Gå til innhold

Klimanelegg blåser kaldere/kaldluft på passasjer side

Ranger emnet


BluVision

Anbefalte innlegg

Hei

 

Klimaanlegget på min Outback 2010 modell blåser kaldere luft på høyre side. Subaru forhandler har sjekket dette og renset registret uten at dette hjalp. De påstår at jeg bør skifte registret da dette mest sannsynlig har gått tett. Jeg synes det er rart. Mener det da skulle komme kaldluft på begge sider, eller er det to register på biler med 2-sone klimaanlegg?

Dette er en dieselbil uten dieselvarmer så når det er under minus 10 grader kjenns denne forskjellen meget godt.

 

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har dieselvarmer så må du ha go drift på bilen. Når det kommer opp på 10 minus,

da har bilen problemer med å holde på varmen og driftvarme på motoren og du vil ikke få så mye varme. 

Legg en fileter duk som du får kjøpt eks på biltema en høyttalerduk.

Da stenger du ikke av så mye motoren får luft samt du sperrer litt av kulden ute.

 

At den har litt forskjellig luft på sidene kan være spjeldene som ikke går normalt er treg eller., eller defekt.

Prøv og bytt polenfilter kan også være tett og hjelper på med å sperre for luften.

Og det er bare en register på 2 sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer selv ved 5-10 plussgrader også. Kjenner på luftstrømmen at spjeldene virker på høyre side. Når jeg skrur opp og ned tdmpen på høyre side kjenner jeg godt at det blir varmere og kaldere, men det blir ikke like kaldt som på censtre side. Kan det være at kaldluftspjeldet ikke stenger?

Registret kan jeg nok utelukke da sikkert?

Pollenfilter ble bytta på storservice i høst mener jeg. Skal sjekke.

Takk for tips.

Noen som har oversikt evt bilder over spjeldene til denne modellen? Klarer ikke finne noe på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Har testet en del, å er mest sannsynlig registeret som er tett.
Satt på full varme, vifte av. Så etter en stund satt jeg vifta på fullt å da var det varme på begge sidene.
Ut fra dette tyder det på at det er dårlig gjennomstrømning på registeret.

Du kan prøve dette selv :)

MEN uansett, syns dette er utrolig merkelig, har hatt mange biler opp gjennom årene, men har aldri vært borti dette før.

 

Ronny

Opel Vectra B - 2.0DI - 1997 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei

Jeg har enda ikke somlet meg til å gjøre noe med dette, men nå som det blir kaldere merker jeg det stadig bedre at lufta på venstre side er kaldere. På høyre side er det glovarmt. Har du byttet register og hjalp dette. Jeg fikk renset registret mitt med det hjalp ikke.

vet også at det er en slags duoventil på andre biler som er med på å fordele varmen mellom høyre og venstre side. Har mest tro på at det er noe feil med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår