Gå til innhold

P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold

Ranger emnet


Dan-Henning Bjørndal

Anbefalte innlegg

Dette gjelder følgende bil - Toyota Yaris 1.3 VVT-i 2003-modell (Motorkode 2SZ-FE)

Jeg får opp feilkode P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold.

Feilen kom og gikk en periode, men er der nå permanent. Har ingen andre feilkoder enn denne. Jeg har forsøkt å bytte begge lambda-sondene samt helt ny ettermarkeds-katalysator + brukt orginal-katalysator.

Feilen er der likevel. 

Bilen har et normalt drivstoff-forbruk, bra pådrag ved hard akselerasjon og fin giring. Ingenting som tyder på andre feil.

Det eneste er at ved kaldstart når det er kaldt ute, da kan det lukte ganske kraftig av bensin. Lukten kommer fra eksosrøret bak, noe som tyder på uforbrent/feit bensinblanding.

Noen som har en idè om hva feilkoden kan komme av?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A code P0420 may mean that one or more of the following has happened:

Leaded fuel was used where unleaded was called for (unlikely) A damaged or failed oxygen / O2 sensor Downstream oxygen sensor (HO2S) wiring damaged or connected improperly The engine coolant temperature sensor is not working properly Damaged or leaking exhaust manifold / catalytic converter / muffler / exhaust pipe Failed or underperforming catalytic converter (likely) Retarded spark timing The oxygen sensors in front and behind the converter are reporting too similar of readings Leaking fuel injector or high fuel pressure Cylinder misfire Oil contamination

Some suggested steps for troubleshooting and fixing a P0420 error code include:

Check for exhaust leaks at the manifold, pipes, catalytic converter. Repair as required. Use a scope to diagnose the oxygen sensor operation (Tip: The oxygen sensor in front of the catalytic converter normally has a fluctuating waveform. The waveform of the sensor behind the converter should be more steady). Inspect the downstream heated oxygen sensor, replace if necessary Replace the catalytic converter

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny lambdasonde trenger ikke fungere, kjøp på biltema og den ryker temmelig fort. BTDT.

Egentlig kan det høres ut som at ECU tror motor er kaldere enn den er, men du påstår bensinforbruk er normalt. Og da er en lekk dyse også ute av bildet. Nei, sjekk om du kan lese av lambdaverdier med diagnoseutstyr, sjekk da også temp.giver for kjølevann, og bensintrykk om mulig. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har du skiftet noe så enkelt så pluggene? Er meget følsomt system på Yaris. Der er TSB på denne feilen som bla går rett på ECU da den kan innbilde seg ting samt cat, men den har du skiftet til en som sannsynligvis virker.. Lamdasonder til Toyota bør kjøpes originalt da de har ett noe snevert parameter i forhold til mange uoriginale. Men få på en tester å se hva som skjer på sensor 1 , og sensor 2. Er flowrate ok er det ikke usannsynlig at ECU har intern feil. MEN husk Mange mange ganger forsvinner denne feilen med originale sensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har byttet til helt nye Bosch plugger. Katalysatoren er laget for denne modellen og er helt ny. Prøvde også med en brukt orginal kat som jeg visste var ok og hadde lav km, men samme feilen.

Jeg hadde inne bilen på Toyota og de sa følgende:

Lambda nummer 1 har variabel spenning slik som den skal ha.

Lambda nummer 2 har stødig spenning slik som den skal ha. Men en sjelden gang i blant så får lambda nummer to også variabel spenning et kort øyeblikk. ECU setter da feilkode P0420.

De sa at ecu’en mest trolig var overfølsom pga. bilens alder. Bilen er 14 år gammel og har gått 247000 km.

Jeg har «løst» feilen med å sette på et adapter som forlenger avstanden mellom katalysator og lambda nummer 2. Koden er borte for godt. 

Bilen er nå solgt og eier er informert om løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår