Gå til innhold

Oljeskift mellom longlifeservice på Skoda/VW/Audi

Ranger emnet


mnj09

Anbefalte innlegg

Har en 1.9 Tdi Skoda Octavia som jeg frem til nå har fulgt vanlige longlifeserviceintervaller (dvs ca. 30000km), iht fabrikantens anbefaling.

 

Skjønner jo etterhvert at de 30000 km er noe for langt ift motorens beste - og har derfor besluttet meg for å foreta et oljeskift mellom de offisielle longlifeservicene, altså pr. ca. 15000km.

 

Har sjekket litt mht priser fra de lokale verkstedene og ser at det er ganske mange penger å spare på å bytte oljen selv.

 

Ønsker å gjøre oljeskiftet enklest mulig - og tenkte meg derfor følgende plan:

 

1) For hver 15000km (altså midt mellom hver longlifeservice) skifter jeg selv olje vha pumping (i stedet for å ligge under bilen å skru på plugg osv) og filter.

2) Hvert longlifeservice foretas som før av verksted der de tapper oljen på ordentlig vis fra bunnen og dermed også får ut all "dritten" som evt har samlet seg i bunnen og som jeg muligens ikke får pumpet ut.

 

Høres dette ut som et fornuftig kompromis - slik at jeg enklest, raskest  og rimeligst får frisk og ny motorolje samt filter - og samtidig slipper "undervognsarbeidet". Eller er oljeskifte vha pumping helt bortkastet......??

 

Håper på synspunkter og erfaringer!! smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget fornuftig og helt enig med deg, 30k skiftintervall er ikke å anbefale. Det er dog ikke fabrikantens anbefalinger, men en maksintervall der garanti fortsatt beholdes. 30k intervall er det kundemassen som ønsker for å ha færre verkstedbesøk, ikke fabrikant anbefaling.

Bytt olje og filter hver 15k på bensin, gjerne hver 10k på turbodiesel. Det er like raskt å tappe olje via tappeplugg, får da også med bunnfallet ut. Tapp av rett etter kjøring slik at olja er varm.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har skjønt det slikt - at de 30K ikke er for motorens beste, kun for kundenes.... :)

MEN: Utfordringen er at jeg helst vil unngå å krabbe under motoren og skru - og hadde derfor håpet at pumping kunne være et greit kompromiss. Men er det slik at dette uansett ikke er å anbefale - og at all bunnfall MÅ ut, uansett...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men er det slik at dette uansett ikke er å anbefale - og at all bunnfall MÅ ut, uansett...?

 

Nei, slik er det ikke. Alt er MYE bedre enn ingenting, men det er ikke særlig mer tidkrevende å tappe via tappeplugg enn å suge oljen ut. Er kun en bolt som må ut i bunnpanne, trenger ikke krabbe under bilen for dette, du strekker inn en arm ;) Dersom deksel under motor må av, så skru ned dette og lag et ca 100 mm hull med hullsag rett under tappepluggen, slipper da ta det av mer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår