Jump to content
Bilforumet.no
kenthrr

Mistet plutselig kraft/drag i Grand Vitaraen etter 5 min kjøring.

Rate this topic

Recommended Posts

Etter å ha kjørt i 5 min med min Suzuki Grand Vitara 2008 så merket jeg at det var ikke noe særlig drag i bilen, helt umulig å få noe høyere turtall enn ca 2500 rpm og kraften er nesten borte. Ettern en stopp og start så er problemet borte men kommer tilbake igjen. I dag morges p vei til jobb merket jeg ikke noe og det er omtrent samme strekning som jeg kjørte når jeg mistet kraften.

Nå nettopp leste jeg av følgende feilkoder med en ODB link:

P1431, tett partikkel filter ?

P242A , hva betyr denne?

P0670, feil på glødeplugger (denne hadde bilen fra før av)

Filter lampa lyser (P1431?) men den er jeg vant til forsvinner etter litt kjøring, det er litt rart at den kommer nå så kjapt etter at vi hadde en langtur nå helgen som var, når det gjelder P0670 som vel indikerer feil på glødeplugger så hadde jeg denne fra tidligere, P242A er helt ukjent for meg.  Det virker for meg som om at P1431 og P242A kom nå når bilen mister kraft men jeg kan ikke verifisere det.

Nå har det seg slik at jeg skal på langtur, dvs ca 2,5 times kjøring nå i helgen og lurer på om det er noe som kan forårsake flere problemer om jeg bare kjører med det, la oss si at jeg nå tar og kjører i 30 min  i ca 80 km/h og ser om jeg kan få brent rent partikkelfileter, kan jeg da bare kjøre avgårde?   Eller er det noe som jeg absolutt bør sjekke og fikse før jeg kjører?

Dersom noen kan hjelpe meg litt raskt siden det nå allerede er onsdag så hadde det vært helt supert :-)

Takker så mye!

 

IMG_1785.PNG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei..

Har du chassisnr på bilen? Ut ifra slik jeg kan skjønne så har du en type 2,3 eller 4. For det har seg slik at disse modellene har en feil på eksos tempratursensor nr 1. Da setter den feilkode P242A... Du kan se om du har ny eller gammel sensor. Gammel sensor har 2 gule streker, mens ny sensor har en gul og en blå strek. Eldre biler enn produsert fra 17 mars 2010 har den gamle.. :)

 

Org. delenr: 14810-67JG1
Nytt delenr: 14810-67JG2

 

Tipper feilen ligger i denne. Denne sitter nermest turbo og kan være noe dritt å få ut hvis den har rustet fast. Hvis den ikke har satt seg, så er den ganske enkel å bytte ;)

Du kan også måle den:

exhaust gas temperature sensor 1 resistance:
1572 – 1972 Ω at 400 °C, 752 °F
675 – 775 Ω at 500 °C, 932 °F
343 – 383 Ω at 600 °C, 1112 °F
197 – 217 Ω at 700 °C, 1292 °F
126 – 136 Ω at 800 °C, 1472 °F
84 – 94 Ω at 900 °C, 1652 °F

Feilkode P1431 settes pga P242A. Dette gjøres at filtret tettes. Det anbefales ikke å kjøre langt med.. Da ender det med å bytte filtret og bilen går ikke lenger. Bilen går også i nødmodus når du har denne feilen. For eksempel ved hard pressing i bakker. Jo mer du kjører, jo mer tetter filtret seg, og jo større en sjangsen for at det må byttes. Og det er dyrt..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk for hurtig og fyldig svar nightking :-)

Understellsnr er: JSAJTD44V00274926

Nå var jeg ute og kjørte i 40 min, stoppet og satte på tennningen igjen, da forsvant partikkelfilter symbolet igjen. P1431 og P242A kodene har foreløpig ikke kommet tilbake.

Jeg skal sjekke den temperatursensoren for feil,  dersom den feiler, kan da partikkelfilteret bli raskere tett?

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er det flere ting som skurrer i mine øyne. På bildet er det 2 gule streker. Noe som sier meg at dette er den gamle typen som er dårlig. For det andre står det i teksten at den står etter katalysator. Og det stemmer ikke. Jeg hadde bestilt original 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@nightking

Er nok tryggest å kjøpe orignalt, er enig i det. På original del så har jeg fått en pris på 3900,- (inkl mva) , mulig jeg er gnien men jeg synes det er dyrt for en temperatur sensor.

Er det mulig å få kjøpt den billigere ett annet sted?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Triks å triks.. Det er vel ikke så mye annet enn å prøve. å hvis du ikke får den ut så må du i værstefall ut med eksosmanifoil og turbo. Jeg har måtte gjort det en gang. Prøvde å borre ut, men tappen datt da ned i manifoil.. Du bør hvertfall kjøre den varm først. Og evt varme litt rundt der den sitter før du begynner. Og klipp av ledingen slik ar du får på en pipe. Ikke bruk fastnøkkel..

 

Legger med bilde av der den er, hvis du er usikker.. Du må også demontere batteri og eksosdeksel..

IMG_0281.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for god beskrivelse @nightking

Jeg fikk målt motstanden på temperatur sensorene men jeg får kun målbart resultat på  sensor 3  (0.4 Mohm). På  temperatur sensor 1 og 2 får jeg ikke noe målbart resultat så jeg mistenker at begge to ikke virker.  En ting jeg er usikker på er om motstanden blir for høy når bilen er kald, burde jeg målt etter å ha kjørt en tur?

Dersom sensor 1 og 2 ikke virker, må jeg bytte begge to eller holder det med å bytte sensor 1 og så bytte sensor 2 senere?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.