Gå til innhold

Bytte fjærbenslager på Touran 2007. Fremgang?

Ranger emnet


petter268

Anbefalte innlegg

Jeg har sett bildeler.no sin "how to " bytte fjærbenslager og komplett fjær. Jeg trenger å bytte fjærbenslagerene, men jeg skulle gjerne hatt litt hjelp før jeg gir opp. 

 

Jeg får fjærbenet akuratt ikke ut av hjullagerhuset når jeg prøver å få det av. Jeg tenker jeg må ta av endeleddet for å få nok klarering? Det er her spørsmålet mitt egentlig kommer. Jeg skrudde av de tre skruene til bærekula, men den sitter ganske godt også er jeg litt redd for å ødelegge gjengene til denne hvis jeg slår med hammer så den "slipper". 

 

Er det noen som har bytta fjær eller fjærbenslageret på en 2007 touran som kan hjelpe meg litt? Skal jeg først ta av de tre skruene til bærekula og slå forsiktig så den slipper og deretter skru av Nav skruen nesten helt ut og svinge for eksempel til en av sidene og slå forsiktig til ytre drivaksel "slipper" og  er mulig og dra ut? Må bærekula være demontert for at jeg klarer og få drivleddet ut? Er det også nødvendig å få av endeleddet? Endeleddet er veldig godt rusta fast, men jeg har endeledd verktøy så skal få det av, men er redd det går i dass når det sitter så godt. 

 

Tusen takk for alle svar,

 

mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bytte av fjærbenslager på disse bilene er unnagjort på 45 min pr. side, når bilen henger i bukk, og er dermed ikke noe hokus pokus. 

 

Løsne lenkearm fra fjærben.

Fjern skrue som klemmer fast fjærbenet til HUB.

Bruk en slipt M10 skrue eller org. Hazet verktøy for å vide ut sporet det hvor overnevnt skrue satt (fjærben løsner lettere)

Nå er det bare vekt som skal til for å bende bærearm/HUB langt nok ned til at fjærben kommer ut. (Bruk et spett, rør eller stort brekkjern) 

Løsne/fjern de 3 skruene som holder fjærbenslageret og vips ut med fjærbenet.

 

Og gjør deg selv en tjeneste, ikke løsn bolt til drivaksel (strekkbolt og du må dermed ha ny), løsne endeledd eller banke av ytre drivknute for denne fillejobben, du skaper mer jobb enn nødvendig. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er ikke bare vekt som skal til på denne. Jeg har brukt mye vekt men det er 2-3 cm for dårlig klarering mellom fjærben og hjulhuset. Jeg får ikke hjullagerhuset langt nok ned, så det er umulig å få av fjærbenet.

 

Jeg får dytta litt på drivleddet så det er ikke rusta godt fast, men hvordan får jeg det egentlig ut? Må jeg ha av endeleddet? Det blir en hod vinkel hvis jeg svinger helt til venstre eller høyre men det sitter fortsatt godt i hjullagerhuset. Noen tips til hvordan jeg får det ut uten å ødelegge noe? Kan jeg slå på nav skruen til det går helt ut?

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ta en M10 skrue og slip av 1mm +/- på to sider av gjengepartiet, tre denne inn i sprekken bak på spidelen for å vide ut holderen til støtdemper.

Sprut litt WD40 nedi/rundt støtdemper, så glid den lettere. 

Sett inn et spett på egnet sted, sett deg på spettet og slå med en hammer på spindelen for å få den ned/av.

Støtdempertopp/lager kan selvfølgelig ikke være løsnet for å få det til, men det regner jeg med du skjønner/har funnet ut. 

 

Gjør dette ofte, så det er ingen heksekunst, men du må legge fra deg de hvite hanskene og være litt "brutal" innimellom. 

Har du xenon på bilen, og skal skifte på venstre side - pass på staget til pot.meteret for automatisk xenon justering. 

 

Jeg bruker et slikt "spett" på jobb, det gjør det selvfølgelig enklere, men fortsatt ikke umulig med at vanlig spett. 

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=340312&CarReference_ID=-1&CategoryType_ID=2

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår