Gå til innhold

Trenger hjelp til lakkering av plast deler

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Jeg skal starte med et lakkerings prosjekt mot sommeren. Det er plast deler jeg skal prøve meg på. Jeg har lakkert litt privat før med spray boks og fått et OK resultat. Det jeg savner er fra OK til et bra resultat.

 

Så det jeg lurer på er om noen kan skrive opp en guide. Fra et skadet plast deksel som må fikses (små hakk) til ferdig lakkert produkt :) Tenker da på forarbeid, hvilke produkter til å fikse skadet plast deksler. Hvilke sandpapir til å pusse, våt slipe? Temperatur, grunning, lakk, klarlakk? Våt pusse etterpå?

 

Eneste "kravet" jeg har til svar er at det skal brukes spray bokser :)

Vet det blir best med lakksprøyte, lakkeringsbod og alt det. Men prøv å dra det ned på hobby nivå. Takk :) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det litt an på hvilken skader det er snakk om, små riper knekte deler?

Her er det varme som gjelder. Du kommer langt med varmepistol og varme rundt på små riper så vil det smelte fint ut så ikke små ripene blir synlige.

 

Bulker varmer du opp på bak og framsiden så er det lett å få den ut litt sparkling mulig om det er noen knekter du ikke får heilt bra.

 

om det er snakk om knekte/sprekkte  deler så bruker du polyster/glassfiber bakk på delen som er skadet , også sparkle på fram siden, forme den fint rundt evn om du skal lage ny bue eller hva det skal være. Skjer gjerne eller puss bort rundt det er hull eller rift.

Så pusser du over etter på ha på grunning og lakk.

 

Lakkere plast er det å pusse ned plasten så den blir grå og fin du skal pusse ei go stund så ingenting av gammel plast syns. Vær nøye her viktig med bra forarbeid på plasten så ikke lakken flasser etter på. Så puss godt med fint papir

Du stryker hånden over etter på så skjenner du om du kjenner noen riper det skal være heilt fint.

Så tørker du bruk tynner å vaske med tørk etter på.

Så på med plast plastprimer her viktig å bruke en go primer.

La tørke vask evt puss om nødvendig om riper eller skader vises. Om alt ser bra ut så ha på plastlakk/eller billakk.

Her er det greit å få noen til å blande den lakken du skal ha, du trenger ikke så veldig stor kompressor til sånn jobb.

Kjøp sprøyte på ebay der får du gode sprøyter til rimelig penge.

 

Om ikke kjøp en go sprayboks med god dyse på så det blir fint.

Plast er vel det enkleste du jobber med 1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bruk av spray boks. Orker ikke å fikse istand så mye. Er snakk om kåpa på en scooter. Og skadene er små bruksmerker. Små rift i plasten. Ingen knekte deler eller bulker. 

 

Men ja, god forarbeid.. Hvordan er det med lakkeringa? Skal man ha på nytt lag før forrige lag tørker helt? Skal klarlakken sprayes på før tingene tørker helt? 2K klarlakk som er tingen? Hvor mange lag med klarlakk er anbefalt? Skal man våtslipe ned klarlakken da man er ferdig? Tørke/herde tiden kommer vel an på temperaturen? 

 

Jeg forventer ingen super glans da jeg er ferdig. Alt er bedre enn hvordan den ser ut nå. Men jeg vil jo gjøre mitt beste for at den skal bli så bra som mulig

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å prøve deg fra på en liten bit før du begynner?

Begynn alltid litt utenfor området du skal lakke og fortsett til du er forbi. 

Ikke start eller stopp midt på der du skal lakke. Start og avslutt utenfor

 

lakk tynne strøk med flere lag. Legg lagvis med lakk., men fra venstre til høyre ett lag,

Spray omtrent tre strøk.. Spray strøkene på kryss og tvers rist sprayboksen over flaten fram og tilbake med lette håndbevegelser. Rør ikke ringer med boksen. Før du sprayer neste strøk av malingen la løsningsmidlene få fordampe ca 5 minutter.
Ved å spraye flere strøk på flaten får du en jevnt strøk med maling og malingen flyter ikke på flaten. Hvis du sprayer på kryss og tvers får du en vellykket resultat, da blir malingen mer jevn.

Ta jevner pauser mellom strøkene tørketiden og resultatet blir dog bedre.

Neste strøk etter ca 10 min.  Ikke la det tørke herde helt før neste strøk   

Så det vil si at du skal spraye mens den er litt våt.

 

2 lag skulle holde og anbefaler 2k klarlakk

Du må  vente til lakken er helt tør før du begynner med klarlakken, husk mellom 15-20 grader er go arbeidstemperatur.

Skal ikke slipe  om forarbeidet er gjort bra.

Mulig du får noe appelsinhud med ofte nok med å polere bort.

Om det skulle begynne å renne så ja kan slippe litt over å ta det på nytt.

 

Og du må holder avstand når du sprayer med sprayjet dyse ca 20 cm

Vanlig dyse så ha ca 30 cm avstand under spraying det er det som er mest vanlig å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, oki :) Gleder meg til å starte nå 

 

Jeg lakkerte noen øyelokk til bilen i fjor. Er det et greit resultat med tanke på at det kun er brukt sprayboks? Her har jeg kun våt slipt plasten før jeg hadde på lakk.

 

Det som ødela hele lakkeringa her var klarlakken. Brukte en dårlig type tror jeg. Ikke 2K typen. Husker jeg var utrolig fornøyd med lakkeringa, men så fort jeg hadde på klarlakken så ble alt "stygt".. 

 

Bilde er tatt etter klarlakken har fått tørke 

post-142873-0-99329700-1484895670_thumb.jpg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis så er det ofte at lakk sprekker senere er forarbeidet er vel det som har skjedd der sikkert. Puss godt og tørk støvet bort.

Så vasker du med silikonfjerner det er det beste å  vaske med for  unngå reaksjoner,  så bruker du en sånn støvklut tack cloth denne er svært go, jeg bruker den er fornøyd.

Du får sikkert i andre merker andre plasser og. Jeg kjøper dem på Wurth.

så gjør du en god på forarbeid så vil det gå det greit, bruk go grunning la tørke ferdig da ser du om det er noe du ikke er fornøyd med før lakkering.

Det hva ikke så verst den lakkeringen der som du har gjort husk øving gjør mester1-winking.gif.

2k er veldig viktig å bruke også husk å prøv å hold riktig temp når du holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper at litt bedre forarbeid med grunning, mer våt sliping og sånn vil gjøre susen :)

 

Hva er egentlig riktig lakk temperatur?

 

Jeg har også hatt til vane å varme opp tingen jeg skal lakkere med en varmepistol. Vil det hjelpe? Ha det varmt i rommet jeg skal lakkere + at objektet jeg skal lakkere holder en god temperatur 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har lakk blitt mye bedre en før. Når det gjelder temperatur så blir en boks forvarmet opp til ca 40-50 grader. Det er mest på grunn av av at karosseri trenger mere varme. Så det trenger ikke du å tenke på.

Men om du kjøper en vifteovn fra biltema så kommer du langt. Nå har plast letter å holde på varmen en karosseri deler.
Dermed klare du å få varmet dem godt men forsiktig med varmepistol så du ikke smelter plasten1-winking.gif så kan heller anbefale vifteovn la den varme opp delene en go stund før lakkering kanskje sperre av et litt mindre område å legg delene under presenning som du bygger opp litt setter viften på som plåser på delene.

Du bør ikke gå under 15 grader når du lakkerer prøv å hold rommet stabil på 15 graders arbeistemperatur.
Om du klarer 20 så er det heilt topp for det er en fin temperatur under jobb å tørk. 15 grader er max det minste du kan ha ikke gå under det.
Så vil dette gå veldig fint.

 

legg gjerne ut bilder av prosessen under veis1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår