Gå til innhold

Passat 2007. Bil stopper og vil ikke starte.

Ranger emnet


nightking

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg har en 2007 passat 1.9 tdi. Jeg har fått ett problem med bilen min. Plutselig idag så stoppet bilen under kjøring.. i 90 km/t så ble hele dashbordet mørkt og bilen døde. Når jeg skulle starte den så gikk ikke tenninga på. Det blinka kun i den gule rattlampa. Leste at da var problemet i rattlåsenhet i boka i bilen. 

Etter 2-3 min så kom plutselig tenninga på igjen av seg selv. Kjørte så 3-400 meter så stopper den igjen og det samme skjer. Fikk etterhvert startet den igjen, og da kom jeg ca 3-4 km før den stoppet igjen. Også skjedde det samme 3 ganger til. Kom meg til jobben og fikk lest av feilkoder. Men kan ikke helt skjønne hva feilen er. Feilkodene er lest ut med texa diagnose app..

 

Noen vag mekanikere her som kan hjelpe? eller noen som har vært borti samme problem? Har testet bilen nå etter jeg leste av feilkoden, og får den ikke nå til å stoppe (har ikke kjørt mer enn 10-15 min for å teste) men innimellom så vil den bare ikke starte.. Da skjer det samme som skjedde istad når den stoppet.

Legger med video fra når den stoppet, og bilde av feilene på diagnose..

 

Link til video: https://youtu.be/YAUS36q2IDM

(sorry for dårlig kvalitet, filma mens jeg sto fast midt i ei rundkjøring :P) 

IMG_0288.jpg

IMG_0287.jpg

IMG_0289.jpg

IMG_0290.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei sak. Tipper de fleste feilkoder er en følge av problemet, ikke årsaken til det. Prøvd å slette alle og ta ny diagnose... ja, den stoppet jo ikke igjen. Tror jeg ville sjekket sikringer grundig, du har vel noen rett ved batteriet? Jordinger er selvsagt like vesentlig å sjekke. Vet også det på enkelte VAG har vært problem med loddinger på rele 109, feiler dette vil du få akkurat det symptomet du opplever.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar. Ja disse feilkodene er etter jeg slettet de første gangen. Leste litt på nette ang dette. Og leste også noe om ett relé. Ang sikringer så virker dette rart når den plutselig går normalt. 

Fikk tips fra en tidligere vag mekaniker at det kunne være styreenhet på rattstammen

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjent problem mellom 2005 og 2011. Styreenhet på rattstammen (J764) kan ikke utelukkes selv om det ikke er feilkoder på den, begynner da på 028xx. Er denne en integrert del av rattstammen eller kan den byttes på en 'enkel' måte - jeg vet ikke. Er mest kjent med noe eldre VAG. Jesper kan nok dette mye bedre enn meg.

Her står litt om feil på J764, https://sites.google.com/site/1810martin/b6-steering-fault

 

Jo mer jeg leser om defekt J764, jo mer høres det ut til at den er synderen ja. Ser filmer på youtube som likner veldig på dine symptomer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt kan ikke kodes inn, må ha ny.

Electronic Steering Column Lock (J764) Replacement

  • If you DO have the PIN/SKC for the Vehicle, registered users can email us directly with a complete AutoScan from the vehicle for further Information. NEW Electronic Steering Column Lock (J764) components can be matched but used components cannot be matched. Also check this thread: http://forums.ross-tech.com/showthread.php?784#post5511

Special Notes

  • If the Ignition will not power on the Instrument cluster and CAN Gateway for communication after a new J764 is installed, hold the high beam stalk in the flash to pass position. Turning the 4-way flashers (hazards) ON is another method that applies to Mk5/6 era VWs when CAN communication needs to be forced to match new Immobilizer components

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info gutter. 

Sendte bilen til vw for sjekk da de ikke ville svare på noe særlig uten å ha lest av feilkoder selv. Men de fant jo ikke ut noen ting. Ingen feilkoder de kunne koble direkte til feilen fordi alle lå på historisk. Å det sier seg selv, når feilen ikke er det hele tiden. 

Så de visste ikke hva de skulle gjøre. Så lurer litt på om jeg bare skal bytte den rattlås enheten. Noen som vet pris på den? Verkstedet skulle ringe opp med pris ferdig byttet. Men har ikke hørt noe. 

Den må kjøpes ny skjønte jeg. Men må man kode nøkler osv? Må jeg på vag for å gjøre det? Eller kan det gjøres selv.? Funker det hvis jeg får lånt en vagcom?

 

evt noen som tar på seg sånt på kveldstid? ;)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, har du opplevd at det kommer opp feilmelding i displayet "steering column defective?" det skal komme om det er rattlåsen som henger seg, symptomet du viser på videon  hadde jeg engang, da gikk jeg i sikringboksen i motorommet og fant en røken sikring og byttet den, så vipps var det bra igjen, men aner ikke om det er samme tilfelle med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

defekt sikring som gir periodiske feil virker rart.? Det er uansett verdt å sjekke opp.. husker du hvem sikring?

det kom ingen feil på steering i displayet nå. Men for 2 år siden så sleit jeg med noe av det samme. Da ville den plutselig ikke starte periodisk, og da kom det opp «steering colum defetive» eller noe sånt i displayet. Men plutselig ble det borte og skjedde ikke noe mer, før nå. 

Den eneste feilen som var nå, var at gul rattlampe blinket. Og når den endelig startet så kom pakking brake fault. Men det er nok en følgefeil, for håndbrekket virker.

og det relet som nevnes over her. Er det noen som vet hvor det står? Og hva det er til. Evt en oversikt de har lyst å dele?

Har forresten hentet bilen fra vw verkstedet, da de ikke fant feilen og de trodde ikke feilen lå i rattlåsenhet. De hadde mer tro på noe dårlig kontakt ett sted. Da feilkodene de fant var «mistet kommunikasjon med ecm og rattlåsenhet, airbag osv» Også nevnte de faktisk også noe om ett relet som kunne sjekkes..

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.1.2018 at 3:12 PM, Jesper1201 said:

Jepp, ny enhet kan kodes med VCDS såfremst «security pin» fungerer. 

Jeg kan kode enheten for deg hvis du ønsker det, men du bor vel et stykke ifra Østfold. 

Hva er security pin? Er det en unik kode til bilen? Som brukes ved koding? Evt hvor får jeg sjekket det?

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nightking skrev:

Hva er security pin? Er det en unik kode til bilen? Som brukes ved koding? Evt hvor får jeg sjekket det?

Du må ha VCDS og logge inn på security access, hvis bilen godtar koden som VCDS foreslår så kan den kodes med VCDS. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, nightking skrev:

defekt sikring som gir periodiske feil virker rart.? Det er uansett verdt å sjekke opp.. husker du hvem sikring?

det kom ingen feil på steering i displayet nå. Men for 2 år siden så sleit jeg med noe av det samme. Da ville den plutselig ikke starte periodisk, og da kom det opp «steering colum defetive» eller noe sånt i displayet. Men plutselig ble det borte og skjedde ikke noe mer, før nå. 

Den eneste feilen som var nå, var at gul rattlampe blinket. Og når den endelig startet så kom pakking brake fault. Men det er nok en følgefeil, for håndbrekket virker.

og det relet som nevnes over her. Er det noen som vet hvor det står? Og hva det er til. Evt en oversikt de har lyst å dele?

Har forresten hentet bilen fra vw verkstedet, da de ikke fant feilen og de trodde ikke feilen lå i rattlåsenhet. De hadde mer tro på noe dårlig kontakt ett sted. Da feilkodene de fant var «mistet kommunikasjon med ecm og rattlåsenhet, airbag osv» Også nevnte de faktisk også noe om ett relet som kunne sjekkes..

da er det nok 2 forskjellige symptomer vi har hatt, men det du nevner med "Den eneste feilen som var nå, var at gul rattlampe blinket. Og når den endelig startet så kom pakking brake fault. Men det er nok en følgefeil, for håndbrekket virker." har skjedd med meg en gang før, men har ikke slitt med det siden, det er noen rare biler disse passatene, alltid noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår