Gå til innhold

P046C00 feil kode og glødelampa blinker og "svak" bil

Ranger emnet


Sandemann

Anbefalte innlegg

Hei,

 

"Engine Fault" vises kjapt i displayet og glødelampa begynner å blinke.

Bilen blir veldig lat også.

 

Har tatt diagnose og får P046C00 - Eksos tilbakemelding sensor 1, Usannsynlig signal - Periodisk

Denne er tatt for et par uker siden, men nå ser det ut til at den kommer når bilen begynner å bli varm (mulig jeg tar feil her :) )

 

Er det EGR som er feil ? Kan virke sånn ved et google søk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.6 TDI motor? Defekt EGR-kjøler, eller retter sagt, spjeldene i kjøleren sitter fast i koks, men du må bytte hele greia. 

Dyr del, og noen timers jobb, se for deg en regning på mellom 12'000-15'000,-

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fytti hel... :(

 

Er det mulig å gjøre den ren bare ? Eller er det umulig?

Nå har motorlampa startet å lyse også, og tok ny diagnose i dag.

 

Har også fått P040800 - Eksosreturfølerkrets B: Høy.

 

Gjelder dette det samme og blir fikset med det andre ?

 

Kan må kjøpe delen uoriginal eller er det kun hos skoda jeg får kjøpt den i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, de to pleier å komme opp samtidig, eller relativt tett. Er dessverre bare en ting å gjøre, skifte den. 

 

Jeg vet det er mulig å spare noen kroner på å kjøpe uorg. men skal en virkelig ta sjansen på det når originale del har holdbarhet som utgått melk? 

Jeg ville gått for org. men du  ikke få den skiftet hos Møller av den grunn, selv om de faktisk er ganske konkurransedyktige på pris, spesielt på denne typen jobb. 

Det er nok bare rundt 2'000,- som skiller merkeverksted (med org. del) og uavhengig verksted (med uorg. del) så en slik type jobb.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er frivillig tvang ;) 

 

Statens Vegvesen har kommet med trusler om avskiltinger til de som ikke møter opp. Man får også med et bevis fra Møller at bilen er oppdatert som man sikkert å vise frem ved en evt kontroll.  

 

Jeg tror det vil ha en positiv effekt på videre salg. At du har fulgt opp "servicen" som Møller kommer med. Og hvorfor skal du ikke oppdatere? Jeg tok min for noen mnd siden. Synes den går bedre på lavt turtall. Litt mer futt. Lest om flere med lik motor som har opplevd det samme

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er anbefalt å ikke ta denne oppdatering.

Det blir mer stress på injektorer, EGR vil sote mer og DPF vil regenerere mye oftere.

 

Nå synes jeg at jeg hører det ene og det andre. Alt fra at det er super bra å ta den oppdateringa til det du skriver at det ikke er bra.. Hva er egentlig sant? Og hva er best, det gamle, det nye eller en ny 3. part program (chip / reprogrammering)? 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer at andre har en annen oppfatning, men still deg spm; Hvorfor valgte VAG å risikere (som ble realitet) å få store bøter, tilbakekjøp og rettsaker hvis den oppdateringa som nå igjennomføres er bedre enn SW som lå i bilene tidligere? Hvis nye SW ikke har noen innvirkning på motorens og tilhørende komponenters levetid, hvorfor har det vært slik det var?

 

Greia er at, for å få ned NOx må temperaturen i forbenningskammeret senkes, noe som gjøres ved å ha flere injeksjoner pr. forbrenningstakt (fra maks 3 tidligere og opp til 7 nå), dette vil resultere i større ansamling av små sotpartikler som går i EGR, med det resultat at EGR (og innsug) kokser igjen kjappere enn tidligere, og alle disse sotpartiklene havner i DPF, noe som krever hyppigere regenerering enn tidligere. Som kjent har DPF en begrenset levetid ("antall" regenereringer, da det kun kan holde xx gram aske), og siden den vil regenerere oftere vil DPF ta kvelden fortere.

 

VAG selv har brukt unnskyldningen; "SW ble brukt for å sikre akseptabel levetid på DPF" i sitt forsvar på hvorfor denne SW lå i alle EA189 motorene.

 

MEN: Et resultat av flere injeksjoner pr. forbrenningstakt har motor fått en finere motorgange og et bedre moment register, så det er ikke bare bakdeler ved oppdateringa. Det er tom. noen som har fått opptil 10hk mer i motoren. (Dyno måling før/etter ny SW) 

 

Et 3. parts program er ofte gunstig, og absolutt ikke dumt, hvis formålet er optimalisering og ikke tuning. For å forhindre problematikken nevnt over, må de gjøre større endringer (EGR- og DPF delete). Det beste sånn sett hadde nok vært å tatt en optimalisering på org. SW. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg vurderer å re programmere / chippe bilen så blir det med EGR og DPF delete. Få bort alt som dreper motoren + litt mer effekt. 

 

Regner med at seriøse og kjente chip tunere bruker sine egne og gode program til bilen + litt justeringer her og der?

Eller er det kun justering av bilens eksisterende SW de justerer på? 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene :)

Jeg kan ikke noe om dette, men tanken er å heller koble bort EGR og chippe den samtidig. Har fått pris på dette nå og det blir langt billigere enn å bytte EGR driten. Men har en kompis som snakket med en i Møller, som anbefalte å ta software oppgradering hos Møller først, da det ville ligge "alarmer" i system på bilens regnr, og ville bli gjort oppmerksom på det og kanskje få litt klager på at bilen ikke har vært å fått denne.

 

Problemet her er at jeg ikke har fått noe time enda, og vet ikke hvor lang tid det tar før jeg får det heller hvis jeg reiser å "bestiller" time :S

 

Kan jo heller ikke reise bort og spørre om de kan fikse det nå, så jeg får chippet bilen til helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene smile.gif

Jeg kan ikke noe om dette, men tanken er å heller koble bort EGR og chippe den samtidig. Har fått pris på dette nå og det blir langt billigere enn å bytte EGR driten. Men har en kompis som snakket med en i Møller, som anbefalte å ta software oppgradering hos Møller først, da det ville ligge "alarmer" i system på bilens regnr, og ville bli gjort oppmerksom på det og kanskje få litt klager på at bilen ikke har vært å fått denne.

 

Problemet her er at jeg ikke har fått noe time enda, og vet ikke hvor lang tid det tar før jeg får det heller hvis jeg reiser å "bestiller" time :S

 

Kan jo heller ikke reise bort og spørre om de kan fikse det nå, så jeg får chippet bilen til helga smile.gif

 

Greia er at det er ikke sikkert de klarer å få det til å bli bra, med en defekt EGR på bilen, hvis de klarer det så er jo selvfølgelig det absolutt det beste, men mener å ha lest noe om dette tidligere, at det vil skape problemer. 

 

Det er ikke kommet konkret oppgradering for 1.6TDI enda, da det her også skal byttes en fysisk komponent, ikke bare ny SW som det er på 2.0TDi.

Slå inn chassienr. ditt på denne siden så får du litt mer info vdr. oppgradering. http://www.volkswagenforhandlere.no/ea189/er-din-bil-berort/

 

Møller har uttrykkelig gitt beskjed om at biler uten oppdatering ikke vil få noen som helst konsekvens, verken ved service, videresalg eller innbytte.

Skulle du ønske å få det utført på et senere tidspunkt er det ikke noe problem for Møller og fikse det da, det må ikke fikses nå som kampanjen er ute. 

 

 

Den dagen jeg vurderer å re programmere / chippe bilen så blir det med EGR og DPF delete. Få bort alt som dreper motoren + litt mer effekt. 

 

Regner med at seriøse og kjente chip tunere bruker sine egne og gode program til bilen + litt justeringer her og der?

Eller er det kun justering av bilens eksisterende SW de justerer på? 

 

 

Mange justerer bare på opprinnelig SW, eller får justert SW sendt fra Tyskland. Hvem som faktisk legger inn helt ny SW vet jeg ikke, da må du nesten bare ta kontakt med de forskjellige å høre. Tror Østfold Chiptuning driver med EGR- og DPF delete, ergo, de gjør litt mer enn disse småfirmaene med guttevalper bak en PC ;) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har snakket med om chipping og EGR, så kunne det visst fikses uansett, men hvis noe satt fast kostet det 400 kr ekstra. La inn understellsnummeret på siden du la ved, og da får jeg plutselig beskjed om at min bil ikke er berørt av EA189:) I oktober prøvde jeg også en side (mulig jeg prøvde den samme) og da var den berørt. Har en kompis i Møller systemet, som skal sjekke ordentlig i morgen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår