Gå til innhold

Defekt motor etter verkstedbesøk

Ranger emnet


Ulvis

Anbefalte innlegg

Hei.

Bilen (2008 mod) vart satt inn på verksted etter ein hendelse der det under køyring kom plutselig "raklelyd" frå " det indre" som varte nokre sekunder og litt røyk (blå?) vart observert i bakspeil. Diagoselamper indikerte motorfeil og motor effekt vart dårleg. Verkstedtime vart bestillt.På verksted viste diagnose problem med trykk over partikkelfilter og det vart satt i gang prosedyre med avbrenning av dette. Dette involverte køying av motor på høgt turtall over lengre tid. Visstnok kan dette pågå i ein halvtimes tid, kontrollert av diagnose-PC. Etter ei tid (ukjent for meg kor lenge) rusa motor opp ukontrollert. Denne vart nok stoppa på eit eller anna vis, men etter det er det ikkje mulig å få start på motor. Det vert spekulert i om motor no er defekt.

Motor har antakelegvis sugd olje og forbrent denne ukontrollert. Verksted antydar også at peilepinne viser at det er høgt oljenivå.

Verksted er avvisande til ta ansvar for denne hendelsen. Første kontakt med verksted var etter at havariet hadde skjedd, det vart ikkje spurt om prosedyre skulle iverksettast og kva evt risiko ville vere.

Mitt spørsmål er om det er rimeleg ? Eller kan eg halde verksted på noko vis ansvarleg ?

Er det fagmessig godt handverk å iverksette slik test utan å kunne avbryte kontrollert ?

 

Mvh Erik U.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mer ut som turbohavari i starten. Motor som ruser seg opp tyder på at det har kommet større mengder motorolje inn i forbrenningskammeret. 

Om det da kan ha noe å si med at gjentatt regenerering av partikkelfilteret har ført til at det ble mye diesel i motorolja. 

 

Blir jo uansett vanskelig å skylde 100 prosent på noen. Er det du som har latt det gå for langt før du fikk den på verksted eller er det verkstedet som burde undersøkt mer på forhånd før de satte i gang såpass belastende prosedyre. 

De fleste verksteder har vel ei slags ulykkesforsikring som kan brukes i sånne tilfeller. Det er jo noe du bør spørre om. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg gjerne navnet på verkstedet på PM hvis du gidder :) 

 

Forøvrig, syns dette er meget dårlig av verkstedet. Man må bruke hodet å være litt våken når man er på jobb. 

Hadde jeg levert en bil med turbohavai og fått tilbake en med motorhavari så hadde jeg tatt kontakt med forbrukerrådet. Dog blir bevisbyrden vanskelig, men det gjør kanskje at verkstedet åpner opp øya litt i fremtiden. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ein av Oslo større aktørar. Merkeverksted. Har høyrt med Forbrukerrådet. Det må reklamerast skriftleg før dei kan gå inn i saka. Verksted får 14 dager svarfrist. Sentralt tema blir om tenesten er fagmessig utført og helst eksternt vurdert. NAF er også underretta og kjem forhåpentligvis med ei anbefaling.2 andre verksted og fleire andre 'lekfolk' har umiddelbart vist til turbo utifrå første symptom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal gå litt i verkstedets forsvar da, si at det verken røyk blått eller var ulyd når de startet opp bilen, selv om det er lite trolig, så skal man ikke forlate en bil som det blir utført en tvungen regenerering på. Bilen skal holdes under oppsyn og aller helst skal mekaniker oppholde seg i umiddelbar nærhet eller i førersetet. 

Slike ting som oljenivå, kjølevæskenivå, motorgange ol. skal sjekkes FØR en regenerering starter. 

Uansett om det er en erfaren mekaniker eller en lærling så er dette enten uvitenhet eller slapphet, begge settes i verkstedets disfavør og de bør i det minste møte deg på halvveien frivillig. 

 

Spør du meg, så mener jeg at du skal dekke et beløp tilsvarende å skiftet turbo m/tilhørende deler og et oljeskift mens de står for restkost, men om det kommer til å skje, har jeg mindre troa på. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg kan til ei viss grad forstå at manglande symptom med røyk og ulyd gjer at ein kjem inn på feil spor. Men det er nettopp det som er sakens kjerne her, om ikkje verkstedet si kompentanse og erfaring burde likevel fange opp dette.

Utgifter til turbohavari er naturleg for meg å dekke sidan dette truleg var opprinnelig hendelse. Følgefeil på verksted håpar eg på eit kompromiss for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Verksted har avvist reklamasjon. Sak er sendt Forbrukerrådet. Verksted har gitt eit tilbud på kr 49.500,- for byttemotor m/turbo (18.000), partikkelfilter, reg.reim, clutch, AC service, div småmateriell og arbeid (10.500,-). Muligens eit bra tilbud, kva synest de?

Vil i utgangspunktet selge bilen men tvilar på å få meir enn 50-60 sjølv etter evt slik påkostning? 2008 mod Focus Ghia stv, 135k km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At verkstedet avviser er jo en selvfølge, men spent på resultatet etter forbrukerrådets vurdering.

Vet ikke om jeg syns 80'000,- er et bra tilbud men..

Hvis du taper denne saken tror jeg nok jeg ville vurdert å ikke koste på bilen og heller prøve å få solgt den som delebil evt. bare skrotet den.

Er trossalt et tap på 20-30'000,- kontra gå i null.

 

Oppdater når saken når forbrukerrådet har kommet til en konklusjon.

Lykke til!

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så total rep. kostnad er 49'500,-

Uansett, da vil du gå i null kontra "tjene" 20'000,- hvis reel salgsverdi er 50'000,- med fungerende motor.

 

Jeg har hatt Ford før, aldri igjen ;-)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker en fin 2008 focus Ghia med 100k++ km kunne få 60-70' på en god dag. Men med 135k km , litt lakkrust etc ligg det nok litt under det. Verksted meinar rep typisk ligg på 100' så dei har liksom innrømma 50%, eller? Eit anna verksted kunne også gjere det for ca 50' så dette er bløff med tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår