Gå til innhold

Durelyd, finner ikke feilen

Ranger emnet


bjer84

Anbefalte innlegg

Jeg har en VW Golf IV 1.4 bensin stasjonsvogn 2005 mod. Det kommer en durelyd mellom 50 og 60 km/t. Denne blir sterkere til høyere fart jeg får. Når jeg trykker inn clutchen er lyden der fortsatt. Duringen høres best når jeg kjører på veldig jevn asfalt (mindre dekkstøy).

Det virker som det ikke er i ubalanse i dekkene. Rattet rister ikke. Hjullagrene virker ok. Ingen knitring når jeg svinger. Jeg har kjent på opphengskuler, men finner ikke noe som er løst.

Det virker som det er et lager som er gåent. Jeg har søkt mye på nettet, men finner ikke helt hvor eller hvordan jeg kan feilsøke. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si når jeg ikke har hørt lyden, men mest sannsynlig er jo hjullager eller drivknute. Ofte ved defekt hjullager vil lydbilde endre seg ved svinging. Ytre drivknuter pleier lage knekkelyd ved fullt rattutslag og pådrag. Indre drivknuter kan lage lyd hele veien, av erfaring ryker de oftere på biler som er senket.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar Quattro.

Jeg har en del erfaring med dårlige hjullager på Golf 2, og jeg føler ikke det er det som er problemet her. Samtidig kan jeg ikke utelukke det heller.

Drivknuter har jeg ingen erfaring med, så jeg får lese mer om det.

Uansett så har du hjulpet meg med å begrense feilsøkingen, så da er mye gjort. Takk for hjelpen. Jeg oppdaterer tråden når jeg finner feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg fant feilen her om dagen. Det var dynamoen som laget ulyden (men den har ladet normat helt til siste slutt). Den skar seg, som igjen førte til at festet til strammehjulet på viftereima knakk rett av. Det kostet meg 12.500kr å få fikset det. Men men, nå er durelyden borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår