Gå til innhold

Bytte toppakning audi 2.3e AAR.

Ranger emnet


janberil

Anbefalte innlegg

Skal til å bytte toppakning på audien, og lurer på om noen vet hvor mye moment strekkboltene skal strammes med?

Har begynt å ryke mer å mer av eksosen, og det lukter veldig søtt av eksos. Har også minket med kjøkeveske og er litt gugge på oljepåfyllings lokket, så kan ikke tenke meg noe annet enn att toppakninga er gåen.

Har kjøpt slipesett, strekkbolter og regreimsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boltene skal tightes i flere steg, ALLTID i mønster som på bildet under.

 

  1. Trekk til en og en bolt i mønster til 40 Nm, start på bolt 1 og fortsett til bolt 12.
  2. Begynn på bolt 1 igjen og trekk til på ny til 40 Nm, fortsett så på resten av de.
  3. Trekk til en og en bolt i mønster til 60 Nm.
  4. Trekk til en og en bolt ytterligere 90 grader
  5. Trekk til en og en bolt ytterligere 90 grader en gang til.

Ferdig.

 

 

Tapp av kjølevann før topp løsnes, ellers vil sylindrene fylles med vann, noe som ikke er videre bra 1-winking.gif Fjern alle pakningsrester på topp og blokk, og rengjør flatene mot toppakning med silikonrens e.l. før montering.

 

Er litt bilder mm på første side i denne tråden --> 272' TRIMKAM I 2.3E 10V

 

 

Tiltrekkingsrekkeflgeogstegene.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såppas til forskjell ja :P da trur jeg att slipesettet mitt skal passe på motoren min ;)

har lest igjennom hele tråden du la til, å må bare si att det er meget imponerende arbeid altså :D

kjenner jeg får lyst til å tømme banken og kjøpe trimkam og grenrør :P bilen min har jo ikke gått mer enn 129000, så har bil en god stund til vil jeg tro, og litt mer futt hadde jo ikke skadet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, bil en går som et skudd og kjører ifra en original S4 :) Grenrør og trimkam gjør underverker, men du får ikke ut potensialet med original topp, samt vil det originale innsprutet komme til kort. Men bare trimkam er en meget god investering, som gir en mye livligere motor ;) Din motor er nok ikke innkjørt enda ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tidligere eier av bilen min var en gammel man som brukte bilen bare til butikken og tilbake og kanskje på noen langturer. han kjøpte den ny i 1993 og han var av den ekstremt ryddige typen, så når jeg kjøpte bilen i vår såg den helt flonka ny ut innvendig. er noen småskrammer her og der utvendig, men ingenting jeg kommer til å bry meg så mye om :P nevnte til meg når jeg kjøpte den att han trudde temp målern inne i bilen var litt "treg" siden den aldri gikk opp til 90, men holdt seg på ca 60-70. så regner med han har kjørt en stund med ødelagt termostat. regner med att toppakningen da ettervert har blitt ødelagt etter jeg har kjørt bilen med min kjørestil :P liker så godt 5'er lyden, så blir av og til litt turtall ^^

er det fortsatt mulig å få skaffet seg trimkam til doningen min?

og hvor mye ca kostet hele ombyggingen av motoren din? :P

elsker å modifisere, så å ta på meg ett sånt prosjekt hadde ikke gjort meg noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimkam er å få tak i, men akkurat den jeg har er det ikke flere igjen av. Kjøpte kam, kamdrev, porter topp, grenrør, dyser, datasprut osv av Velox Motor. Skal du ha kam så kan jeg sjekke om og hva de har på lager, ligger på rett under 4000 :) http://veloxmotor.com/index.asp?case=show_sub_category&main_category_id=1&category_id=6&sub_category_id=48

 

Mitt prosjekt har vel kostet noen kroner;

Portet topp 16000

Trimkam 3000

Kamdrev 1500

Grenrør 7900

Datasprut 2500

Dyser 2000

Knocksense 700

Og litt til :D

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår