Gå til innhold

Manual til batterilader for truck Sigma PL-1

Ranger emnet


Movikon

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har hatt en slik truck, og lader på jobb tidligere.

 

Følerkablene må være tilkobla på kontakta på skikkelig måte, det er de som bestemmer om lading skal starte. om batteriet er på under 40V vil laderen tro det er et 36V batteri som er plugga inn.

 

Du er på riktig vei med å lade opp batteriet i flere cellepakker... jeg har vært med på å lade det opp i to 24V pakker forså komme opp i over 40V... plugga in laderen, og Voila....  lot den lade helt opp flere ganger og satte inn en batteridesulfator..  Batteripakka var ikke merkbart dårligere etterpå.

 

 

OBS!! om du har fylt opp batteriet med batterivann før du lader... vær klar over at vannet sveller mye i disse cellene når du lader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar til både Quattro73 og Sven410!

 

Jeg har merket av for varsling etter alle kunstens regler såvidt jeg kan se, uten at det fungerer av den grunn. Jeg har huket av på de stedene du viser i posten din, Quattro, den var også huket av fra før. Det er selvfølgelig mulig at jeg gjør noe feil, men jeg kan ikke helt se hva det skulle være.

 

Nuvel. Nå er jeg snart ferdigladet med vanlig bilbatteriladere; burde ha kommet meg langt nok til å prøve med den originale truckladeren på 48V innen en 3-4 dager, tror jeg. Det blir spennende å se om jeg klarer å få trucken til å fungere normalt.

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. NÅ har jeg endelig fått storladeren til å begynne å lade. Neste problem ut, er at en stor idiot (undertegnede) har fylt på altfor mye vann. Det høres ut som man koker krabber når man setter på laderen, og batteriene koker over og begynner å svette, nesten med en gang. Amperemeteret viser 30A med en gang, og hvilespenningen på batteriet (dog etter akkurat å ha koblet av noen småladere), er 50,8Volt.

 

Er det noen som har noen triks i ermet når man har vært såpass dum og fylt på for mye vann? Vet at den siste idiot enda ikke er født, så jeg har et visst håp om at dette kan la seg rette opp.

 

 

Mvh Movikon

Endret av Movikon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke syrevektmåler og suge opp batterisyre til nivået er passe. Husk at batterisyre er etsende!

Som nevnt tidligere, batterivann må ikke etterfylles uten at batterier er helt oppladet, hvorfor har du oppdaget ;)

Boblelyder i batteriene under lading er normalt - husk at hydrogengass er eksplosiv.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har tenkt tanken med å suge opp syre, jeg også. Imidlertid er dette en god del jobb, da jeg først må skaffe batterisyrevekt og poppe av hele vanninganlegget til batteripakka. 

 

 

Foreløpig har jeg løst det ved å lade litt forsiktig i inntil ett minutt om gangen, til batteriet begynner å spytte ut syre, for så å skru av. Håpet er å 'koke av' litt vann på denne måten, slik at jeg slipper å suge opp syre. Har du noe tro på dette? Vær gjerne ærlig.

 

 

Ellers er jeg klar over etse og -knallgassproblematikken.

 

 

Vil uansett benytte anledningen til å si TUSEN TAKK for veldig god hjelp; jeg trenger noen til å dytte meg litt i rumpa samt litt moralsk støtte på slike prosjekter.

 

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Da har jeg fått laderen til å gå så langt som til "etterlading"... det koker litt, men ikke veldig mye mer enn normalt, tror jeg.

 

Etterladingen har i skrivende stund pågått i 75ish minutter. 

 

 

Er det noe jeg bør tenke på i forbindelse med lading av en såpass gammel og antatt dårlig batteripakke? F.eks.: Skal jeg la laderen lade helt til den går over til "vedlikeholdslading"av seg selv, eller skal jeg avbryte før dette skjer?

 

 

Håper på svar!

 

 

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

 

Jeg hadde store problemer med å få trucken til å gå i går, selv om batteriet ser ut til å ha overlevd (Hurra og Takk!!!).

 

 

Fikk det imidlertid til i dag, og har prøvd trucken litt, ustyrtelig moro, må jeg si!

 

 

Lurer imidlertid på om det er normalt at trucken står lenge på etterlading? Nå har den gått på etterlading i 3 fulle timer. Mulig det blir slik fordi det har vært litt forskjell i lading av cellene, da jeg har brukt 2-3 vanlige batteriladere på 6 og 6 celler.

 

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etterladingen kan vare i flere timer...

 

Disse laderne fungerer om jeg ikke husker feil slik at den kjører på med full lading i ca 2 min for å kontrollere batteriets tilstand. deretter bestemmer den utifra batteriets indre motstand hvordan den skal lade, hovedlading skjer med mye strøm til en viss motstand, og den går deretter ned på ettterlading for å lade til den er full,  (lader fortsatt hele tiden). Vedlikeholdsladingen slår seg av og på etter behov.

 

Sigma PL1 var i sin tid Rolls royce av ladere... man hadde enten lader, eller så kosta man på seg en Sigma....  

 

Jeg kjøpte med en batteridesulfator på ebay til som kunne stilles inn på 48 volt, og syntes trucken holdt litt lenger mellom ladingene etter at den hadde stått på noen uker, og med litt ekstra lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår