Gå til innhold

Angående lyspærene på min Nissan.

Ranger emnet


merterje6

Anbefalte innlegg

Jeg har en nissan qashqai  2008-modell og 2liter. Bilen bruker vanlig Halogenlys. Har brukt den noen år, men kjøpte den brukt. Er veldig fornøyd med den. Lyspærene foran (nærlys og parklys) må jeg skifte ofte, da de blir defekt. Det er ganske naturlig etter den levetid disse pærene har. Men jeg synes det er rart at baklysene ikke er skiftet. Disse lysene står også alltid på når jeg bruker bilen ? En annen ting jeg lurer på er om det kanskje er det beste å få NAF til å skifte 2  nærlys og 2 parklys hvert år uansett, da de årlig skifter olje for meg ? Da vil  jeg kanskje unngå at noen lys svikter på en travel langtur i snøstorm. Det er ikke særlig artig. En ting til er om det går an å bruke sterkere styrke på ryggelysene ? Jeg synes det lyser for dårlig opp ved rygging. Eller kanskje det kan monteres et ekstra ryggelys ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baklysene er vel små 5W pærer, pleier vare i mange år, også som parklys foran. Ryggelysene er 21W antar jeg, sterkere får du vel ikke med B15/B20 sokkel? Kanskje LED er et alternativ? Det beste er nok å montere ekstralys med LED? Du må gjerne be NAF skifte pærer for deg årlig, men dette er en så skremmende enkel jobb å gjøre, at du heller burde vurdere å ha med ekstra pærer og bytte selv - ved behov - så sant det ikke er en stor operasjon å skifte dette på din bil?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det at bilen spiser pærer er vel ikke helt normalt? Jeg mener pærer skal vare lengre enn et år, iallefall om du har kjøpt gode pærer (Osram, phillips). Så ville heller fått de til å se på det. Evt legge opp ny og mer stabil strømkrets til pærene. Koble deg direkte på batteriet, til et relee. Så til pærene. Bruke eksisterende strøm til pære som aktivering av releet. 

 

Før du kjøper ekstra ryggelys ville jeg ha prøvd med LED pære istedenfor halogen. Har gjort det på x antall biler jeg har eid tidligere. Ble bedre lys :) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker halogen-pærer som er av de beste i test. Men ser at levetiden normalt er 450 time. Jeg tror nok jeg kjører bil ca en time pr dag i snitt. Så da er regnestykket enkelt, lyspærene vil vare i et år - pluss/minus. En annen ting jeg lurer på er om LED lys kan brukes på andre lys en ryggelysene ? Og så lurer jeg på disse "Xenon" lysene med lyseblått lys. Det er ikke det samme som ekte Xenon da, men likevel skal de være bedre og sterkere enn vanlige lys ? Jeg fant dem på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det ikke noe galt med levetiden :) eller at bilen spiser pærer 

 

Hva reklamen sier og hva som er sannheten er to forskjellige ting. Spesielt fra kina/ebay er det mange som opererer med sykt høye lumen tall på diverse pærer. Lover gull og grønne skoger. Jeg har testet noen billige pærer fra ebay, jeg har testet xenon look pærer (halogen), jeg har testet biltema pærer.. Og jeg ender alltid opp med osram nightbreaker pærer. De har alltid hatt best lys. Selv om reklamen på de andre pærene har vært mer lovende 

 

Om det er i nær og fjernlys du vil ha LED så er ikke det å anbefale. For det første er det ikke lov, og for det andre så vil du nok få et rart lysbilde (+ blende møtende trafikk)

 

Så beste er å gjøre som du alltid har gjort. Bruke gode halogen pærer 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte at det kan brukes LED til ryggelysene, men leste også at det kan brukes LED til tåkelysene, og det anbefales denne som skal være den perfekte : http://www.ekstralys.no/products/h11-6000k-led-60w2 

Jeg er inne på en kalkulator - lyspære - side : http://www.ekstralys.no/pages/finn-paerer  hvor jeg taster inn min bil og får svar hvilke pærer som anbefales. Det er fin, men det er oppgitt samme type lyspære på baklysene som nærlys foran, og det er vel ikke riktig, da det er en annen type pærer bak ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte at det kan brukes LED til ryggelysene, men leste også at det kan brukes LED til tåkelysene, og det anbefales denne som skal være den perfekte : http://www.ekstralys.no/products/h11-6000k-led-60w2

 

 OBS! Selv om pæra er meget kraftig og lyser så godt at du blir blendet når du kikker inn i den, egner den seg best som DRL, da lyset ikke er fokusert nok til å kunne erstatte en xenon eller halogenpære. Kan aldri brukes til nærlys eller fjernlys! 

 

DRL = Day Running Lights. Greit for å lyse opp lykta på dagtid, men du vil få mindre lys ut på veien + at lykta ikke er godkjent for LED pærer. Så du kan få problem med PKK og tekniske kontroller smile.gif 

 

Verken LED eller xenon ombygging er lovlig erstattning for en halogen pære 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva PKK betyr ? Jeg var hos Bilextra i dag og de sa jeg skal bruke LED til fjernlysene, men halogen til nærlysene. Forhørte meg ikke om tåkelys, men det er vel ikke ombygging om jeg bruker LED der. Får høre med dem igjen. Jeg mener å ha lest på nettet at jeg kan bruke det, men det er jo mye rart man leser der. Men det er vel noe med Kelvin (K ) også, som viser hvor varmt det blir.  For varmt kan jo ødelegge reflektoren. Min bil Nissan QASHQAI 2008-modell 2-liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel noe med Kelvin (K ) også, som viser hvor varmt det blir.  For varmt kan jo ødelegge reflektoren.

 

K, eller kelvin er ikke fysisk varme. Det er varmen på lyset, eller fargen da. F.eks varm hvit er 3-4000K, kald hvit er 6000K-> 

 

kelvin_temperatures_new_logo.jpg

 

På bilen liker jeg kald hvit, 5000- 6000K +/-. I stua mi vil jeg ha mer mot 3000K. Mye varmere lys farge. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår