Gå til innhold

2006 passat, hva er det neste som går til h....

Ranger emnet


thor_no

Anbefalte innlegg

Har en 2006 passat 4motion 140 hk tdi som jeg føler det meste har gått åt skogen og er skiftet ut. Jeg lurer på om jeg nå har fått skiftet ut det som går eller om det er mere skyer i horisonten. Har skiftet følgende:

Turbo

Balanseakselenhet

Drivaksel

Bremser

Aktuator til håndbrekk

Fjærer bak

Støtdemper og fjær foran.

Dieselpumpe i tank

Dieselkjøler

Så hva mer er det som pleier å gå på disse som koster en formue å fikse?

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler har svakheter, og med alder og kilometer vil det alltid dukke opp ting. Mye av det du nevner er helt normalt for en bil på 11-12år. 

Mye annet som kan ryke, men mye som også ikke vil ryke 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den kjøper jeg ikke. Har hatt flere biler med både 300 000 og 400 000 på meteret som har vært flere år eldre og de har ikke vært i nærheten av kostnadsnivået på denne bilen. 

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg.. skiftet alt på en Audi A6 quattro.

 

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkbremsen er heldigvis skiftet. Bare bryteren igjen og de har vel også en tendens til å gå... hvordan merker du at egr ventilen går. Er det en dyr affære? Rust er det ikke på bilen heldigvis.

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjul med clutch sett varierer mellom 5 - 35.000kr. Jeg fikk bestilt dobbeltmassesvinghjul med clutchsett til 5 lapper hos forhandler i Hvaler. Så finnes det en haug av mekanikere som tar ca 4 lapper for jobben. Ulyd og vibrasjon = Slitent svinghjul.

06 Toyota Hiace 2.5 D4D RWD

96 Bmw 523iA E39

 

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎09‎.‎2017 den 11:27 AM, thor_no skrev:

Parkbremsen er heldigvis skiftet. Bare bryteren igjen og de har vel også en tendens til å gå... hvordan merker du at egr ventilen går. Er det en dyr affære? Rust er det ikke på bilen heldigvis.

Om egr ventilen/spjeldhuset blir defekt så lyser motorlampen gult ellers blinker glødlampen om jeg husker riktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2017 den 9:55 PM, thor_no skrev:

Nei den kjøper jeg ikke. Har hatt flere biler med både 300 000 og 400 000 på meteret som har vært flere år eldre og de har ikke vært i nærheten av kostnadsnivået på denne bilen. 

Det kan godt være, men biler idag krever større verkstedsutgifter enn tidligere biler.
Hvorfor? Fordi de ikke har samme kvalitet idag, kravene fra myndigheter "ødelegger" motorer og eierene tar ikke på langt nær godt nok vare på bilene.

Jeg jobber på et merkeuavhengig verksted, men vi er byens største (på det sentrale østland) og har mange biler (fra alle merker) innom, og det er selvfølgelig ting som går igjen på forskjellige biler, men ALLE bilmerker/modeller har visse ting de sliter mer med enn andre. 
Turbo, bremser, støtdempere, fjærer, EGR, DPF, DMS går igjen på alle merker.

Nå skal sant sier, Passat 3C har "mer" problemer enn andre VAG fra samme periode, men det er ikke dermed sagt at du har være heldig/uheldig med bilen din. 
Hører om mange som går laaangt uten å skifte annet enn slitedeler, og biler som ikke har gått 100' engang og har utgifter på 20-25' i året, mye av dette relateres til tidligere nevnte vedlikehold.

Turbohavari kommer høyst sannsynlig pga. kjøring på LL-intervaller.
Balanseakselenhet er en svakhet, og ble utbedret på senere motorer - ja, dette er en feil flere VAG motorer ble/blir rammet av.
Drivaksel kan være så mangt og er ikke knyttet til at dette er en Passat, det kunne like gjerne skjedd på en Toyota, Ford, Volvo etc.
Aktuator til parkbrems, som du kaller el.motoren er en svakhet på Passat 3C, forbedret på senere utgaver. 
Løftepumpe i tank er ingen direkte svakhet på Passat. Gjetter på at samme type pumpe sitter på 50% av dieselbilene i Europa. 
Dieselkjøler, hvorfor ble denne skiftet, ytre påvirkning? Da er det ikke VAG sin skyld ;) 

Og til sist, hvis du mener at slike ting som bremser, fjærer og støtdempere skal være mer enn 12år uten utskiftning har du feil realitetsoppfatning ;-) 

Alt dette er konstruktivt fra en bilmekaniker/tekniker og er ikke kritikk :-)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbohavari kommer høyst sannsynlig pga. kjøring på LL-intervaller.   Hva er kjøring på LL-intervaller?

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lovemusikk skrev:

Turbohavari kommer høyst sannsynlig pga. kjøring på LL-intervaller.   Hva er kjøring på LL-intervaller?

Long Life Intervaller, 30'000km intervaller på oljeskift. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Jesper1201 said:

Long Life Intervaller, 30'000km intervaller på oljeskift. 

I vårt tilfelle var det nok for mye korte turer som tok knekken på turboen. Når det gjelder min virklighetsoppfatning av bilvedlikehold er nok det farget av snart 30 år som bileier hvor mine biler særdeles sjelden har hatt glede av en visitt på verksted. De har fått olje og filter når tiden har vært moden og blitt reparert av meg selv når det har vært behov. Passaten har fruen hatt og den har stort sett fått stell på verksted og vi ser jo hva det har gjort..

 

Oktavian jeg nå kjører har 377 tusen på telleren og har i følge servicehistorikk bare så vidt kommet i gang med sett nr 2 med fjærer og dempere, sånn til ettertanke.....

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løftepumpa på passat har jeg blitt fortalt at den ryker på ca 135000 og det stemte for vår del, så den er nok en svakhet på disse.....

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår