Gå til innhold

Oljepumpe passat b6/3c

Ranger emnet


Badlanguage

Anbefalte innlegg

Igår kveld fikk jeg meldingen, stop oil pressure engine off, og jeg stoppet da bilen med en gang.

Bilen ble kjørt til verksted og de konstaterte med at det var oljepumpa, eller overføringen fra balanseaksel til oljepumpe.

Ny oljepumpe, balanseaksler og hus koster rundt 17.000 + mva, syntes det var litt drøyt å bytte oljepumpe på en bil som er gått 150.000

 

Noen som har vært borti dette?

Og hvordan løste du problemet?

Er redd for om jeg bytter delene at det skjer igjen, og det er heller ingen garranti for at motor ikke har tatt skade av havariet, selv om bilen ble dauet med en gang varselet kom opp.

 

Bilen er forøvrig en 2008 passat 2.0tdi pumpedyse.

Oljepumpa er av typen med giroverføring og ikke kjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent problem. Er ikke annet å gjøre enn å bytte hele greia.

 

Hvis du momentant stoppet motor og hvis den ikke er blitt startet igjen etterpå, er motor høyst sannsynlig helt fin.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenker du å bytte delen selv eller sette det bort på et verksted? Hvis det er sistnevnte så bør du la de ordne alt, hvis ikke så blir det verre med evt. reklamasjon hvis noe skulle skje i ettertid. 

 

Skal du bytte selv må du gjøre akkurat som du føler for.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhaling av pumpe er at dem freser ut den gamle akselen og lager nytt hull setter inn ny aksel dette gjøres med en spesiell maskin fres.

Den fungere like godt som ny eller bedre.

send meg en PM Så skal jeg kunne gi deg sikkert en pris på overhaling av pumpen du har.

Ferdig montert på bil med testing etter jobb.

Går jo litt an på hvor du bor hen så du kan levere bilen på verkstedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hatt samme problem på Audi 2.0 tdi, 2 GANGER. første gikk på butikken jeg kjøpte bilen, da hadde den gått ca 183000km, andre gang gikk den på 230000km. forbannet meg over at det ikke skulle skje igjen, så byttet ut hele oljepumpe og balanseakselpakka mot en oljepumpe til vag 2.0 tdi motor fra år 2000 til 2005, ble 16 timer på ryggen under bilen men klager ikke. Dårligste delen er kjedestrammer som sies skal holde i 250000 km... Litt forsking og graving fant jeg ut at problemet med balanseaksel og pumpe er 6 kantaksel som brukes som kraftoverføring til selve pumpa. det er en avkappet 6 mm umbrakonøkkel som måler 5.95 mm, og sekskanthullet i pumpe og balanseaksel er 6.28 mm, så passformen er ikke helt optimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår