Jump to content
Bilforumet.no
kenthrr

AC virker bare av og til

Rate this topic

Recommended Posts

Quote

Jeg har en Grand Vitara 2008 model og sliter med at AC virker bare av og til. Tilsynelatende så ser det ut som om alt virker for lyset på bryteren lyser grønt og AC pumpa sviver rundt men den verken kjøler eller avfukter lufta, av og til så kan jeg få den i gang igjen med å skru den av og ente en stund før jeg skrur den på igjen. Jeg leste her i forumet et sted at det kunne være problemer med releet som styrer pumpa og på så jeg får undersøke det litt nærmere. Kan årsaken være at det rett og slett bare mangler kjølegass?  

Det viser seg at årsaken til at AC virker bare av og til er at kompressoren etter en stund stopper helt av seg selv, dvs clutchen sviver ikke med rundt. Så lenge AC er satt på skal ikke cluchen alltid svive med rundt?   Kan årsaken være dårlig rele?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gir jo litt mening som du sier at det er ett elektrisk problem. Kjøp deg (hvis du ikke allerede har) ett stetoskop: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Stetoskop-2000018564/

Lytt på AC-pumpa. Start AC og lytt igjen. Du hører når pumpa går. Neste gang den slutter å virke så lytter du på pumpa, så hører du om den går rundt eller ikke. Mange biler vil du høre det uten stetoskopet, men lettere med siden du utelukker støy fra alt rundt. 

Evt. prøv å bytt rele å se om det blir bedre. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bytta releet som styrer AC av og på men har samme resultat, etter en hvis tid som kan variere alt fra 1 min til 10 min så slipper clutchen og pumpa går ikke.

Er det noen som har peiling på logikken og om det er andre sensorer/følere som bestemmer om pumpa skal gå eller ikke?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når clutchen slipper, har da også relé åpnet, eller står relé fortsatt inne?
Hvis relé åpnes så er det styreenhet som bestemmer dette, og da er det som regel en av to ting.
1) Enten er gassmengden (trykket) for lavt slik at den kobler ut. Sitter en trykksensor som registrerer dette.
2) Temperaturen i systemet blir for høy, det være seg en oppirret kondenser eller kjølevifter som ikke starter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, Jesper1201 skrev:

Når clutchen slipper, har da også relé åpnet, eller står relé fortsatt inne?
Hvis relé åpnes så er det styreenhet som bestemmer dette, og da er det som regel en av to ting.
1) Enten er gassmengden (trykket) for lavt slik at den kobler ut. Sitter en trykksensor som registrerer dette.
2) Temperaturen i systemet blir for høy, det være seg en oppirret kondenser eller kjølevifter som ikke starter. 

Hvordan kan jeg på enklest måte sjekke om rele ligger inne eller ute?   Det finnes kanskje noen målepunkter som jeg kan sette multimeteret på?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.