Gå til innhold

Hva betyr innkjørt?

Ranger emnet


124

Anbefalte innlegg

Tja, om noen selger en bil som er kjørt 200000 km og skriver den såvidt er innkjørt - så er det kun ironisk ment. Innkjøring er altså de første timene en ny motor kjøres.

Før kjørte man inn motoren pent og forsiktig og byttet olje temmelig snart. Slik er det ikke lenger, nå kjøres bilen 1-2 år på første oljen, noe jeg mener er galskap. Sikkert ikke alle som er enig, men det er min mening. En ny motor skal kjøres forsiktig til den er gjennomvarm, så knallhardt på alle turtall, også dette er min mening. Etter noen timers bruk, tapp av olje og på med ny olje som man kjører på maks ett år/10000 km.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygd sammen noen motorer og lever av den erfaring at en motor skal kjøres inn hardt og fort, samt et oljeskift før den "settes i normal drift"

Jeg kjører inn motor på høyt turtall/høy belastning en time eller 3 avhengig om den står i bukk eller i bil før jeg tar et oljeskift.
Nå er motor innkjørt og kan brukes som normalt. Dette er selvfølgelig min mening, og ingen fasit.

Olje skal skiftes på maks 15'000km/1år på moderne motorer som ofte går 25'000km + i året.
På eldre motorer, eller biler som kjøres mindre bør den skiftes på 10'000km/1år. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Quattro73 skrev:

Tja, om noen selger en bil som er kjørt 200000 km og skriver den såvidt er innkjørt - så er det kun ironisk ment. Innkjøring er altså de første timene en ny motor kjøres.

Før kjørte man inn motoren pent og forsiktig og byttet olje temmelig snart. Slik er det ikke lenger, nå kjøres bilen 1-2 år på første oljen, noe jeg mener er galskap. Sikkert ikke alle som er enig, men det er min mening. En ny motor skal kjøres forsiktig til den er gjennomvarm, så knallhardt på alle turtall, også dette er min mening. Etter noen timers bruk, tapp av olje og på med ny olje som man kjører på maks ett år/10000 km.

Ja nå skjønner jeg, takk! Men hvorfor skifte oljen etter innkjøringen? Den er jo helt ny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2017 den 3:09 PM, Jesper1201 skrev:

Nå er motor er nybygd vil det løsne litt spon, det er dette man vil ha ut, og derfor skiftes olje kjapt første gangen.

Da skjønner jeg, takk! Men når folk tar bilder av hvor langt bilen har kjørt også har den kjørt 200000, er de liksomt ironisk ment at bilen er så god eller at den har kjørt så lite liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår