Gå til innhold

2000 1,9 tdi 110 hk. mister kraft ved 2200 omdreininger

Ranger emnet


thor_no

Anbefalte innlegg

hei. jeg har problemer med at motoren tidvis ( nå om dagen nesten hele tiden) mister kraften ved 2200 omdreininger. holder jeg gassen jobber den seg sakte videre oppover og kommer tidvis igjen i form av små rykk.  å herje litt med pedalen kan også gjøre at den kommer litt mer. holder jeg meg under 2200 klarer den seg greit. klatrer seg greit opp lange bakker på 5te gear og full gass så lenge jeg holder meg under de magiske 2200. hvis jeg holder gassen inne til den når opp mot 4000 omdreininger går den oftest i nødmodus. feilen kommer og går. noen ganger kan den gå greit opp til 3500-4000 før den dabber av.får feilkode på ventilen som styrer vakumet på turbo. denne er byttet uten at det gjorde noen som helst forskjell. da feilen konsekvent kommer på 2200 omdreininger og at feilen kommer og går kan vi utelukke dieselfilter....

 

et lite spørmål til på tampen. skulle ha byttet kamreim men gidder ikke koste så mye på bilen før jeg vet at den går som den skal. noen som har prøvd hvor lenge den kan gå før den ryker.....

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier «ventilen» så snakker du om N75? Magnetventilen som styrer vakuumet til VTG klokka? 

Det betyr ikke dermed at feilen ikke er turborelatert. Jeg vil gjerne ha selve feilkoden for å hjelpe deg lenger på vei. 

Du utelukker dieselfilteret, hvor gammelt er det og hvor langt har det gått? Dieselfilter skal skiftes på intervaller, da det blir voksdannelse i filteret som vil forårsake dårligere gjennomstrømning. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra symtomer og og bilens oppførsel kan dieselfilter utelukkes. Jeg kan ligge på full gass oppover lang bakke på 2100 omdreininger uten problemer. Forbruket da skulle ha gitt problemer da hvis filteret hadde vært tett. Hvis jeg på flatmark med liten belastning går over 2200 butter det med en gang. Det er som å skru over en bryter! Omtrent som når den går i nødmodus  ellers. Skal lese ut feilkoden igjen i morgen. Det er ventilen som har vakuum slange ned til vakuumklokka på turbo.

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17958/P1550/005456 - Boost Pressure Control Valve (N75): Control Deviation

Possible Symptoms

  • Malfunction Indicator Light (MIL) ON
  • Engine misfiring/juddering/running rough
  • Power Loss / Limp Mode

Possible Causes

  • Hoses/Pipes incorrectly connected, disconnected, blocked or leaking
  • Charger Pressure Control faulty
    • Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) faulty
    • Turbocharger faulty
    • Vacuum Unit for Turbocharger faulty

Possible Solutions

  • Check Hoses/Pipes to/between Components
  • Check Charge Pressure Control
    • Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)
    • Check Turbocharger
    • Check Vacuum Unit for Turbocharger

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroller..
..hele trykksiden av innsuget for lekkasjer.
..hele vakuumsystemet for lekkasjer.
..at det er vakuum i systemet. -0,5bar eller mer.
..at N75 regulerer. Kan sjekkes med VCDS eller manuelt med et manometer, som selvfølgelig kan måle undertrykk.
..at det er vakuum ned på klokka til turbo og at dette varierer fra tomgang til gasspådrag. (Mer undertrykk på tomgang enn turtall)
..at staget mellom klokka og VTG mekanismen beveger seg.

Er alt dette iorden..
..slå opp måleblokk 10 og kontroller at MAP og atmosfærisk trykk viser nogenlunde det samme. (med motor av, tenning på)
..slå opp måleblokk 11 og kontroller at aktuelt turbotrykk følger spesifisert turbotrykk ved WOT. Det vil være noe forsinkelse her, men de skal ligge på samme verdi når du får litt turtall. (2500rpm+)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Jesper1201 said:

Kontroller..
..hele trykksiden av innsuget for lekkasjer.
..hele vakuumsystemet for lekkasjer.
..at det er vakuum i systemet. -0,5bar eller mer.
..at N75 regulerer. Kan sjekkes med VCDS eller manuelt med et manometer, som selvfølgelig kan måle undertrykk.
..at det er vakuum ned på klokka til turbo og at dette varierer fra tomgang til gasspådrag. (Mer undertrykk på tomgang enn turtall)
..at staget mellom klokka og VTG mekanismen beveger seg.

Er alt dette iorden..
..slå opp måleblokk 10 og kontroller at MAP og atmosfærisk trykk viser nogenlunde det samme. (med motor av, tenning på)
..slå opp måleblokk 11 og kontroller at aktuelt turbotrykk følger spesifisert turbotrykk ved WOT. Det vil være noe forsinkelse her, men de skal ligge på samme verdi når du får litt turtall. (2500rpm+)

Oi. Imponerende svar. Dette skal sjekkes opp til helga. Jeg kommer tilbake med info så snart det foreligger. Takker og bukker

 

Quattro73, takker for ditt svar også!

 

Thor

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg pumper opp vakuum på klokka på turbo, er det vanlig at den faller såpass fort eller har vi funnet en potensiell feil? Kan lekkasje i denne klokka gjøre at feilen til dels kommer og går?

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du antageligvis funnet feilen. Vacuum’et skal holde seg, det skal ikke utligne seg igjen. 

Hvis vacuumslangen er kontrollert og funnet iorden er det en feil på vacuumklokka. Litt usikker på om den er mulig å få som en løs del på turboen din eller om du må bytte hele turboen. 

ECM merker fort hvis det er noe problem med vacuumstyringen, så den lille lekkasjen kan være nok til at dette karakteriseres som en sporadisk feil. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangen er ny og i en bit helt ned til turbo. Nede på turbo så er den tredd innpå med litt tettemiddel mellom stuss og slange og det er montert slangeklemme. Vw har kun komplett turbo men jeg har funnet klokka løs på ebay.... update følger når del kommer i posten :-)

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heyhey, postmann hadde deler med i dag. På staget til vakuum klokka er det justeringsmuligheter. Hvordan skal den justeres?

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal stå likt som den gamle.

Altså skruen skal stå likt med den du har fra før,  justering skruen på staget.

Når du tar av klokka ser du på den gamle juster skruen likt.

juster før du setter på, da er det lettere å se å sammenligne skruene.

Om det blir litt feil vil du merke veldig fort. Da må du fin justere den litt skru den enten opp eller ned forsiktig.

 

Resten skal egentlig stemme med festene ingen justeringer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår