Gå til innhold
Bilforumet.no
snadre

Audi 80 2,6 Lite varme i klimaanlegg

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei! Som tittelen sier har jeg problemer med å få ordentlig varme i klimaanlegget. Motortemperaturen er veldig variabel, men når den er 90° kommer det bare lunken luft. Jeg vurderer å sette bilen på verksted for å skifte termostat, men det er en kostbar affære, lurer derfor på om noen har noe tips til hva annet det kan være? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket nivå på frostvæske?

Dine symptomer kan skyldes luft i kjølesystemet. Siden motortemp er 90 grader så hjelper det nok lite å skifte termostat. Sjekk også at spjeld for varmeregulering går som det skal, krever dog en del demontering, begynn derfor med det enkle, lufting av kjølesystemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Quattro73 skrev:

Har du sjekket nivå på frostvæske?

Dine symptomer kan skyldes luft i kjølesystemet. Siden motortemp er 90 grader så hjelper det nok lite å skifte termostat. Sjekk også at spjeld for varmeregulering går som det skal, krever dog en del demontering, begynn derfor med det enkle, lufting av kjølesystemet.

Takk for svar! Det er sjeldent at motortemperaturen er 90 grader, ligger som regel mellom 50 og 90. Vet ikke om det har noen betydning, kommer ihvertfall ikke varme uansett temp. Nivå på frostvæske er ok. Hvordan kan man lufte systemet? Kjenner lite til hvordan dette fungerer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da er gjerne termostat defekt. IKKE kjøp ny på Biltema, kjøp original.

Det er som regel lufteskrue på slange inn til varmeregister, rett ved torpedovegg. Alternativt et lite hull i slangen, hullet trekkes utenfor flens for lufting.

0900c152800c29d3.gif

images?q=tbn:ANd9GcQx_6MtJT9lRb0glFuVL4G

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Quattro73 skrev:

Ok, da er gjerne termostat defekt. IKKE kjøp ny på Biltema, kjøp original.

Det er som regel lufteskrue på slange inn til varmeregister, rett ved torpedovegg. Alternativt et lite hull i slangen, hullet trekkes utenfor flens for lufting.

0900c152800c29d3.gif

images?q=tbn:ANd9GcQx_6MtJT9lRb0glFuVL4G

Aha, takk!

Jeg har forresten sett feil på nivå for frostvæske. Den er under minimumsgrense. Kan det være årsaken? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 22.11.2017 den 3:26 PM, Quattro73 skrev:

Ja, det kan være årsaken til luft i kjølesystemet. Altså har du gjerne en lekkasje.

Akkurat :)

Jeg må etterfylle kjølevæske, men jeg er veldig i tvil om hva jeg skal bruke. Jeg forhørte meg hos forhandler, men jeg får veldig forskjellige svar. 

Væsken som er på nå er lysegul, kan minne litt om fargen til urin. Jeg vet de selger gul kjølevæske hos Mekonomen, men kan det være enten blå eller rød som har blitt misfarget? Jeg skulle gjerne ha tømt ut alt og helt på nytt, men jeg har ingen sted å holde på med slikt akkurat nå. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 24.11.2017 den 5:44 PM, Quattro73 skrev:

Er du i tvil så kan den gule Peak Global Life brukes til 'top off' sammen med hvilken som helst frostvæske, så flusher og bytter du ved en senere anledning.

Hei, godt nyttår!

Har fortsatt litt problemer her jeg :)

Sjekket systemet for luft, det var ok.

Har skiftet termostat og vannpumpe nå, men fortsatt er det lunken luft fra klimaanlegg og motortemperaturen ligger som regel på 75°c noen andre tips? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt nyttår ja :) Ligger motortemperatur rundt 75 grader uansett kjøremønster? Hvor kjøpte du termostat? Hva viser temperaturmåler når radiatorvifte starter? Luftet du mens motor går og er skikkelig varm? Er slange til varmeregister skikkelig varm, samt returslange noe kaldere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Quattro73 skrev:

Godt nyttår ja :) Ligger motortemperatur rundt 75 grader uansett kjøremønster? Hvor kjøpte du termostat? Hva viser temperaturmåler når radiatorvifte starter? Luftet du mens motor går og er skikkelig varm? Er slange til varmeregister skikkelig varm, samt returslange noe kaldere?

På korte turer veksler den veldig på temp. På langtur ligger den nokså stabilt på 75 grader. Jeg kjøpte den nest dyreste de hadde på skruvat. Har ikke sjekket tempen enda, når radiatorvifta starter. Ja, luftet mens bilen var skikkelig varm. Slange inn til varmeregister er veldig varm, returslange er noe kaldere ja :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Har fortsatt problemer med dette. Nå som det begynner å bli ganske kaldt igjen merkes det godt :) I og med at termostat er byttet, vannpumpe byttet og luftet ut systemet, så tenker jeg å sjekke spjeld. Har dere kjennskap til noen gode manualer på nett for å demontere deler for å komme til der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, snadre skrev:

Det kan vel også være varmutveksler/coupevarmer som er defekt?

Hvordan er det å bytte noe sånt?

 

Så lenge slange til varmeregister er varm, og retur kald, så er det gjennomstrømning. Ta av slangene til varmeregister og sett hageslangen til å spyle gjennom, ser da fort på mengden som kommer ut, om register er tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.