Gå til innhold

Manglende Turbotrykk

Ranger emnet


runemann8

Anbefalte innlegg

Da er Tandempumpa (vakumpumpa + dieselpumpa) innsatt igjen, gikk greit bortsett fra den nederste 5mm unbraco'n for dieselsiden (venstre side), er litt knotete og trangt der. Ser ut for at den er tett og ok, ser ut for å være bra med vakum. Men,,,, fremdeles samme dritten, går fremdeles over nødmodus. Da gjenstår vel enten å kjøpe seg ny N75, turbofeil (ganske ny overhalt turbo), ev. potte tett partikkelfilter. Kan ikke komme på noe annet i farten. Etter å ha resatt P1556 så suser turboen, men bilen går elendig, så etter en liten stund med litt press så kutter turboen og bilen går om enn enda dårligere.

Lurer på om det finnes noe i området Trondheim med en fungerende N75 og VAG-Com som han kan bruke,,,,  virker så tåpelig å kjøpe ny N75 bare for å prøve.....   

Ser at antakelig så må hele eksosen fra turboen og ned for å få av partikkelfiltret. Ikke noe som frister å begynne, og prøve seg frem på når det fremdeles er vinter. Blir mye prøving og feiling dette nå ja  :-(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, opel astra skrev:

Partikkelfilteret er bare å utelukke da det ikke finst på denne bilen.

Men som jeg har skrevet før så ta en titt på N75 . Har du testa maf . Om du også har åpenfilter kan dette ha noe med saken å gjøre.

 

Hei igjen,,,,

Ikke partikkelfilter ? Hva er det i denne klumpen på eksosanlegget som ligger inn under torpedoveggen? Er en klump som er fastskrudd der.... Trodde det var en eller annen form for eksosrensing der, noe som kunne gå tett?  Er vel kanskje definert som katalysator? Om denne kan gå tett så gjør det vel ikke saken bedre vel?

Er vel ikke så sannsynlig at det har skjedd noe med dempingen/innmaten i en potte som er årsak til dette, mao potte tett potte? :-) 

Hører når motoren går, at det er en "klirrelyd" som jeg lurer på kommer fra eksosen, har ikke klart og lokalisere hvor den kommer fra. Kan nesten høres ut som en form for "løs innmat i anlegget".

 

Når jeg kjøpte bilen så var turboen havarert på den og det var havnet en haug med olje i eksosen (overhalt turbo innsatt). Var kanskje litt redd for at oljen hadde tettet et eller annet i eksosen (ev. partikkelfilter, som du da sier ikke finnes på denne AVF-motoren). Om det er riktig at det ikke er noe tetningsmuligheter. Frister som sagt ikke å demontere eksosanlegg på snødekt underlag. 

Selv når nå turboen er inne, så går den temmelig dårlig. Var egentlig en tanke om at eksosen kunne være tett. Men det jeg skrev om "åpent filter" er kun at trakta (tilførselen av friskluft fra ved fronten til bilen) er tatt bort, så filterhuset tar nå inn lufta fra motorrommet (dette for å lettere kunne mekke). Det er ikke montert noe sportfilter eller noe slikt. Tok forresten ut filtret i går for inspeksjon, og som forventet så så det ganske så fint ut, kakket av litt løst støv. 

Har jo forsøkt å kikke på N75'n, finner liksom ikke ut at det er noe feil med den (det kan det jo self være). Kjøpte jo også en brukt en på huggeri, samme resultat,,,, kan jo også være feil med den,,,,  Har jo forsøkt å swappe N18 og N75, samme resultat. Har jo selvfølgelig vært spennende og kjøpt en ny N75, men hadde følt meg rimelig dum om jeg da hadde brukt 750kr på enda en N75 :-)

 

MAF'n,,,, har ikke klart å få tatt den ut, er visst nok en spesiell bits man må bruke. Kanskje verdt å prøve å skru den opp med en tang...  Å teste denne er vel ikke så greit vel? Men må vel kanskje prøve å trekke den ut av boksen, men om det ikke er betydelig skade på den så er det vel ikke meg jeg får sjekket?.

Forsøkte å laste opp noen bilder, men det funka ikke....

 

Dok20.docDok20.doc

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja vil bli brent opp etter en del kjøring.

Så at potta er tett trur jeg ikke blir veldig varmt der,  det skal ha blitt brent opp etter lenger tur. Lukter det noe olje når du presser bilen. Enten i bratt bakke rett etter på.?

Om det har blitt rengjort av alle rør så skal det ha blitt fjernet det som er av spon eller deler fra turboen.

Men at innsuget er tett er jo en mulighet eller at EGR ikke fungerer som den skal og tetter seg å står fast.

Ble det bare innmaten av turboen byttet eller ble det byttet komplett ny turbo?

Er skrangle lyden som du sier kommer det fra kat rett etter turboen. Eller bakpotten .

Men Når du kjører og bilen går i nød hjelper det å skru av på tenningen så blir den bra igjen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe mer olje som kommer ut fra eksosen nå (var det etter jeg monterte turboen, men den er vel blåst ut nå).

Ikke noe oljelukt fra eksosen, eneste at eksosen lukter pyton i forhold til andre tilsvarene biler, vanskelig å se at kat'n fungerer noe ok i alle fall.

Men om jeg presser bilen nå så kobler turboen ut, bilen går i nødmodus, går ganske greit ved lett pådrag.

Har kikket inn i EGR'n med speil, så ikke ut som det var noe særlig kokset, men kan jo selvfølgelig være tull med den allikevel. Kjørte nå motoren uten slangen inn til EGR og den sugde nå i alle fall bra.

Denne turboen jeg satte inn var nok en "overhalt" en ja, er jo en original Garret,,, om den skulle kjøpes ny så hadde det nok blitt en heeelt annen pris. Vifta roterer fint, uten slakk (vifta roterer ikke lett, man må bruke litt makt, men det er nok normalt). Synes kanskje det er litt liten gange for staget til turboen når jeg kjører vakum på den, men tipper det er greit.

Skranglelyden, tja, vanskelig å lokalisere hvor det kommer i fra i et eksosanlegg, men virker sannsynlig at det er langt fremme.

Når man skruer av og på tenninga så er turboen med igjen (slik det fungerer nå i alle fall), men feilkoden må jeg slette med kodeleseren. Men nei,,, blir ikke bra, selv om turboen er inne så går den veldig dårlig. 

Skiftet ny MAF-sensor (Pierburg) i dag, uten at det ble noe særlig bedre, men fikk en live-stream på den og den kan virke som at luftstrømmen gjennom systemet er alt for lavt, kanskje ned i 1/3 av hva den bør kunne være. Luftfiltret ser rent og pent ut. Virker som å kjøre en bil som er tett i eksosen, ikke får nok luft, for lite drivstoff. 

Skal se om jeg kanskje får løsne litt på eksosen fra turboen, lage litt utlufting ved inngangen til eksosanlegget, som det kan gjøre noen forskjell,,, håper det ikke blir for mye bråk og at det ikke tar fyr i noe i motorrommet :-) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukk av katalysator og se om det er endring, bare for å teste. Har det vært så ille at det kom olje ut eksos så er kanskje kat tett, ikke minst ødelagt. Og ja, sjekk samtlige vakuumslanger for lekkasje, er som regel der feilen er.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt ut litt av denne tråden, men som jeg skrev innledningsvis - alle vakuumlekasjer må fikses, punktum. Er ekstremt lite som skal til før det blir kluss. 
Hvis du måler vakuumforandring fra tomgang til turtall ned på vakuumklokke på turbo så er N75 iorden, den regulerer enten som den skal eller så er den defekt, ingenting midt i mellom, da er isåfall feilen sporadisk og det er den ikke hos deg. 

Hvis det overnevnte er iorden må turbo sjekkes;
Sjekk at VTG staget beveger seg når du setter vakuum på klokka, og at det returnerer til samme posisjon når du slipper opp vakuumet. 
Har du sjekket måleblokk 10 og 11 under motorstyring? 
Under måleblokk 10, MAP skal vise tilnærmet atmosfærisk trykk med motor av, altså 1000mb +/- 50mb er innafor. 
Under måleblokk 11 så har du spesifisert og aktuelt turbotrykk, spesifisert er det du "ber om" med gasspedal og aktuelt er det du faktisk får. 
Hvis disse avviker mer enn tolleransen (husker dessverre ikke denne) så slår ECU ut med den feilkoden du får.

Hvis turbo er sjekket ihht. det som står over så skal turbo være iorden, såfremst du ikke har justert på staget til VTG.
Da må du sjekke innsugssystemet for trykklekkasjer.

Men du må gjerne løsne katalysator og sjekke det. Er det utelukket er det enklere for deg å feilsøke. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fikk jo tips her om å montere et vakum-meter mellom turbo og N75 for å se om den regulerte, smart måte å sjekke om den funka, og ja, den regulerte så da var det å gå til neste steg. Koblet eksosen delvis i fra turboen så det ble 1cm glipp (altså fri-eksos), og jada, da ble det liv i bilen igjen, altså lå problemet i eksosen. 

Koblet fra fremre rør under bilen, forsøkte å få trukket røret ned bakover og så fremover, for trangt, kat-potta er for stor og slik det ser ut så må kanskje EGR-systemet på siden demonteres eller ev turboen. Å skru løs selve kat'n var bare å glemme pga dårlig tilgang på skruene + at de var opprustet. Vel, kjørte et kubein inn, fikk ut noen svarte kat-biter,  men ikke mange, mye som tyder på at det meste av innmaten har forsvunnet bak i fremre potte. Monterte sammen og bilen fungerte normalt og som før, altså masse sjekking av div til ingen nytte. Eksosen av vel omtrent det eneste som ikke var sjekket nå.

Dette er jo et tips til andre som har problemer med det samme og kanskje ikke finner feil.... ved de "ordinære" feilkildene. 

Takk for alle innspill....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fant ut av det. 
Må bare presisere en ting, "masse sjekking av div til ingen nytte", det er nettopp slik feilsøk fungerer.
Ble det kjøpt deler som var fungerende og kastet penger ut av vinduet? Nei. 
Eliminerte du andre feilkilder før du fant feilen? Ja. 

Det er slik et verksted jobber ;-) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jesper1201 skrev:

Bra du fant ut av det. 
Må bare presisere en ting, "masse sjekking av div til ingen nytte", det er nettopp slik feilsøk fungerer.
Ble det kjøpt deler som var fungerende og kastet penger ut av vinduet? Nei. 
Eliminerte du andre feilkilder før du fant feilen? Ja. 

Det er slik et verksted jobber ;-) 

Er kanskje slik seriøse verksted skal jobbe, men spurte et par mekanikere på 2 ulike verksteder, de sa skift........ MAF, MAP, N-75, er de vanlige feilene, altså så ville de kanskje ha kjøpt inn og skiftet disse, og jeg antar at de ikke ville fortalt kunden at disse delene IKKE hadde behov for å skiftes, altså unødige kostnader ble overført til kunden. Tror nok dette er ganske vanlig.....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noen verksteder som gjør sånn istedenfor å feilsøke, ofte pga. manglende kompetanse. Jeg oppfordret deg aldri til å skifte en eneste del og du endte med å feilsøke. Altså fant du ut av problemet uten å bytte komponenter, da blir det feil å bruke «masse sjekking av div. til ingen nytte» frasen :) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår