Gå til innhold
Bilforumet.no

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Vert slik siden jeg fikk den.

Antar at 2.4 skal dra litt bedre enn nå, virkelig. 

Jeg antar også at det ikke er EL-feil da alt virker normalt. Og ingen feilmeldinger.

 

Er det noen eldre mekanikere her som kan motor?

La merke til at når en starter, går den ujevnt i 2 sek før den stabilisere seg.

Ellers går den som en klokke.

V6 2,4 Bensin.

 

coil?

Pluggledninger?

gasspjeld?

annet?

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er en ung mekaniker så da kan jeg vel ikke motor kanskje? ;)

Alt er relativt, dette er en tung bil og 2.4'n er ikke noen racer. De er også forholdsvis tørste. Har du automat blir den enda latere og tørstere  

Hva betegner du som drar dårlig? 

Hvor mye bruker den på mila på landeveiskjøring?

Ujevnheten ved oppstart er normalt. 

Kan være en LMM som begynner å regulere fett, men ikke nok til at lambda slår ut på "long term fuel trim"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke vondt ment, men folk maser alltid på følere og elektronikk :-) Håper du kan motor da hehe.. Tror du skjønte hva jeg mente ;-)

Automat ja.

Ja, den er tung og jeg kom jo fra en diesel da jeg byttet den i denne. Så vet det ikke kan sammenlignes.

Men har jo hatt bensin før, men dette er i overkant lite drag/dreiemoment syns jeg.

I fart ( 70-80) så akser den godt når en trakker til når en kjører forbi en bil. Fra 0-80 er den treg. Tippe fruens Megane 2005 med 1,5 diesel er raskere. 

Meganen drar i 5 i en bakke, mens A6en må ned i 3

Jeg syns rett å slett en 2,4 bør dra litt bedre på tross av vekten. En slakk motbakke, så må den ned i 4 og en vanlig bakke som ikke er bratt egentlig, så ned i 4 og til og med 3.

Forbruk er over literen i Drive. Føler at forbruk variere fra 1 liter til 1,3 liter.  Målt mange ganger og det variere.

LMM kan være defekt uten at en merker det altså?

Er det ellers noe som kan gå litt tett som kan gjøre den treg? Er jo en gammel bil.

(skiftet mellompotte) Kattene går vel ikke tett når de ligg opptil motoren? Hadde vel og fått feilmelding?

 


 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iom. at dette er en automat så vil den alltid være tregere enn en tilsvarende i manuell fra 0-100, det går tapt mye effekt i converter før den går i lock-up.
Selv om det er en 2.4 så er det ikke mer enn 230nm i den, det er over 100nm mindre enn jeg har i min 2.0TDI (VAG)
Det er mye som kan ha innvirkning på forbruk, men jeg syns ikke rundt 1l på mila er horribelt.
LMM kan begynne å bli dårlig, slik at den regulerer litt fett, men ikke nok til at lambda slår ut med feil, eller at en/flere sonder begynner å bli dårlige og regulerer feil.
Brede dekk, og/eller feil lufttrykk.
Gammel sliten automat som det aldri har vært skiftet olje på.

Hvis motor går som den skal, vil jeg tippe alt er i sin skjønneste orden. 

Jeg har hatt en 2.6 V6 tidligere (denne har dog litt mindre effekt) men den dro heller aldri bra på lav hastighet, grunnet converter. Forbruket lå på jevnt over 1l ved blandet kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fluchet nett kassen, så det kom seg litt, den tregheten og draget. Motorbremsen kom seg masse.

Lambda sondene er nye.

230nm..hmm var ikkje så mye nei.  

Ok, ja motor går som en klokke, så det er vel ok da.. synd :-P

 

Ingen ting å hente på coiler og pluggledninger? Eller annet? Rens av noe som en kan gjøre selv?

 

Takk så mye for svar.

Får selge den å kjøpe igjen en Renault 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.