Gå til innhold

Rep av steinsprut og skrape i lakken

Ranger emnet


mr.rs4

Anbefalte innlegg

Har en skrape i døra på bilen min + et par steinsprut. Har tenkt å få fikset dem selv.

 

Så da fikk jeg kjøpt meg et lys grått Mercedes panser((WDB1680311J827752).

Jeg "lagte" et par steinsprut, og lagte ei tilsvarende skrape slik jeg kunne øve meg på. Kjøpte lakk hos Mercedes(lakk og klar lakk negle lakk type).

 

Det første jeg gjorde etter skaden, var å pusse det ned, slik det ikke var noen kanter i lakken.

Så renset jeg med Lynol.

La ei dråpe på en lapp, og brukte tannpirker og dyttet lakken i skade området. Lot dette tørke, pusset med fint papir. Så la jeg på ny lakk.

Gjentok til det ikke var noe å fylle opp.

Så la jeg klar lakk på. Lot tørke.

Fint sandpapir.

Polert med maskin.

Alt ble blankt.

 

MEN jeg synes det ikke er godt nok, av flere grunner.

 

1. Fargen kan ikke stemme, ser at det jeg har fyllet i skaden er lysere enn bilen. Når jeg drar fingen over, så kjenner jeg ikke mye "humper", og det er blankt nok.

2. Et par plasser ser man lakken er blitt "skitten" og kan se mørkere partier.

 

Hva har jeg gjort galt?

 

En film snutt

https://1drv.ms/v/s!AhG3G1Vqld7GiYk1zqu8fjIEmeFSbA

post-150496-0-92620500-1496600911_thumb.jpg

post-150496-0-76143100-1496600919_thumb.jpg

post-150496-0-88951500-1496600927_thumb.jpg

post-150496-0-14646800-1496600954_thumb.jpg

post-150496-0-06558600-1496600970_thumb.jpg

post-150496-0-52069300-1496600988_thumb.jpg

post-150496-0-22882300-1496601010_thumb.jpg

post-150496-0-18523700-1496601033_thumb.jpg

post-150496-0-65554000-1496601046_thumb.jpg

post-150496-0-13843500-1496601068_thumb.jpg

Endret av mr.rs4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildene ser man at jeg har forsøkt flere ganger, slik at lakken på siden av "skaden" er pusset vekk. Det er bare på grunn av mange forsøk for å få det gjevt og samme farge(det kan ikke stemme med at den lakk stiften skal være samme farge som panseret). 

 

Dette er et panser som jeg har fått meg, og skal "trene" meg opp slik jeg kan fikse tilsvarende skader på min bil. 

Så om det er forslag til å gjøre det bedre er jeg meget takknemlig. 

Eller noen som vet mer om lakk stiften er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, bruk aldri Lynol til å vaske før lakk, bruk silicon fjærner, og vask på rett måte, en våt fille og en tørr, vask og tørk av før silicon fjærneren fordamper.

 

Du sier fint slipepapir, hvilken korning bruker du ?

Hadde du på grunning i sårene før lakk ?

 

Og at fargen virker forskjellig kan ha flere årsaker, du kan ha fått feil nyanse til din bil, feil slipepapir, feil farge på grunningen, ujevn tykkelse på fargen, og også når det brukes tannpirker, pensel etc, så kan det bli nyanseforskjell kontra bruk av lakksprøyte, da fargen legger seg på en helt annen måte, enkelte sølvfarger kan være veldig ømtålige på dette punktet

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :-)

 

Ok, ikke bruke Lynol. Det var jeg ikke klar over. Har en liten flaske silicon fjærner, skal heller bruke den.

 

Papir har jeg brukt et 1000 papir, og et 2000 våt papir. Så gått over med roterende maskin(blå Rupes pad og polish). Det blir speil blankt, og kjenner ikke over gang, annet enn farge som ikke blir likt.

 

Nei har ikke grunnet før lakk. Tenkte å bruke putty filler når jeg fikk tak på det.

 

Har prøvt med tykk lag og tynt lag med lakk.

 

Har og testet med tannpirker og mini pensel (med liten tupp). Ikke brukt spray / sprøyte.

 

Var innom en lakk forhandler, og fikk en litt mørkere variant av sølv / grå fargen, og det var mye bedre. Men ikke helt godt nok. Men det har nok med at det er veldig vanskelig og treffe farge på sølv / grå metalic lakk, pga pigmenten legger seg forskjellig???

 

Har nettopp fått meg en stein kutter, slik det blir mindre puss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår