Gå til innhold

Diesellekkasje w124 1990 300tdt ??


tdt58

Anbefalte innlegg

Hei bil-freaks !

Har et spørsmål ang luft i dieselsystemet mitt. Har en w124 1990 mod. 300tdt. Den har stått rolig i sommer p.g.a. gåen nivådemper. De er nå byttet og bilen er på hjul igjen. Det som er litt rart at etter at jeg nå kom på veien med den igjen har jeg fått en diesellekkasje. Kanm sjøl lite om mekking av bil, men leser mye på nett og finner mange ideer og forslag om løsninger. Om dette dieselgreiene har jeg jo skjønt at o-ringer på pumpa er et vanlig problem. Bilen har gått ca. 330 000km. Jeg har eid den i 6-7 år og har aldri hatt noe tull med dieselsystemet annet at jeg skifta det lille vinkelfilteret en gang. Vanlig dieselfilter er selvfølgelig skiftet med jevne mellomrom. Da vi skifta nivådemperne sto jo bilen på bukk og vi så det kom diesel, men klarte ikke helt å lokalisere hvor den kom fra. All væske på en motor som lekker har jo en tendens til å finne de merkeligste veier. På bukken kom dieselen med små drypp fra bunnpanna. Så må komme fra et sted lengere opp i motoren. Har sett på disse dysene der spesialpipe trengs, men ikke sett ut til at det er der kilden er. Har også lest at det også kan oppstå lekkasje der røra går over travers. Det litt rare er jo at dette begynte etter at bilen har stått rolig i 4-5 mnd. Selvfølgelig kan o-ringer ha tørket o.s.v., men.... Skal selvfølgelig få tatt en grundig skjekk på dette. Vedkommende som slkal kikke på problemet har ikke mulighet før om et par uker og undertegnede har ikke råd til å sette bilen på et verksted som tar opp mot 1k i timen. 
Inntil "mekkemann" skal se på bilen trenger jeg å bruke den. Og det er ikke noe problem baree jeg får starta første gang og ikke lar den stå for lenge før jeg starter den igjen. Dette p.g.a. luft. Og om jeg stopper om kvelden og skal ha liv i den igjen om morran er systemet fullt av luft. (dette er bare min teori) Må da pløage starter og batteri så mye og lenge så jeg får vondt av hele greia. Ser for meg spona drysser fra tannhjuler og drev. Må holde på i opp til 10 min. før den kommer. Da er det bare å tute og kjøre. Og etter å ha kjørt noen mil kan jeg fint stoppe den et par timer uten at jeg får problemer m å starte igjen. Men stort lengre enn det skal jeg ikke stå rolig før jeg må plage ihjel startern min igjen. På disse bilene er det etter som jeg har skjønt selvluftende system. Hadde det vært litt mere gammeldags hadde jo ikke dette vært noe problem inntil jeg fikk fikset det. Da kunne jeg pumpa manuelt og spart starter og batteri. Finnes det noen måte jeg kan pumpe den manuelt på tro. Har det noe å si hvordan jeg parkerter den ? Med front opover eller nedover ? Lønner det seg å holde full gass når jeg piner startern, pumpegasse eller hva ? Som dere skjønner er jeg rimelig blank på å skru bil. Men jeg er glad i å kjøre dem. Spesielt denne bilen som er en nydelig bil ! Føler ikke at det er en bil jeg kjører. Mere at jeg flyr et flyvende teppe. Ble ikke verre ettert jeg nettopp bytta alle foringer i bakstillinga på den. Begynner å lure på om det er de gamle som er best. Jeg bor langt oppe i skauen og p.g.a. noe sjukdom har jeg måtte komme til sykehuset ca 3,5 mil en vei fra meg. Disse turene går med drosje. Som regel Mercedeser til både 5 og 800 000,- Kjenner jo hver dump på veiene her og ingen av disse nye MB'ene hopper og rister mindre i dumpene enn min snart 30 år gammel bil. Skryter litt her, men har kjørt MB noen år nå og har kommet frem til en ting ! Dette er ei regle som har gitt meg mye pes når jkeg har presentert den. Men jeg mener det ! Den som en gang har eid en MB som har vært EU-godkjent og slik nogenlunde istand og ikke kjøper MB som neste bil er dust !  hehe. Prøver jo å gjøre det til en liten humorsak, men jeg mener d altså. "Dust" er selvfølgelig bare et utrykk som kan byttes i mye ! F.eks. "Eier ikke peiling på bil" ! Jeg mener jo sjøl at man får mye Mercedes for penga idag ! Men klart ! Dette blir vel kanskje en slags besetterlse som så mye annet. Sjøl blir jeg nesten uvel om jeg tenker på om jeg skal skaffe meg en Toyota eller noe. Huff, det virker vel nesten som jeg er sponsa av Mercedes ! Er ikke det ! Bare vweldig begeistra for bilene de produserer. Nå ble det så mye rør på slutten så poenget ble vel nesten borte !? Kort sagt! Finnes det noe triks slik at jkeg kan få ut luft fra diesel og som gjør at bilen starter lettere og at jeg slipper plage starter og batteri. Dette er selvfølgelig bare en midlertidig greie ! Håper det finnes noen diesel-eksperter her som kan gi meg et tips. Eller ta jobben for meg så fort som mulig. Takker på forhånd for hjelpen.

Vennlig hilsen Morten fra Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår