Jump to content

AC virker bare av og til

Rate this topic


kenthrr
 Share

Recommended Posts

Quote

Jeg har en Grand Vitara 2008 model og sliter med at AC virker bare av og til. Tilsynelatende så ser det ut som om alt virker for lyset på bryteren lyser grønt og AC pumpa sviver rundt men den verken kjøler eller avfukter lufta, av og til så kan jeg få den i gang igjen med å skru den av og ente en stund før jeg skrur den på igjen. Jeg leste her i forumet et sted at det kunne være problemer med releet som styrer pumpa og på så jeg får undersøke det litt nærmere. Kan årsaken være at det rett og slett bare mangler kjølegass?  

Det viser seg at årsaken til at AC virker bare av og til er at kompressoren etter en stund stopper helt av seg selv, dvs clutchen sviver ikke med rundt. Så lenge AC er satt på skal ikke cluchen alltid svive med rundt?   Kan årsaken være dårlig rele?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 months later...

Gir jo litt mening som du sier at det er ett elektrisk problem. Kjøp deg (hvis du ikke allerede har) ett stetoskop: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Stetoskop-2000018564/

Lytt på AC-pumpa. Start AC og lytt igjen. Du hører når pumpa går. Neste gang den slutter å virke så lytter du på pumpa, så hører du om den går rundt eller ikke. Mange biler vil du høre det uten stetoskopet, men lettere med siden du utelukker støy fra alt rundt. 

Evt. prøv å bytt rele å se om det blir bedre. 

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bytta releet som styrer AC av og på men har samme resultat, etter en hvis tid som kan variere alt fra 1 min til 10 min så slipper clutchen og pumpa går ikke.

Er det noen som har peiling på logikken og om det er andre sensorer/følere som bestemmer om pumpa skal gå eller ikke?

 

Link to comment
Share on other sites

Når clutchen slipper, har da også relé åpnet, eller står relé fortsatt inne?
Hvis relé åpnes så er det styreenhet som bestemmer dette, og da er det som regel en av to ting.
1) Enten er gassmengden (trykket) for lavt slik at den kobler ut. Sitter en trykksensor som registrerer dette.
2) Temperaturen i systemet blir for høy, det være seg en oppirret kondenser eller kjølevifter som ikke starter. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Jesper1201 skrev:

Når clutchen slipper, har da også relé åpnet, eller står relé fortsatt inne?
Hvis relé åpnes så er det styreenhet som bestemmer dette, og da er det som regel en av to ting.
1) Enten er gassmengden (trykket) for lavt slik at den kobler ut. Sitter en trykksensor som registrerer dette.
2) Temperaturen i systemet blir for høy, det være seg en oppirret kondenser eller kjølevifter som ikke starter. 

Hvordan kan jeg på enklest måte sjekke om rele ligger inne eller ute?   Det finnes kanskje noen målepunkter som jeg kan sette multimeteret på?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 6/11/2018 at 8:45 PM, Jesper1201 said:

Hvis du vet hvordan du skal måle kan du jo måle rett på kompressor, men det enkleste er å dra ut relé og sette det tilbake, du kjenner om relé slår om. 

En stund her så tenkte jeg at jeg får bare leve med at AC ikke virker men pga mye kjøring nå i sommer så ble det plutselig aktuelt å se om jeg kan få den til å virke.

Jeg har nå målt alle sensorer som er er involvert og de er alle innen forventet måleresultat.  Så da går mistanken over til ac magnet clutchen, ved test så kjører den en stund for så å stoppe etter noen få minutter. Jeg måler ca 14 v som styresignal til magnet clutchen selv når den ikke kjører så av en eller annen grunn så velger den å ikke holde clucthen / kontakten inne.

Er det bare å bytte magnet cluctchen eller kan det skyldes dårlig kontakt inne i selve magnet clutchen?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som magnetkoblinga på acpumpa har ryki ja.

Men du får denne faktisk løst. Men du skriver ikke hva slags motor du har eller noe som gjør at jeg kan sjekke. Men jeg sjekka bare en tilsvarende i orginale delekatalogen og du får løs til den :)

Si ifra hvis du vil jeg skal sjekke akkurat din bil så fikser jeg det :)

Skjermbilde.thumb.JPG.b88b2eb099c89d9ddda4db62252ca7c7.JPG

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, nightking said:

Høres ut som magnetkoblinga på acpumpa har ryki ja.

Men du får denne faktisk løst. Men du skriver ikke hva slags motor du har eller noe som gjør at jeg kan sjekke. Men jeg sjekka bare en tilsvarende i orginale delekatalogen og du får løs til den :)

Si ifra hvis du vil jeg skal sjekke akkurat din bil så fikser jeg det :)

Skjermbilde.thumb.JPG.b88b2eb099c89d9ddda4db62252ca7c7.JPG

Så bra at du kan sjekke. 

Grand Vitara 1.9 ddis , F9Q , 2008 modell

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By sondresteenh
      Jeg har problemer med AC i min Peugeot 308, 2007-modell. Kan først nevne at jeg har særdeles lite peiling på bil.
      Problemet er at jeg ikke får varm luft(som er ganske kjipt nå i kulden), i tillegg er det umulig å «styre» blåsingen. Med dette mener jeg at det f.eks ikke er mulig å skru av blåsing når bilen er i gang. Det er heller ikke mulig å justere opp og ned, eller få skikkelig gang på frontruta. 
      Jeg har sjekket kjølevæske(som så skitten ut) og sikringer (som ser greie ut). 
      Har noen peiling på hva som kan være galt? Er det bare å levere inn på verksted eller er det noe jeg kan gjøre selv? 
      På forhånd takk for all hjelp :)
    • By Dag Larssen
      Er det noen som vet hvordan aircondition på 2003 Galant skal fungere?
      Det eneste som skjer på min bil når jeg trykker på snøkrystall-symbolet, er at begge radiatorviftene starter. Det skjer uavhengig av kald eller varm motor, og uavhengig av om det er pluss eller minusgrader ute. Men magnetkoblingen som som skal slå inn kompressoren, forblir uten strøm. Det har vært sånn helt fra jeg kjøpte bilen brukt. 
      Kan det være en feilkobling fra fabrikken, eller noe som har oppstått pga en feil.
    • By FredericT
      Hei
      Har et lite kjedelig problem med min V70 2008 modell. Opplever at når bilen er kald og jeg stiller temperatur (pleier å ha den på 20-23 grader) på klimaanlegget så regulerer det seg inn fint ila kort tid. Men etter en stund kjøring (gjerne 20-30 minutter) så begynner bilen å blåse kaldt. For kaldt.
      Jeg har eksperimentert litt underveis:
      Hvis jeg slår av AC så hjelper det litt, men bilen blåser fortsatt for kaldt (særlig hvis det er kaldt ute) + duggproblematikk (særlig når det er fuktig ute). Hvis jeg stiller temperaturen opp så er det ingen stor forskjell (blåser kaldt) helt til jeg når 27-28-29-H. Da "slår den over" å starter å regulere noe varmt igjen. Har bilen stått avslått en kort tid, har jeg fortsatt samme problem ved start. Men etter land tid avslått er det liksom nullstilt igjen og jeg får 20-30 min med riktig temperatur før det starter å blåse kaldt igjen. Har blåst rent temperatur sensoren i bilen uten at det hjelper. Har kjørt korte turer (1-2 timer) og lange turer (19-20 timer) med samme problem Dette opplever jeg uansett sesong: dvs. at på sommeren så blåser bilen altfor kaldt (med AC på) og på vinteren så blåser den også altfor kaldt (med AC på eller av). Er det noen som har vært borti lignende og vet hva jeg må gjøre?
    • By Esben
      Hei
      Skal toppe ac anlegget og prøver å få lest av trykket før jeg fyller, men meternåla beveger seg opp og ned hele tiden så jeg får ikke lest av trykket.
      Hver gang nåla faller hører jeg en klikkelyd før nåla stiger opp igjen. Den beveger seg mellom for lite trykk og akkurat passe ca hvert andre til tredje sekund.
      Jeg gjør dette med motoren igang og ac anlegget på.
      Noen som kan noe om dette?
    • By bvorland
      Hi Forum,
      This is my first post so feel free to move it to the correct thread.
      So the issue at hand is that the AC clutch will not engage, all the fans a blowing when running the test on the Auto HVAC module
      I have changed the solenoid valve on the compressor, and filled with coolant and leak stop.

      On the first run of VCDS there are some Intermittent error codes.
      -------------------------------------------------------------------------------
      Address 08: Auto HVAC Labels: 1K0-907-044.lbl
      Part No SW: 1K0 907 044 DA HW: 1K0 907 044 DA
      Component: ClimatronicPQ35 133 1213
      Revision: 00133026 Serial number: 00000000000000
      Shop #: WSC 00000 000 00000
      VCID: 698FBB69357217C3E45-803C
      3 Faults Found:
      01809 - Actuating Motor for Temperature Flap; Left (V158)
      000 - - - Intermittent
      00898 - Control Circuit A/C compressor
      010 - Open or Short to Plus - Intermittent
      01314 - Engine Control Module
      004 - No Signal/Communication - Intermittent
      -------------------------------------------------------------------------------
      I have cleared the codes, and when I run the car and turn on the AC and at the same time check the values on the pressure, fan speed and it all looks good except for "Fresh Air Intake Temperature" there are no reading on that value, so could this be my issue?
      I have read somewhere that all this sensor are in serial, so they all need to deliver value within scope or the AC will not start..
       
      Ref:
      Address 08: Auto HVAC (1K0 907 044 DA)
      20:58:25 Group 001: General
      0.0 Compressor Shut-Off Code
      1500 /min Engine Speed
      48.0 km/h Vehicle Speed
      00:02 Standing Time
      20:58:25 Group 002: Compressor
      0.820 A Compressor Current (actual)
      0.820 A Compressor Current (specified)
      1900 /min Compressor Rotations
      1.3 Nm Compressor Load
      20:58:25 Group 004: Temperatures
      16.5°C Outside Temp. Unfiltered
      17.0°C Outside Temp. Regulation
      - Fresh Air Intake Temperature
      85.0°C Coolant Temperature
       
      Hope you have some insight into this, my local car dealer has given up on the case, and with a 4-6 weeks waiting line on VW dealer I would like to resolve this before the summer set in.
       
      br
      Bjørn Atle
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

    • Trulsp went up a rank
      Korporal
    • martinlol went up a rank
      Korporal
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy