Gå til innhold

Teknisk kontroll - katalysator

Ranger emnet


skogs

Anbefalte innlegg

Jeg blir kjørende uten katalysator ca en måneds tid nå i min Celica GT4, og er litt bekymret for hva det kan skape av konsekvenser. Jeg bor i Åsane, og kjører forbi et kontrollpunkt hvor vegvesen står støtt og stadig og kontrollerer lastebiler, så jeg vil ikke tro det er umulig å bli vinket inn der for en teknisk kontroll. De har en kontrollstasjon noen hundre meter unna, og jeg vil tro de kan geleide folk direkte dertil for grundigere sjekk.

 

Hva er worst case hvis man blir fersket uten katalysator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe de legger seg under bilen din for å sjekke om du har kat. Dog står det ikke i kjøretøyforskriften at biler fra den tiden SKAL ha katalysator, men det er strengere krav til utslipp etter juli 1991 mener jeg det var. For å klare dette kravet må man ofte ha katalysator. Min gamle bil (1991) er uten kat og klarer kravet til utslipp på hver PKK. Om verkstedet pirker så får de henvise til HVOR i kjøretøyforskriften det står at bilen skal ha katalysator, noe de sliter med ;)

I worst case får du nok begjæring om avskilting - om du ikke klarer utslippskrav.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Problemene kommer hvis de begynner med utslippsmåling. Jeg vet at den er godt utenfor toleranseverdiene uten katalysatoren.

 

Er det fare for store bøter for slikt? Eller er det verste de gjøre å kreve utbedring. 

 

En annen ting, dersom jeg får en kontrollseddel, og må vise bilen. Sjekker de alt, eller kun det som står på seddelen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De utfører neppe avgassmåling på en utekontroll, så med mindre du får enorm mye mer støy fra eksosen er det ingen grunn til bekymring her. 

Får du kontrollseddel og skal vise bilen er det de punktene som står nevnt de skal sjekke, med de tar ofte en kjapp kikk over hele bilen. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår