Gå til innhold

Chiptuning 2.0d

Ranger emnet


MariusHansen

Anbefalte innlegg

De som driver seriøst med chipping Eller remapping av ECU i bil, vil råde deg til å ikke gjøre dette om bilen har gått over 100000km har den det er det Støre risiko å ta mht. motorhavari. 

Men skal du remappe bilen, så gjør det hos noen som kan det. Og som har erfaring. Et firma som har holdt på en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei

Jeg tunet opp bilen min for ca 2 år siden (Outback 2010 2.0D som hadde gått ca 100K), og den ble meget kvikk og artig å kjøre. Men oppdaget relativt fort at jeg fikk vibrasjoner ved gasspådrag i 5 og 6 gir. Riktig nok var dette hvis jeg lot bilen dra max ifra 1500 rpm og oppover. Vibrasjonen kom rundt 1900-2000 rpm, og kom bort når jeg passerte 2200 rpm. Er vel ikke anbefalt å la en boxerdiesel dra max på lavt turtall. Jeg anbefaler hvertfall å gire ned for å unngå dette.

Etter kort tid måtte bytte både clutch og svinghjul og dette på allerede 100K.  Det skal sies at både clutch og svinghjul var noe slitt da jeg kjøpte bilen da forrig eier hadde dratt mye henger.

Etter bytte kunne jeg fremdeles fremprovosere denne vibreringen, derfor fikk jeg firmaet til å mappe/tune bilen litt ned igjen. Klarer fremdeles å fremprovosere vibrering ved max pådrag ifra lave turtall. Har kjørt ca 50K med bilen nå og merker ingenting på på clutchen enda.

Da bilen var mappet for max effekt kunne jeg også få varsellampe på partikkelfiltret etter litt hard kjøring. Dette ble ikke noe problem etter at den ble mappet ned. Vet ikke helt hvor mye effekt det ble hentet ut, men antar at det var ca 200 hk i den da den gikk på max.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår