Jump to content

Toppakning på 2007modell

Rate this topic


STE
 Share

Recommended Posts

Jeg leverte inn bilen hos Toyota for å bytte en løs dyse. Fikk telefon samme dag som dette ble gjort med beskjeden om at toppakning har gått og at hele motoren må byttes.

Er dette virkelig nødvendig? Kan ikke toppakning byttes?

Er det verdt det å sette inn ny motor i en såpass gammel bil? Fått pris på 65000,- for ny men at de skal prøve å finne en brukt motor for å få ned prisen.

Hva bør jeg gjøre?

Edited by STE
Link to comment
Share on other sites

Nå er vel dette litt drøyt da. Her har vel dem tenkt å tjene en go slant på deg.

Hvorfor skulle det ikke være nok med å bytte pakningen. Om bilen ikke bruker vann eller har noen stygge ulyder under kjøring. Så er skal det være nok med bytte pakningen men greit å slippe toppen også under bytte av pakningen. 

Finn et verksted som kan gjøre dett billigs mulig hør med forskjellige om pris.

Om motoren er heilt defekt så finner du en brukt motor å setter inn.

Link to comment
Share on other sites

Har fått endelig pris fra Toyota på 50000,-. For brukt motor, inkludert jobben.

Nå er spørsmålet om dette er verdt det, og hvis ikke, hva kan jeg forvente å få for bilen slik den står nå?

Noen som har noen gode råd/tips til dette?

Link to comment
Share on other sites

5000 kr er jo ikke så mye å stusse over da. Er jo nokså grei pris på bytte motor. Men når det gjelder å av salg av bilen. Så går det an på km på bilen, også bytte motor.

Og hvordan ellers bilen er teknisk utsende rust å div.

Og hvilken motor som står i den liten eller stor altså hvor mye hk den har. bensin eller diesel.

'Bilen selv ligger vel på verdi fra 50,000 og oppover. opp til 140,000kr ca

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kom de frem til at toppakning er gåen? Eller mener de at toppen er gåen, altså gjengene til dysen? Uansett burde de kunne bytte bare topp, eller toppakning. Å konkludere med at hele motoren må byttes er merkelig uten at den er åpnet den. Hør med de og få en forklaring, gjerne skriftlig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

"Vanskelig å si konkret hva feilen skyldes.

Men, mest sannsynlig så er toppakningen defekt grunnet motoren er kjørt med en løs dyse som over tid har dannet ett «sot-lag», når dysen ble skiftet har motoren fått den kompresjonen den skal ha, kan toppakningen ha røket grunnet sot-avleiringene den defekte/løse dysen har forårsaket.

 

Toppen på disse motorene lar seg ikke planslipes, grunnet kjemikalene den er sammensatt med.

Av de tilfellene vi har hatt, må alltid komplett motor skiftes (dette er fordi dette blir den billigste rep. Metoden). "

Dette er mailen jeg fikk fra dem da jeg etterspurte hvor feilen var og hvorfor ikke bare toppakning kunne byttes. Vanskelig å vite hva jeg skal høre på her.

Link to comment
Share on other sites

Høres underlig ut, men nå kjenner jeg ikke til den motoren, ei heller så mye til Toyota generelt. At en topp ikke kan planes er nytt for meg, men at det er "pga kjemikaliene den er satt sammen med" høres også underlig ut. Kjemikalier? Hadde de sagt legeringer så kanskje... Men, en topp trenger kun planes dersom den har skjevheter, noe jeg antar de ikke har sjekket enda på din? Enda mer merkelig at de ikke kun kan bytte topp og toppakning, men helst vil inn med komplett brukt motor... 

Som sagt, er ingen guru på Toyota, men dette høres merkelig ut hele greiene. I sitatet under antydes det at toppakning var ok til de byttet dysen, og røk når de startet den etterpå - pga for høy kompresjon?

Og igjen, dersom toppakning er defekt så trenger ikke topp være skjev, de antyder jo selv at den røk ETTER at de byttet dysen. Toppen kan da vel være like fin? Tror ikke jeg hadde akseptert forklaringen fra de - om det var min bil.

 

57 minutter siden, STE skrev:

Men, mest sannsynlig så er toppakningen defekt grunnet motoren er kjørt med en løs dyse som over tid har dannet ett «sot-lag», når dysen ble skiftet har motoren fått den kompresjonen den skal ha, kan toppakningen ha røket grunnet sot-avleiringene den defekte/løse dysen har forårsaket.

Søkte litt på nettet og får inntrykk av at det er mange som sliter med dieselmotoren i RAV4, der utfallet er bytte av hele motoren. Verkstedet har da gjerne rett i at det billigste er å bytte hele motoren, men årsaken er at motoren generelt er dårlig konstruert. 

Lignende sak, http://benny.tv2.no/question/62221/toyota-rav4-defekt-toppakning-kjent-svakhet/?answer=66856#post-id-66856

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

De motorene lider av ekstremt dårlig ingeniørarbeid. 

Topp og blokk vil med tid og stunder «slites» grunnet vibirasjon som oppstår mellom de. Etterhvert blir slitasjen så stor at symptomene blir som om toppakningen skulle ha tatt kvelden. Toppen kan slipes, ingen problemer det, men pga. legeringen vil toppen bli svakere. Problemet derimot er blokka, når flaten på blokka (mot topp) blir «slitt» etter vibirasjonen så vil sylinderforingene stikke høyere opp enn selve godset i blokka. Sjansen for at toppakning blir tett etter demontering/montering er nesten lik null. 

Jeg er ingen Toyota mekaniker, men har hatt inne en Avensis D4D og en RAV4 D4D med dette problemet. Jeg jobber sammen med en som har jobbet på Toyota i ca. 15 år, så har snakket litt med han vdr. de to bilene jeg hadde inne ved en tidligere anledning. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By robertm
      Hei, jeg har en TOYOTA AVENSIS (08 mod, D-4D motor) med regnr NF 29799
      Jeg skal bytte ABS-sentral på bilen.
      Jeg fant én brukt online med delnr. 44540-05050.. vil den passe bilen?
      Hvis jeg ikke tar feil så er original dele nr. 44050-05110 og 44050-0511 til bilen.. Stemmer det ?
       
       
      Mvh Robert.

    • By colacola
      Hei! Jeg har nylig foretatt et motorbytte i en 1992 190e. Bilen hadde originalt en 2 l motor, men den fekk havari så nå står det en 2.3 l motor i den. Donormotoren er frå 1991, og jeg lurte på om det i det hele tatt vil bli godkjent siden motoren er eldre en bilen. Eneste forskjellen er sylindervolumet. Resten av motoren er helt likt, og begge har lambdasonde og katalysator. 
      Men om jeg sender inn en søknad og får avslag, kan det ha konsekvenser, sånn som at bilen blir tatt inn på kontroll og at jeg får avskiltingsbegjær og må ha oppi en motor frå 1992 eller nyere? 
    • By Abali
      Hei.
      Har en 2000mod rav4 som jeg ikke får helt til. Fikk feil på avgassmålingene på eu. Byttet plugger, olje og filter så fikk jeg «lura» den igjennom etterkontrollen. Men nå har jeg feilkode som lyder cyl1 misfire detected eller noe sånt. Husker ikke feilkoden da jeg har levert tilbake feilkodeleseren. Den går kun på 2,3,4. 
      dette har jeg prøvd:
      kryssbyttet på coilene - uten at problemet flytter seg. 
      sjekket kompresjon - har kompresjon på alle sylindere.
      byttet dyse tilhørende sylinder 1
      Pluggen på sylinder 1 er våt så det virker som ledningene til coilen ikke leverer det de skal. 
       
      er det noen som har vært borti dette før?
      har lambdasonden noe med misfire å gjøre?
      trenger tips 
    • By mpal98
      Hei! 
       
      Jeg ser på en brukt toyota c-hr 2017 som jeg vurderer å kjøpe. Hva mener dere er best å installere av defa eller webasto på den? Har tilgang til strøm hjemme, men ikke på jobb. Hvordan er det med webasto på den? Går bilen tom for strøm med mye småkjøring? Bruker den mye drivstoff? Hva kan forventes av feil på disse? Koster det mye å få montert på et verksted? Til info: Har ikke mye snøring på bil. 
    • By Thomas l
      Hei;)
      min 07 mod auris 1,4 d. Mmt. Har vert pålitelig i mange år. Men nå i det siste har den begynt og fuske litt. Bilen ville ikke starte etter en stopp på en bensinstasjon for et par mnd tilbake, (Samme dag ble det utført en lett motorvask) Uansett hva jeg forsøkte var det ikke en lyd. Men alt fungerte normalt og ingen feilmelding dukket opp. Men starteren gikk ikke. Viking kom og banket på starteren og brukte startbooster. Bilen hadde stått og blitt kald på denne tiden. Etter og ha tatt giret fra N til E flere ganger så starten den plutselig. Viking klødde seg i huet og sa det kunne være starteren. Jeg fikk bilen til Toyota å der sto den i tre uker hvor de feilsøkte. De fant ingen feil. Så jeg byttet starteren, sjekket volten på batteriet og feilsøkt selv med diagnose verktøy. Ingen feil og finne. Enkelte dager starter ikke bilen (når den er kald) før jeg har tatt gir fra N til E et par ganger. Da fyrer den med en gang. Også kan jeg kjøre hit og dit med start og stopp. Men så vil den plutselig ikke starte igjen. Og da må jeg vente til bilen er kald og ta en quckreset (batteripol eller hoved sikring av). Da starter den igjen. Så konklusjon er uansett kald eller varm så er det ikke gitt at den starter. Men gir frem og tilbake er noe som tydelig har vert en faktor. Men Toyota sier dette ikke har noe sammenheng. Men de kommer heller ikke med noe svar på hva det potensielt kan være. Selvom man tar et dypdykk med diagnoseverktøy finner man ingen feil. Verken registrerte eller pending codes. Har noen opplevd eller hørt om dette før? Hvor kan jeg begynne og feilsøke, er det noe konkret? 
       
       km 270k, jevnlige servicer og vedlikehold er utført. (Har akk byttet alt av filtre, olje og kjølevæske, en vakumslange og MAF) 
       
      håper noen kan hjelpe meg her, og er super takknemlig for svar. 
      mvh Thomas. L. 
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

    • martinlol went up a rank
      Korporal
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy