Gå til innhold

Bruktbilkjøp og mulig forbrukersak?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei.

Har skrevet tidligere om bruktbilen jeg kjøpte for noen uker siden her: http://www.bilforumet.no/topic/305909-juridisk-etter-bilkjop/. Kort forklart kjøpte jeg en brukbil som det oppstod problemer med med en gang etter kjøp. Bensintankfeste løsnet og hang bare etter ett feste. Det ble stroppet fast og har nå kjørt bilen inn til verksted for å gjøre det skikkelig med tre nye metallfester med originaldeler. (2100,- for deler og arbeid).

Det vi ble klar over nå mens vi hadde den på verksted var at ekspansjonskammeret hadde tømt seg, noe som kunne forklare hvorfor temp måleren hadde skutt i været rett før verkstedet. Mekanikeren mente at dette kunne skyldes flere ting, men mest sannsynlig er det en lekkasje i enten en slange mellom ekspansjonskammeret og radiatoren eller så er det lekkasje i selve radiatoren. Evt er toppakningen gåen.

Dersom det er en liten lekkasje som ikke koster skjorta så tar jeg det på min kappe, men dersom toppakningen er kaputt, da er jeg i mye mindre grad villig til å legge ut. Spesielt siden når jeg så på bilen for første gang med selger og jeg skulle til å ta av lokket på EK så frarådet han meg fra å gjøre det da bilen var varm og det kunne sprute varm væske på meg. Naiv som jeg nok er så lot jeg være å åpne og spurte han bare om alt var ok nedi der. Det kunne han bekrefte at det var.

Når jeg kom hjem så jeg at kjølevæsken hadde en oransje rustfarge og den var tykktflytende og klumpete, også oppi lokket. Hva har han brukt oppi der? Trodde kjølevæske var blå?? Har han hatt rent vann oppi eller er det et tegn på gammel kjølevæske? Vi fikk nå fylt på med frostvæske fra mekaniker fram til vi kjører den tilbake på rep på førstkommende tirsdag. 

Så jeg lurer på om vi har en sak her eller ei? Har tatt kontakt med selger som kategorisk fraskriver seg alt ansvar, men jeg har nå gjort han oppmerksom på mangelen og så får vi se på tirsdag om det er gåen toppakning eller ei. 

Skal legge ved bilde av væsken i ekspansjonskammeret senere i dag.

Mvh
Ivar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bilde 1 kan en se hvordan "overtrykksslangen", altså den slangen som skal spytte ut kjølevæske dersom for høyt trykk har faktisk gjort dette. Planen videre nå er å la bilen gå på tomgang med åpent lokk for å se om det skvulper over. Dersom det gjør dette så er det noe galt med væsken såvidt jeg har skjønt? Noe vi egentlig allerede vet at det er... 

Bilde 2: Grøt! Fikk fylt på ca 2-3 liter frostvæske hos verksted men ser fortsatt helt forferdelig ut nedi der. Mekaniker mente forrige eier kan ha fylt oppi rent vann som på en eller annen måte kan ha blandet seg med olje? Høres rart ut, men kan dette forklares? Hvor kommer oljen inn i bildet? På tirsdag skal bilen igjen inn på verksted og da skal hele greia flushes! 

Mvh

Ivar 

 

post-157563-0-37329600-1488701740_thumb.jpg

post-157563-0-91674700-1488701740_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det? Er det isåfall noe som anbefales å gjøres? Den grøten oppi der vitner ikke om det akkurat... Opplevde og nå i dag at kupeen luktet svidd/brent etter å ha kjørt 200 meter. Så bare stoppet bilen helt og parkerte den og tok heller beina fatt til jobb... Kan det forklares med grøtete kjølevæske? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen vært på verksted og jeg har blitt overrekt en fin og lang liste med mangler. 

Kun utbedring av mangler som vil gjøre bilen kjørbar vil komme på 30-50 tusen ifølge merkeverksted. 

I og med at bilen ble kjøpt for 32 tusen så ser vi på dette som litt mer enn hva vi så for oss ved kjøp. Bruktbil til tross...

Jeg har vært i kontakt med FBO og de anbefaler meg å sende melding til selger med hva vi ønsker (heving av kjøp). Det jeg da lurer på er hva vi kan kreve i erstatning fra selger. Vi kjørte som nevnt tidligere fra Bergen til Trondheim etter kjøp, noe som kostet over en tusenlapp alene. Flybilletter ned var heller ikke gratis. Noen som vet hva som er rimelig å be om? 

Mvh
Ivar

post-157563-0-42583700-1489076646_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du har kjøpt en 13 år gammel kassebil for 32'000,-

 

Hvis du forventer at denne skal være "top notch" så bør du få deg en liten realitetsoppdatering.

Jeg anser kun én av disse manglene som å være et grunnlag for kompensasjon/heving av kjøp, og det er grøten i ekspansjonstanken.

 

Kjøper har faktisk undersøkelsesplikt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri gitt inntrykk for at jeg forventer at bilen skulle være top notch. Du burde lese innleggene mine nøyere før du svarer. 

Jeg er helt med på at en ikke kan forvente all verdens av en slik bil. Men når det etter 4 uker dukker opp en regning på 50k så synes jeg det er litt i overkant. Dersom selger hadde gitt beskjed på forkant at en måtte påregne seg mye kostnader i nær fremtid så hadde det vært helt fair. Men når selger i dette tilfelle heller går andre veien og skryter av at bilen er vellholdt, at det ikke er noen problemer med den og at den er billig i forhold til hvor mye bil en får osv osv så er dette et eksempel på at bilen ikke svarer til beskrivelsen. De to mekanikerne jeg har pratet med har sagt seg enig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå fikk du en objektiv vurdering av en tredje mekaniker.

 

Hva selger sier er en ting, men ting som du åpenbart kunne ha sett hvis du tok bil i nærmere øyesyn vil du ikke kunne kreve erstatning for/bruke som argument for å heve kjøp.

 

Jeg har kjøpt, fikset og solgt biler, og en ting som alltid går igjen, bilen blir straks i MYE dårligere forfatning enn selger har sagt når jeg får bilen opp på bukk og begynner å se nøye etter. Selv biler i 100'000,- klassen har ofte "mangler" for oppimot 50'000,- hvis en skal sette fingeren på alt, selv ubetydelige mangler som, lang vandring på parkbrems, ujevn parkbrems, støtdemper(e) dårlig, ratt ikke sentrert etc. Det er bagatell mangler og HELT normalt på en gammel og godt brukt bil.

 

Regningen på 50kkr er hvis alle disse bagatell manglene skal fikses, noe jeg kan garantere at du overhodet ikke hadde brydd deg om hvis du allerede hadde eid bilen i 2 år.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår