Gå til innhold

Startproblemer ved varm motor

Ranger emnet


Reinhardtsen

Anbefalte innlegg

Det er en 1.6 16v 2003 modell. Den starter helt fint når bilen er kald. Hvis du kjører korte eller lengre turer og stopper bilen i alt fra 5-60 min, starter den ikke igjen. Det skjer ikke hver gang, men oftere i det siste. Da kan du kinne og kinne, men ingenting skjer. Etter at man har holdt på en stund med dette, eller rett og slett bare ventet 10-15 min, starter bilen igjen. Da starter den kanskje på kun 200-300 RPM, før den starter helt etter noen sekunder.

Det som er problemet, er at jeg aldri har fått feilsøkt bilen når startproblemet er der...Er en kompis som har diagnoseverktøy, og de gangene han skulle til å teste er ikke problemet der..Typisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igjen! Siden jeg fikk så gode svar fra deg, så prøver jeg meg igjen med noen spørsmål her! Samme bilen som over hadde jeg inne på EU-kontroll nylig. En motorlampe lyste og har lest av feilkoden. Feilkoden er: HO2S Heater Control circuit high bank 1 sensor 2. 
 Hva er dette? En lambdasonde, den etter kat? Bilen skal bare godkjennes og selges, så er det noe quickfix som er mulig å få til her? eller må jeg bytte sonden? Denne feilmeldingen har kommet og gått litt det siste året egentlig. 

Fikk også beskjed om at traversen måtte byttes, pga rust. Er dette en omfattende og kostbar jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambda etter kat, den monitorerer katalysatoren. Feilkoden henviser til feil på lambda eller kabling til den, ikke feil på kat. Sjekk ledningsnett til lambda 2 og mål spenning til varmeelement i sonden. Er alt OK så bytt lambda.

Litt jobb er det å bytte traversen, hjuloppheng og motor er festet i denne. Du må ha kontroll av forstilling etterpå. Pris varierer veldig fra verksted til verksted.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambda er enkel å skifte, av med pluggen, skru ut den gamle, skru på plass ny og inn med pluggen.

Når det gjelder pris på skifte av travers og hjulstillingskontroll så synes jeg ikke det var ille pris. Uansett, sjekk pris flere steder og sammenlign.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fasit, bare mine antagelser. Den før kat er bredbåndslambda med fem ledere, den bak kat er ikke bredbånd og har fire ledere. Den før kat leser AFR, ECU korrigerer ut fra dette. Den bak kat forteller bare om kat er ok eller ei.  Om noen har bedre svar så korriger gjerne :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår