Gå til innhold

EU-kontroll av defekte dørlåser

Ranger emnet


Janks

Anbefalte innlegg

Min Peugeot 307 skal nå EU-kontrolleres.

Bilen kan ikke låses lenger i og med BSI som har kortsluttet og brent alle låsekassene. Sikkert min siste Peugeot for å si det sånn.

Godkjennes de defekte dørlåsene i EU-kontrollen? Eller må de repareres?

Statens Vegvesen’s kontrollveiledning som finnes på http://www.vegvesen.no/_attachment/105817/binary/178307 er inneholdende seksjon 6.11 Dører/luker der kontrollpunktet Defekt dørlås gis med karakteren 1 (2) hvorav karakter 1 da sier at feilen må rettes men ingen betydning for om kjøretøyet kan godkjennes, og hvorav karakter 2 (som gis i parantes på kontrollpunktet) da sier at feilen ender opp med at vegkontoret ikke kan godkjenne kjøretøyet.

Er du vant med å tolke Statens Vegvesen’s villedende veiledninger? Godkjennes de defekte dørlåsene eller ikke?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke så ofte dette blir sjekket.

Men så lenge ikke dørene går i lås på Eu kontrollen så tror jeg det skal gå bra.

Er 2 feil om ikke dører vinduer lar seg åpne.

Om dem skulle sjekke så er det en 1 feil.

Så alle dører og vindu må fungere også bagasjerom skal kunne åpnes.

Men en defekt dørlås er vel bare for deg som er til ulempe om bilen skulle bli stjålet eller ting i bilen blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelle defekte dørlåser sjekkes vel ikke så ofte som du sier det, så lenge som bilverksteder flest er veldig gode på det å hake av på sjekkpunktene uten virkelig å sjekke, og da kommer nok dørlåsene veldig langt ned på listen over ting som ses på, om det da noensinne kommer på listen.

Det er ellers kun dørlåsene som feiler med at de ikke lenger kan låses. Både dører og vinduer lar seg åpne som vanlig, uten at de går i vranglås.

De defekte dørlåsene i seg selv antas å ikke ha noen betydning for godkjenningen av bilen som du sier det. Jeg lar med det nå bilen EU-kontrolleres så lenge som jeg slipper å måtte ha et resulterende kostbart bytte av dørlåsene på den nå gamle bilen i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår