Gå til innhold

Ranger emnet


Troxx

Anbefalte innlegg

Har vanskelig for å finne riktig del. Det finnes jo 3 forskjellige dimensjoner bare på klossene for aktuelt år.
Skal skifte bremseskiver, og da blir det til å skifte bremseklosser også. Det er snakk om en Touran 1,9TDI (105hk) 2006-mod.

På nettsider der vi kan handle deler står der om bremseskivene: "For PR nummer :1KS," noen andre klosser passer til PR nummer 1KF/1KE eller 1KJ.

Forskjellen på skivene er vel diameter og tykkelse, og jeg antar alle vil passe på aksel, men det spørs vel om de passer inn med caliper.

Bremseklossene har samme problem, de finnes i litt varierende dimensjoner, men jeg vet ikke om det er slitedelen eller "monteringsbeslaget" de har tatt mål av.

Passer alle klosser i alle calipere til touran 2006 mod?

Drivknute til Transporter 2,5TDI 2001-mod skal også bestilles. Her er det forskjell på "hjulside" og "girkasseside",   trolig for at beskrivelsen skal passe til britiske biler også. Jeg vet ikke hva som er girkasseside eller hjulside, og søk på nett etter forklaring på dette eller forrige problem viste seg å være resultatløst. I tillegg er det forskjell avhengig av om man har ABS eller ikke...
Antar "hjulside" tilsvarer høyre side på en transporter (med rattet som normalt på venstre side), er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg chassienr. så skal jeg finne riktig skiver/klosser for deg.

Hjulside menes med det som går MOT hjulet og mot girkasseside menes med det som går MOT girkassen.
Hjulside = Ytre
Girkasseside = Indre

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet mht chassienr Jesper, jeg gikk igang med skive- og klosskift.. Og hadde kjøpt klosser på BT, det ble selvfølgelig feil deler. Så jeg fikk byttet dem i noen som ikke skulle passe, men de passet. Forøvrig kjøpte jeg trolig feil bremseskiver i utgangspunktet, men jeg kjøpte mindre diameter enn det som stod på bilen. Klossene har nå 100% kontaktflate mot bremseskive så da er det vel greit. Tror alle skivene passer på aksel.

Jeg ble ikke så mye klokere mht forklaringen på hjulside/girkasseside. Men jeg får vel ta en titt under bilen. Venstre side kan vel kalles førerside...er det også hjulside på en transporter 2001 modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Troxx skrev:

 Jeg ble ikke så mye kolkere mht forklaringen på hjulside/girkasseside. Men jeg får vel ta en titt under bilen. Venstre side kan vel kalles førerside...er det også hjulside på en transporter 2001 modell?

Du har to drivaksler på din bil, en på førerside og en på passasjerside, altså en til hvert drivhjul foran.

En drivaksel har to drivknuter, en i hver ende. Den indre drivknuten er festet på girkassen, altså girkasseside. Den ytre drivknuten er festet i hjulnav, altså hjulside. Oppsummert har du til sammen fire drivknuter, to mot hjulene og to mot girkassen (en på hver side).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Quattro.. Jeg ble etterhvert ganske sikker på at det var slik det hang sammen. Du sier det er likt på den "andre"  siden... og det kan jeg nok være enig i, men for å oppklare: en hjulside drivknute passer på hjulside på begge sider og en girkasseside passer på girkasseside på begge sider.

Oppfølgingsspørsmål: Hvordan hører man forskjell på hjulside og girkasseside?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ytre drivknute (hjulside) passer normalt på begge sider, altså er de like (ytre) på begge sider. Indre drivknute (girkasseside) er også normalt like på begge sider, dog passer som regel aldri høyre og venstre drivaksel om hverandre, da de ofte har forskjellig lengde.

En defekt ytre drivknute pleier lage knekkelyd når man har fullt rattutslag og litt pådrag. F.eks. om man svinger fullt til den ene siden og kjører/rygger i sirkel. Indre drivknute kan lage lyd, dog ikke så ille som når ytre knute er defekt. Har og opplevd defekt indre drivknute som kun lager vibrasjon og ingen lyd. Som regel sjelden at indre drivknute ryker, forekommer (av min erfaring) mest på biler som er senket.

main-qimg-32df464e2e65e8f2c2ab7c062206fe

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Dette var innertier :-) Nå er det bare å sette igang med bestilling av hjulside drivkute, vente på postgang og gjøre jobben. Det kan være utrolig frustrerende når det er uklart hvilken del man skal bestille, samtidig som jobben passer ganske bra som "reparasjon som kan gjøres selv". 2-3 nyttige kunnskaper rikere og sikkert 2-4000kr spart.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk ny senterbolt som fester ytre drivknute til nav, samt de som fester indre knute mot girkasse, dette er strekkbolter beregnet for engangsbruk. Husk og momentnøkkel.

Har laget en guide for bytte av mansjett/ytre drivknute, ikke for din bil, men prinsippet er det samme. 

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår