Gå til innhold

Feilkode automatkasse, masse problemer, men kun når abs-enheten er koblet til...

Ranger emnet


Audib5

Anbefalte innlegg

Har en god stund hatt problemer med bilen. Feilen kommer kun hvis abs-enheten er koblet til... Hadde bilen inne på verksted de sendte inn abs enheten til reperasjon, men problemet var der fortsatt. Så de mente det var de som fiksa abs-enheten som ikke hadde klart å fikse problemet.. Verkstedet sjekket gjennom mye av bilen på el-systemet (Mot abs-enheten), fant ingen feil der. Men tror ikke de sjekka så mye på alt. Var mer å sjekke at alt så greit ut, ikke var noe fuktighet eller noen synlige feil.

De skifta abs enheten med en brukt, den hadde lekasje, så dem satt inn igjen den orginale. Men konklusjonen var at dette var abs-enheten som ikke fungerte. Bilen skulle fungere igjen om den ble skifta. Siden de ikke klarte fikse problemet så slapp jeg også å betale for feilsøkinga og alt jobben de gjorde. 


Dukka opp en som solgte to brukte abs-enheter til bilen min på finn. Siden dette skulle fikse problemet så kjøpte jeg disse. Skaffa meg også en vag-com. Tok en feilsøking på bilen. Når abs-enheten ikke er koblet i så virker alt ganske greit. men kommer en feilkode på automatkassen:

00526 -  Brake Light Switch-F
27-00 -  Implausible Signal.

Når jeg koblet til abs-enheten tok en kjøretur så begynte samme problemene som før..... Varsellyset begynner å blinke sammen med oljelampa... abs lyset står også på (Det er ikke lavt oljenivå eller noe galt der). turtelleren slutter å fungere, med noen sekunds mellomrom pulserer nåla litt opp og ned igjen... Displayet for girkassen er slått ut. lyser på alle girene.... så kan ikke se hvilken gir bilen er i. Virker heller ikke hvis jeg slår den over i manuell. Bilen sliter også endel på noen girskift, rykker til når den skal gire.....

 

Scanna på ny etter feilkoder, fortsatt ingen feilkode på abs-enheten.... Igjen kommer det feilkode på automat kassen. 
 

00529 -  Engine Speed Signal Missing
28-10 -  Short to Plus - Intermittent

Jeg sletta alle feilkoder, koblet til elektronikken på den ene nye abs enheten. Tok en scann, nå kom det ingen feilkoder. Starta bilen så dukket nøyaktig samme problemene som før opp igjen....  (Etter å ha latt bilen svive ei stund så kom det bare feilmeldinger når jeg prøvde å scanne på ny... Klarte ikke få kontakt lenger.)

00529 -  Engine Speed Signal Missing
28-10 -  Short to Plus - Intermittent

Da vil nå min fornuft si at det ikke er noe galt med abs-enheten. Verkstedet burde vell også ha funnet ut av dette ganske fort..... Virker mer som om det er noe koblinger inn som samhandler med abs-enheten som er problemet her.... 

Når abs-enheten ikke er koblet i så fungerer bilen helt fint, ingen problemer, alt er helt normalt med untak av varsellyset og abs lampa som lyser pga. enheten er koblet fra.

Noen som kan hjelpe meg videre her? Hva kan problemet være?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

00526 -  Brake Light Switch-F
27-00 -  Implausible Signal. Er vel bremsepedalen din. Sjekk kontakt ledninger eller bytt.

 

00529 -  Engine Speed Signal Missing

28-10 -  Short to Plus - Intermittent. Dårlig kontakt eller brud på ledning, defekt føler sitter rett over oljepannen.
 
Di to feilene her kan nå være følgefeil av at abs sentralen ikke virker som den skal.
 
Men du sier du har byttet abs sentral og rotet. 
Har du vert å fått kodet den inn på bilen. Den må kodes etter bytte.
Når det gjelder å bytte abs  sentralen så er det beste bare å bytte den svarte boschenheten som sitter på abs sentralen.
Når du kjøper brukt så skrur du bare av, så setter den brukte på bilen.
Tviler sterkt på at det er selve abs enheten som har røket. Har bare opplevd at elektronikken svikter så dermed er det kun å byte den er mindre jobb også.
 
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det at kun elektronikken i sentralen må skiftes ja. Nå sletta jeg jo alle feilkoder, koblet til elektronikken i den nye. Når da samme problem og feilkoder dukker opp med en gang jeg starter bilen. + vag-com'en også mista hele kontakten med bilen etter ei stund.... Så tviler jeg på at det hjelper å kode enheten til bilen..... Det var akuratt som tidligere, med en gang jeg koblet fra enheten igjen så virker bilen helt normalt igjen.....

Har søkt litt rundt funnet endel mulige løsninger på problemet. Ingen som nevner abs-enheten som problemet.


Fra ross-tech sine sider:

00529 - Engine Speed Signal Missing

Possible Causes
  • Wiring/Connectors from/to Engine Control Module faulty
Possible Solutions
  • Check Wiring/Connectors from/to Engine Control Module
  • Check Measuring Value Blocks (MVB)


    Har også funnet andre plasser hvor de anbefaler å sjekke kabler som går fra abs-enheten til Engine Control Modulen.  ser også andre løsninger kan være så enkelt som et rele til ECU eller å skifte Engine Speed Sensor (Crank Sensor). Eller det kan være feil inni ecu'en..

    Virker som om feilen ligger en plass mellom abs-enheten, Engine Control Modulen og Engine Speed Sensor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ville sett på jording strøm fram til sensoren mulig byttet den, sjekke om du har strøm på kabelen til fra sensor.

Så lenge den sensoren er ute av kontroll eller har en kabel brudd eller at den er defekt.

Så får du ofte feil på ecu du skal ikke bry deg så mye om den før du har sjekket det andre først.

overføringshastighet gir feil verdier og sier fra til da Control Modulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har nå hatt bilen inne hos en som prøvde å fikse feilen. Han klarte ikke å finne ut av det... Men han fikk ikke sjekka alt. 

Han skifta elektronikken til absenheten fikk kodet denne. Det hjalp ikke. Så har han sjekka ecu og kablene inn på denne. Fått sjekka endel kabler og koblinger ellers i motorrommet. Alt han så på så greit ut, kunne ikke finne noen feil. 

Hvordan er det å sjekke sensoren å få bytta denne? Han snakket om at han ikke hadde bytta sensoren pga. den var så vrien å komme til, vanskelig å skifte.... 

Han hadde kommet frem til at han trodde feilen kunne ligge videre inn fra ecu under dashbordet. Inn mot sikringsboksen og under der. Men hadde ikke sett noe på det. Han hadde jo heller ikke fått sett på sensoren, så kunne jo også være der feilen var sa han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår