Gå til innhold
Bilforumet.no
Badlanguage

Oljepumpe passat b6/3c

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Igår kveld fikk jeg meldingen, stop oil pressure engine off, og jeg stoppet da bilen med en gang.

Bilen ble kjørt til verksted og de konstaterte med at det var oljepumpa, eller overføringen fra balanseaksel til oljepumpe.

Ny oljepumpe, balanseaksler og hus koster rundt 17.000 + mva, syntes det var litt drøyt å bytte oljepumpe på en bil som er gått 150.000

 

Noen som har vært borti dette?

Og hvordan løste du problemet?

Er redd for om jeg bytter delene at det skjer igjen, og det er heller ingen garranti for at motor ikke har tatt skade av havariet, selv om bilen ble dauet med en gang varselet kom opp.

 

Bilen er forøvrig en 2008 passat 2.0tdi pumpedyse.

Oljepumpa er av typen med giroverføring og ikke kjede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker du å bytte delen selv eller sette det bort på et verksted? Hvis det er sistnevnte så bør du la de ordne alt, hvis ikke så blir det verre med evt. reklamasjon hvis noe skulle skje i ettertid. 

 

Skal du bytte selv må du gjøre akkurat som du føler for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overhaling av pumpe er at dem freser ut den gamle akselen og lager nytt hull setter inn ny aksel dette gjøres med en spesiell maskin fres.

Den fungere like godt som ny eller bedre.

send meg en PM Så skal jeg kunne gi deg sikkert en pris på overhaling av pumpen du har.

Ferdig montert på bil med testing etter jobb.

Går jo litt an på hvor du bor hen så du kan levere bilen på verkstedet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hatt samme problem på Audi 2.0 tdi, 2 GANGER. første gikk på butikken jeg kjøpte bilen, da hadde den gått ca 183000km, andre gang gikk den på 230000km. forbannet meg over at det ikke skulle skje igjen, så byttet ut hele oljepumpe og balanseakselpakka mot en oljepumpe til vag 2.0 tdi motor fra år 2000 til 2005, ble 16 timer på ryggen under bilen men klager ikke. Dårligste delen er kjedestrammer som sies skal holde i 250000 km... Litt forsking og graving fant jeg ut at problemet med balanseaksel og pumpe er 6 kantaksel som brukes som kraftoverføring til selve pumpa. det er en avkappet 6 mm umbrakonøkkel som måler 5.95 mm, og sekskanthullet i pumpe og balanseaksel er 6.28 mm, så passformen er ikke helt optimal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.