Jump to content
Bilforumet.no
Torbo

Fabia 1,4 høyt trykk?

Rate this topic

Recommended Posts

Er enig i det. Sikkert smart å ta en titt på stemplene og rense spor og sette inn nye fjærer. Må jo uansett finjustere sylinderhøyden, så det blir ok til at stemplene kommer ut.

Skal bli spennende å sjekke ut sprekken i blokka litt mer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk satt inn nye sylindre og stempelfjærer så nå kjøres den inn vekselvis hardt og lett. Alt ser bra ut nå.

Den ene sylinderen var ikke bra, men jeg fikk tak i fire brukte og så brukd´te jeg de fire beste.

Finjusterte sylinderhøyden med kobberringer til jeg fikk sylindrene 0,10-0,15 mm over selve blokka.

 

Nå virker alt fint... 

Men det er alltid et men... Når jeg var under der så jeg at et trykkrør til styreservoen var rustent og fuktig, samtidig som det har vært noen blink på servolampa på dashbordet. Så nå må jeg fikse det, eller bytte? Men det er svindyrt - 3000 kroner! 

Blir ikke imponert av dette ....

Ser tre løsninger:

Bytte til et bra brukt?

Sette på et mellomstykke i 10 mm som overlapper det 8 mm røret og slaglodde?

Sette på en mellomstykke i armert gummislange hos noen som kan det med trykkrør?

Det er vel minst 100 kg/cm2, så slange med doble klemmer er vel for svakt, vil jeg anta?

Hva anbefales?

 

 

nye sylindre og stempler på plassIMG_7441 low.jpg

ny honet sylinder fabia IMG_7397 crop.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt motoren er på stell igjen :) Angående servo så blir det hvertfall dyrt om pumpa kjøres tørr. Er det på trykksiden så er selvsagt det beste nytt rør, eller et bra brukt. Blinkende lys er vel varsel om lavt oljenivå på servoreservoar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motoren har allerde løsnet etter ca 40 mil fra garasjeporten. Litt treg i starten... Har kjørt den vekselvis hardt for å unngå feil utglatting av sylindrene, og raskere innkjøring med billigste oljevariant.  Motorgangen er blitt mye bedre også.

Er det vansklig å bytte dette servorøret?  

Røret sitter så trangt og forferdelig til at det kan være en utfordring nok! Men jeg må jo lufte systemet på et vis?

Er det er problematisk å lufte etterpå?

Er det bare å sette sammen, fylle olje og svinge litt og la det lufte seg selv?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flere bilder av motoren: Her justerete jeg sylinderhøyden til 0,1 - 0,15 mm over selve blokka. Bildet viser første måling av sylindre montert uten kobberringer i bunn. Her måtte jeg til med + 0,20 for å få sylindrene 0,01 over blokka, men da måtte jeg sette søkeren på selve blokka, så det ikek misforstås.

Grums i blokka. Her ble det full rens. Tror det har lekket litt her?

Greit å ha noe å velge i! Kunne blitt en rekkeåtter?

Den sylinderen nederst var ikke så ille som ved tidligere biler, men den ble ikke brukt, naturlig nok. Sprekekn kan vel være verre under drift...?

 

Har ikke bilde av servorøret, men her må jeg finne på noe lurt...

 

 

måle høyden på sylindrene IMG_7438 low.jpg

grums i blokka mot sylinderIMG_7430 lekk ll .jpg

åtte sylindreIMG_7436 crop ll.jpg

rust på sylinder IMG_7427 ll.jpg

sprekk runde to bestIMG_7423 ll.jpg

blokka uten crop ll.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har visst ikke vært inne her på en stund. Men mootren ble satt sammen senhøstes og har til nå gått med animalsk innkjøringsolje. Den er kjørt ca 300-400 mil med denne, så nå går jeg over til helsyntetisk - Castrol 5W-30/40 -- -ser hva de har?

Alt fungerer utmerket hittil. 

Men jeg måtte få tak i en nytt servorør, da det brukte jeg kjøpte ikke passet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.