Gå til innhold

Hjullager foran A6 C5

Ranger emnet


Askulf

Anbefalte innlegg

Hei, har en 2003 A6 1.8tq.

Har ulyd og slark i venstre forhjul. Lurer på om det er en overkommelig jobb å skifte hjullager? Har mulighet for å låne verksted med hydraulisk presse, men kunne godt tenkt meg å skrudd hjemme. Har også slitte skiver, så bytter nok bremser i samme slengen. Er det andre ting jeg må tenke på, som det lønner seg å ta samtidig? Lurer også på billige kvalitetsdeler, noen tips?

03A6, 10Octavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..når du tar av hjullager er det greit å bytte bremseskjold åsså.. er som regel dårlig det åsså.. og drivakselmansjett, hvis den ser sprukken ut.. det er jo nesten demontert det og..må ha avtrekkere til lager-hub -glidehammer evt fort gjort uten å ta av navet helt..biltema lager fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en passende lageravtrekker burde det være mulig å få til hjemme, ja.
Jeg hadde byttet skiver og klosser i tillegg. Og glidebolter til caliperne (hvis du ikke skal bytte hele caliperen). En hundrings for glideboltsett på Biltema er helt ok, det. Bremseskjoldene mine pusset jeg lett over og omlakkerte, det funker veldig bra om de ikke er veldig ødelagte.
Ellers lønner det seg å bruke litt tid på å gå over nav og calipere med fil og sandpapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Biltema har lageravtrekker, bl.a.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Verktoysett-for-forhjulslager-2000021491/

Og

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Hjullagerverktoy-2000030149/

Men de koster endel da. Glidehammer er vel noe billigere. Er det noen som har erfaring med disse hjullagerverktøyene?

 

Sjekker tilstand på skjold, men mansjetter er sikkert noen år kanskje, så sikkert greit å skifte.

 

Ser også at biltema har klosser/skiver til 1300 og hjullager til 600. Er jo ikke så aller verst priser det da. Så slipper jeg å bestille med den venting, frakt og moms og alskens det måtte medføre;)

03A6, 10Octavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår