Jump to content
Bilforumet.no
Grev1

Slakk i øvre fjærbeinsfeste

Rate this topic

Recommended Posts

Jeg har en form for slakk i det øvre feste på fjærbeinet på golfen.

Det var sånn når jeg kjøpte bilen for 3 år siden, og byttet fjærbeinslager, da jeg trodde det var årsaken.
Det utgjorde ingen forskjell.


Årene har gått og bytta fjærbeinslager og dempere her om dagen, og problemet er det samme.


Jeg oppdaget tidligere i dag at de øverste "koppene" er forskjellige. Da alt annet er helt likt på fjærbeina, så tenker jeg at problemet kanskje ligger der!?

La ved et par bilder som viser forskjellen.

 

fjærbeinslager1.png

fjærbeinslager2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Disse ligger løst i dempertårn, har du slakk også når bilen står nedpå (altså ikke oppjekket)?  Om de lokkene på toppen ikke er like er ikke så nøye, de er der kun for å holde ting på plass når bil jekkes opp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, de gjør jo det, så det er jo logisk egentlig. Har ikke sjekka om det er slakke når bilen står på hjula, men synes jeg høres en ganske voldsom dunkelyd fra den siden når jeg kjører i dumper. Men det kan forsåvdt være foringene til stabstaget også.

Grunnen til at jeg stusser litt er fordi det ikke er noe slakke på andre siden. Kan kanskje være at ene fjæra har sigi litt mer enn den andre kanskje.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ALLTID slakk i dette lageret når bilen ikke står på hjulene, siden alt da henger løst :) Defekt fjærbenslager vil gi slakk når bilen står på hjulene, eller klunkelyd ved større rattutslag (tregt lager). Løs mutter over lager (under toppdeksel/lokk på bildene dine) kan gi lyd i humper, samt defekt demper, slakk i stab-stag, slakk i opphengsforinger osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding. Er enig i alt du sier, og kan ikke si jeg finner noen slakk når bilen står på bakken.

I og med at alt er bytta foran der unntatt foringene til stabstaget, så antar jeg at det er de som lager lyden.

Jeg stussa egenltig mest på at det var så stor forskjell på høyre og venstre side. På venstre side, er det noen mm slakk når jeg løfter fjærbeinet, mens på høyre siden kan jeg løfte ca 1 cm før lageret går i topper av dempertårnet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

På det øverste bildet ditt synes jeg den koppen står noe høyt. Det du kan gjøre er å skru av denne og sjekke at mutteren under (den med to hakk i) er skikkelig tilskrudd. Om denne ikke er tightet skikkelig så kan du få lyd i humper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.