Gå til innhold

Fabia 1,4 høyt trykk?

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

Fikk satt inn nye sylindre og stempelfjærer så nå kjøres den inn vekselvis hardt og lett. Alt ser bra ut nå.

Den ene sylinderen var ikke bra, men jeg fikk tak i fire brukte og så brukd´te jeg de fire beste.

Finjusterte sylinderhøyden med kobberringer til jeg fikk sylindrene 0,10-0,15 mm over selve blokka.

 

Nå virker alt fint... 

Men det er alltid et men... Når jeg var under der så jeg at et trykkrør til styreservoen var rustent og fuktig, samtidig som det har vært noen blink på servolampa på dashbordet. Så nå må jeg fikse det, eller bytte? Men det er svindyrt - 3000 kroner! 

Blir ikke imponert av dette ....

Ser tre løsninger:

Bytte til et bra brukt?

Sette på et mellomstykke i 10 mm som overlapper det 8 mm røret og slaglodde?

Sette på en mellomstykke i armert gummislange hos noen som kan det med trykkrør?

Det er vel minst 100 kg/cm2, så slange med doble klemmer er vel for svakt, vil jeg anta?

Hva anbefales?

 

 

nye sylindre og stempler på plassIMG_7441 low.jpg

ny honet sylinder fabia IMG_7397 crop.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt motoren er på stell igjen :) Angående servo så blir det hvertfall dyrt om pumpa kjøres tørr. Er det på trykksiden så er selvsagt det beste nytt rør, eller et bra brukt. Blinkende lys er vel varsel om lavt oljenivå på servoreservoar?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren har allerde løsnet etter ca 40 mil fra garasjeporten. Litt treg i starten... Har kjørt den vekselvis hardt for å unngå feil utglatting av sylindrene, og raskere innkjøring med billigste oljevariant.  Motorgangen er blitt mye bedre også.

Er det vansklig å bytte dette servorøret?  

Røret sitter så trangt og forferdelig til at det kan være en utfordring nok! Men jeg må jo lufte systemet på et vis?

Er det er problematisk å lufte etterpå?

Er det bare å sette sammen, fylle olje og svinge litt og la det lufte seg selv?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bilder av motoren: Her justerete jeg sylinderhøyden til 0,1 - 0,15 mm over selve blokka. Bildet viser første måling av sylindre montert uten kobberringer i bunn. Her måtte jeg til med + 0,20 for å få sylindrene 0,01 over blokka, men da måtte jeg sette søkeren på selve blokka, så det ikek misforstås.

Grums i blokka. Her ble det full rens. Tror det har lekket litt her?

Greit å ha noe å velge i! Kunne blitt en rekkeåtter?

Den sylinderen nederst var ikke så ille som ved tidligere biler, men den ble ikke brukt, naturlig nok. Sprekekn kan vel være verre under drift...?

 

Har ikke bilde av servorøret, men her må jeg finne på noe lurt...

 

 

måle høyden på sylindrene IMG_7438 low.jpg

grums i blokka mot sylinderIMG_7430 lekk ll .jpg

åtte sylindreIMG_7436 crop ll.jpg

rust på sylinder IMG_7427 ll.jpg

sprekk runde to bestIMG_7423 ll.jpg

blokka uten crop ll.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Har visst ikke vært inne her på en stund. Men mootren ble satt sammen senhøstes og har til nå gått med animalsk innkjøringsolje. Den er kjørt ca 300-400 mil med denne, så nå går jeg over til helsyntetisk - Castrol 5W-30/40 -- -ser hva de har?

Alt fungerer utmerket hittil. 

Men jeg måtte få tak i en nytt servorør, da det brukte jeg kjøpte ikke passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår