Jump to content
Bilforumet.no
Shitblast

Bakre lager - hvilke merker

Rate this topic

Recommended Posts

Jeg installerte Biltema-lagre på min '95 TDK med tromler bak. Det ble underkjent, og det var kanskje ikke så rart. Det kommer svake ulyder fra begge to, hørbare når man legger øret inntil. Slik skal det jo ikke være på et nytt lager. Det virket som om den indre pakningen kanskje ikke passet helt som den skulle heller, eller var litt for stor. I den korte tiden de har sittet på, har jeg måttet etterstramme to ganger, men de satt godt på etterkontrollen. Det er jo første gangen jeg installerer bane og lager på en bil. Det nærmeste jeg kommer er styre-, og nav-lager på sykkel, som jeg har skiftet noen ganger, men jeg pakket dem godt, og brukte ingen vold på dem. Mulig de er sarte for nygegynner-behandling? Jeg har hørt at Biltemas Volvo-lagre ofte ryker når installert av ikke-kyndige.  

 

Er det noen andre merker dere kan anbefale? Jeg ser at Heggen bil selger rimelige Quinton Hazell, og Ebay har mye forskjellig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viktig at banene bankes HELT ned mot flatene i tromlene, og at lagrene pakkes skikkelig med EP2 grease. Like viktig er det at de ikke strammes mer enn at slakk er borte, om ikke ryker de temmelig fort. Ok merker er FAG og SKF, koster lite å kjøpe anerkjente merker. Et stykke nedi denne guiden står det litt om lagerskifte med tromler bak :)

 

http://www.bilforumet.no/topic/268121-bytte-bremser-audi-a4-96-tom-99-fwd-replace-brakes-audi-a4-96-tom-99-fwd/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg så fire-fem videoer på YouTube først, og kom til at det var omtrent som på sykkel, bortsett fra at banene må bankes ut og inn med mye mer kraft. Det jeg gjorde: Slo ut de gamle banene med en grov, skjem flattrekker, ved å slå vekselvis på hver side til banene kom. Slo de nye inn med liten slegge; forsiktig i starten, for å se at de festet seg horisontalt, og så med større kraft. Slo de til videre ved å legge de gamle lagerne oppi de nye banene, og slå på dem. Slo de til bunns ved å slå mot en stor pipe oppå de gamle lagerne. Tørket vekk fett i overgangen mellom ny bane og gods, slik at jeg kunne bekrefte at det ikke var noen glipe, og at de var slått helt til bunns rundt det hele. Slo et par ganger til, for å sjekke om det kunne klemmes ut noe mer fett mellom bane og gods, men nei.

 

Så tørket jeg det gamle fettet ut av tromlene, og la inn rikelig av Biltemas hjullagerfett. Så pakket jeg lagerne i tur og orden, etter hvert som jeg satte dem inn. Først de indre lagerne med Biltemas hjullagerfett i den ene siden, til det tøt ut fett på den andre siden, rundtom det hele. Så la jeg de indre lagerne oppi, og fettet opp ekstra i kanten mellom lager og bane.

 

Så satte jeg på pakningen. Materialet virket vesentlig mykere enn hva jeg hadde sett på videoene, og det stakk litt mer ut. 

 

Så gjentok jeg prosessen med de ytre lagerne, og monterte trommelen. Jeg strammet og løsnet til jeg ikke kunne kjenne slakk/det var knapt følbart slakk. Jeg kjente etter ved å legge håndflatene på hver side av trommelen og vekselvis trykke på hver side, og fortsatte med det, til slakken var tilnærmet helt borte. Det virket ikke som det var mulig å gjøre dette uten at trommelens snurremotstand økte noe. På sykkel er det vanlig å se om hjulet "slår tilbake" rett før det stopper, som et tegn på at man har strammet for mye. Dette var vanskeligere å se ved å snurre på trommelen, men det var antakeligvis en lett økt snurremotstand etter at jeg hadde montert ferdig på begge sider. Er det kanskje her jeg har gjort feilen? Er det bedre med litt følbart slakk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din beskrivelse høres grei ut, med ett unntak. Brukte du de gamle lagrene oppi de nye ringene for å slå de inn? Dette er isåfall alt annet enn bra da du kan skade ringene. Her skal ringene slås helt til bunns KUN ved å slå mot ytterkanten på ringen. Jeg bruker den gamle ringen oppå den nye for å banke de inn.

 

Jeg strammer lageret med felg på (senterdeksel av på felg), kjenner da mye lettere om det er slakk eller ei. Strammer til det blir tyngre å skru, bruker IKKE makt, bruker kun en langpipe i hånden uten skralle e.l. Så litt tilbake til slakk kjennes, og strammer igjen til slakk er borte, ikke mer. Dette har for min del holdt 200' km uten problemer, men så kan det også sies at et ørliten slakk er helt normalt, selv etter bare litt kjøring. Trenger normalt ikke etterstrammes da slakk kommer tilbake uansett, og det blir heller ikke mer slakk etter hvert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

For å slå helt inn nye lager har jeg brukt de gamle ringene. Bare kuttet de med vinkelsliperen og et par hakk så jeg får pirket den ut igjen etterpå.

Doren ved siden av var for å banke ut det gamle lageret.

 

rear-bearing.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stemmer. Jeg brukte de gamle lagrene oppi de nye ringene for å slå de inn, ja. Da er det kanskje baneskade, da, potensiell, og kanskje ikke så synlig skade for det utrente øye. Jeg har tilgang til lageret med hjulet på jeg også, så skal prøve det. Vet du tilfeldigvis hvilken størrelse det er på mutteren? Jeg har alltid brukt polygrip til den vesle strammingen som har trengtes.

 

Og vet noen om lagrene til Tema er brukbare?

 

Edit: Bwana, takk, jeg satt akkurat og lurte på hvordan jeg skulle få den gamle ringen ut igjen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husker ikke størrelsen på mutteren, men det går fint med tang slik du har gjort.

Jeg har sluttet å handle på biltema, klok av skade, men om lagrene er like dårlige som mye av det andre de selger, så er det ikke aktuelt for min del. Før hadde de FAG (Rollamentos) som var bra greier, uvisst hva de har nå. Du kan jo sjekke før evt. kjøp ;) MECA, Hellanor, Mekomomen osv er nok tryggere :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg bestile Quinton-Hazell-lagere fra Heggen Bil, og fikk dem i dag. Det kostet kr. 437 inkl. frakt, og inkluderte ny mutter, senterkopp, låsepinne og fett. Denne gangen kom motstanden ganske så samtidig som slakken ble borte, og det virket som det var lettere å få strammet lagrene riktig; både med og uten hjulet på. Jeg bommet på det ene, og brukte drivknutefett. Jeg vet ikke om det blir noe problem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drivknutefett er nok ikke helt ideelt. Det er beregnet på glidende flater i drivknute.

I et hjullager kan det gjøre at lagerkuler glir i stedet for å rulle, og lager eller fett må byttes tidligere enn om du bruker rett grease.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.