Jump to content

Skaren98 - Audi A4 1,8tq b5 - Stort prosjekt, Større turbo fult oppsett, s4 styling

Rate this topic


Skaren98
 Share

Recommended Posts

Hei, og velkommen til min tråd! Dette prosjektet tar jeg i eget tempo, så det blir ikke daglige oppdateringer. Men følg gjerne for ett kult A4 prosjekt!

Alt startet i 2015 da jeg en vakker dag kjøpte meg en Audi A4 1,8tq 1996. Veldig pen bil, god og kjøre og ikke minst sprek.
5a1e89fb51828_BlaudiJU2.jpg.a8f5f8b6f6e813306708e6f7c196356f.jpg5a1e89ff6c9f6_BlaudiJU.jpg.dc7fcaafd3a61ee4815b70acfc2c19db.jpg
Informasjon om denne:

S4 Interiør, div målere
ombygde dørpanel fremme for stereo.
S4 Speil
Rieger breddekit 11cm
RS Gitter
Rieger Vinge
Bakrutesenker
Lykteliser
Koilovers
Sommer
19" Felger 3delte 
Frontmontert Intercooler
Gt2x Turbo
3" LMM
Åpen eksos
Større dyser
Forsterka råder(tåler 1000hk)
ATP Manifoild
Es-Tuning luftfilter
"Forsterka" Resirkventil
Forsterka råder,ventiler,lager,stempelringer.
Bilen ble også mappet & benket på ES-Tuning
Resultatet ble 288HK på 1 trykksbar.

Videre ble denne bilen solgt da mine kunnskaper om bil ikke var store på den tiden. 

Da jeg nå har enda mer kunnskap bestemte jeg meg for og kjøpe en Audi a4 1,8tq b5 og startet herved søket på finn.no, autodb osv... 
Fant meg en grei en som faktisk ble solgt av en forhandler i sarpsborg, gjore klar penga og tok meg turen til Sarpsborg med Tog.  Det dumme jeg gjore her var og ikke sjekke bilen grundig nokk ettersom jeg stolte på denne forhandleren. Bilen kjøpte jeg i "god teknisk stand", (Ifølge forhandleren).

Det ble altså en grønn Audi A4 1,8tq b5 1996 modell.


_791455489.thumb.jpg.4bdb41492e245450af1de67c2f10f37a.jpg

_1208585637.thumb.jpg.3179dd927ef9e4df5e6c2f0754056aa3.jpg

_1446529526.thumb.jpg.3d9ded13355bb28a392b95ca3a238c12.jpg




Dagen etter kjørte jeg bilen, og plutselig røyk en bærearm på venstre side. Denne delen ble byttet, men tok bilen opp på bukken for og sjekke videre. viste seg att travers var ihjelrusta og hadde en stoor sprekk i høyre topp, altså like før hele traversen knakk i sammen. 

Da tok jeg kontakt med forhandleren... Ringte han og ba om en stor del av pengene tilbake, ellers kunne han bare komme og hente den igjen. Dette skulle han tenke på, fikk så telefon av han på Mandag etter en helg der han var enig i dette og ga meg så en stor del av pengene tilbake. Jeg var herved fornøyd og startet da planlegginga med bilen.


Fant så frem en delebil på finn.no og hentet både en hel motor og en travers, motoren her skulle virke fint men den vil bare bli brukt til en delemotor fra min side. Ga 1000kr for dette.

Så var steget videre og få byttet traversen, dette har jeg allerede gjort og bilder av dette kommer senere idag.

Er noe småproblemer med bilen, ganske sikker på att resirk ventilen er gåen. Er bestilt ny fra forge som blir montert asap. 

Ting som er gjort (Merka med grønt)

- Bytta travers

- Bytta bakre venstre bærearm

- Bytta høyre fremre bærearm

- Montert sportsfilter

- Bytta olje og oljefilter

Ting som skall gjøres (Merka med gult, merka med rødt =usikker, merka med blå = bestilt/ligger klart. Flytter ting over til "Ting som er gjort" når det er gjort)

- Bytte komplett multilink forstilling fremme

- Bytte hjulbuene fremme (Eventuelt reparere de som står på nå om mulig)

- Lakkeres blå eller rød (Mulig foliering)

- Montere Biltema 4-1 måler (Oljetrykk, oljetemperatur, turbotrykk, volt) Litt usikker på hvor selve "Strømmen" til denne skall kobles under dashbordet, noen som vet?
- Montere Forge Style Resirk ventil (Kjøpt hos Nordicautoimport)

 

Bilen skall på EU kontroll i mars 2018, så jeg utsetter tuninga til etter dette. Blir og spare opp penger i mellomtiden. Også få den i god nok stand til og faktisk komme igjennom Eu godkjenninga.


Planlagt Oppsett: 


- Replica Gt2860 eller 2871 turbokit (Pga økonomi velger jeg faktisk og prøve ut kina turbo)
- Front Montert intercooler
- 3" luftmengdemåler
- 3" Downpipe
- 2,5" Hjemmesveisa eksosanlegg 
- 441ml dyser 
- 3" innsuging 
- Olje catch tank
- Nye oljeslanger og vannslanger til turbo
- Større bensinpumpe om nødvendig
- Boost controller 


Og andre småting, fortsatt ikke sikker på oppsett.

Planlagt styling:

- S4 fremfanger
- S4 Sideskjørt 

- Senke med H&R Senkefjærer
- Nye baklykter
- Nye sideblinklys

- 18tommer Le mans felger


Er nok et par ting jeg har glemt, men det retter jeg opp i siden. Velkommen igjen til min tråd og håper du vil følge prosjektet mitt. 
Setter stor pris på all hjelp jeg kan få og ikke minst tilbakemeldinger. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By Lavb7
      Hei har ett problem med b7en min (b7 1.8t BFB quattro) som ikke holder på tomgang, kom hjem fra ferie etter en uke der bilen har stått i ro, startet bilen og kjørte 45 min hjem. Dagen derpå skulle jeg starte bilen og det gikk ålreit men den døde ut etter 2-3 sekunder, prøvd med gass inne og ute, cluth inne og ute men ingenting hjalp. Tok av kontakten på gasspjeldet å ser det er no for form væske, trolig olje både på pluggen og i kontakten på spjeldet. Kan det være defekt gasspjeld som er årsaken? Har ikke lest ut feilkoder enda.
    • By Elmeri
      Hei, jeg holder på med å prøve å finne ut hvordan jeg skal utføre en installasjon av turbo på Primeraen min. Jeg er lei av å bare ha 75hk og jeg tenker hadde vert gøy med erfarming med installasjon av turbo. Jeg vet en del om den teoretiske delen av insallasjonen. Men jeg tenker hvordan skal jeg gjøre tuningen av bilen etter turboen er installert? Jeg vet ikke om elektronisk tuning er mulig siden jeg trur den har mekanisk injeksjon. PS.Jeg har ikke planlagt å gjøre dette perfekt gjør det bare for skøy men har heller ikke lyst å sprenge motoren. I tillegg om dere har tips til hvor jeg muligens kan finne en turbo eksos manifold til bilden hadde det vert ekstremt fint så jeg ungår å måtte sveise. Har dere flere tips eller ideer bare kom med det :)
    • By Fyrstikker
      Hei! 
      Har problemer med min Audi A4. Den fusker litt på tomgang og når jeg kommer litt opp i turtall ved hardt/normalt gasspådrag.
      Er jeg forsiktig på gassen og så vidt trykker den inn går den greit.
      Den begynner å riste litt og motorlampa begynner å blinke en stund før den forsvinner igjen under kjøring.
      Dette skjer ikke hvis jeg bare ruser motoren.
      Diagnose med Carly sier blant annet feilkode P0333. (Description: High Pressure Sensor (G65). 
      Har byttet denne sensoren og nå lyser ikke ECON-knappen konstant (noe den gjorde før bytte av sensor og gåen sikring). Nå lyser den ikke når jeg starter bilen, men lyser konstant etter en liten stund.
      Søker jeg opp denne feilkoden på nettet står det Knock Sensor 2 Circuit High Input (Bank 2) og ingenting om G65.
      Noen som har forslag til hva dette kan være og hva som kan prøves?
       
    • By audia41,8tb5
      Jeg byttet batteri på Audi a4 b5 1,8T stv 1996mod med motor kode AEB min her om dagen, og etter det så starter den og går i 1-2 sekund for så å stoppe.
      Om jeg fjerner Minus polen på batteriet så starter den med en gang og går helt som den skal. Men om jeg stopper bilen og prøver å starte den igjen så er problemet tilbake. Tror det er startsperra som spiller meg ett puss, men hvem vet ? Håper noen smartinger her inne vet hva det muligens kan være. Om det er startsperra ,åssen får jeg den til å fungere slik den skal ?
      På forhånd så takker jeg for alle forslag som måtte komme inn :-)
       
    • By T3rminator
      Hei!
      Jeg pusser opp en Caravelle T3 '88.
      Jeg fant et par større dekk liggende i verkstedet som jeg tror kunne sett tøfft ut som bakdekk på T3'n.
      Litt overkill, men kunne vært morro å sett hvordan det hadde blitt på bilen, og evt laget skjermbreddere deretter.
      Dekk dim er 265/70/15R. Hvor finner jeg felger som passer disse dekkene med boltsirkel 5x112?
      Hvilken felgdim trenger jeg for disse dekkene?
      Edit; Hva slags framdekk bør jeg da kombinere med disse dekkene?
      Kan bilen bli godkjennt med disse dekkene, og hva er evt. kriterier for at den kan bli godkjennt med større dekk?
      Jeg planlegger også å bytte motor.
      Planen var i utgangspunktet å konvertere til en Subaru Forester motor jeg har stående, men Porsche motor har også streifet tankene.
      Hva bør jeg være obs på når det gjelder bytting av motor og godkjenning for Norske veier?
      All nyttig info verdsettes!
       
      (Prøvde å laste opp et bilde, men det funket ikke av en eller annen grunn, prøver igjen senere)
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

    • martinlol went up a rank
      Korporal
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy