Gå til innhold

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en VW Touran 2.L TDI (motorkode BMM), gått 300 000 km.

Har kjørt kompresjonstest på blokka, som var helt fin. Har hatt ut toppen og sjekket for lekkasjer, ingen funnet. Montert nytt kamakselsett, ventiler, svinghjul, clutchsett, thermostat etc. Altså en ordentlig overhaling de siste ukene. Men jeg sliter fortsatt med en siste irriterende feil som står igjen. Det er en lekkasje i kjølesystemet/klimaanlegget jeg ikke greier lokalisere.

Jeg finner ingen tydelige lekkasjer når jeg ser i motorrommet, på gulvet etter bilen er stått i garasjen. Men uten at jeg vet om det har noe med saken, har det hendt det er en liten flekk vann foran høyre hjul, (har kommet tilfeldig og for lite til at jeg kan se om dette er kjøleveske).

Kort fortalt:

*Helt tørt motorrom
*Bruker ca 1 l kjøleveske pr døgn (forsvinner) uten at jeg kan se hvor.
*Fin kompresjonstest av motor, ingen vann i olje og fant ingen lekkasje på toppen. (ny toppakning)

*Klimaanlegget blåser aldri varmere enn et par grader
*Ingen tydelig lukt av kjøleveske i klimaanlegget
*Motor går som en symaskin, veldig fint.

Noen som har tips til hvordan jeg kan finne denne lekkasjen eller vært borti lignende på disse motorene/bilene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du skifta toppakning om du hadde av toppen? 

Hvordan er motortemperaturen da? Om den er normal, så kjenn på slangene som går inn til varmeapparatet via torpedoveggen. 

Disse skal være like varme. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! 

Jepp. Har skiftet toppakningen, men temperaturen sliter med å bli varm på tomgang. Ved normal landeveiskjøring eller bykjøring holder den normal temperatur uten å røre seg. Men i høy fart eller tunge motbakker hender det nåla beveger seg litt over 90 og mot "koking", men aldri helt opp.

Fant i dag ut at grunnen til at jeg finner vann på h. side en gang i blant er fordi det er der returslangen fra ekspansjonstanken ligger, men vil egentlig tro det kommer litt for mye vann iht. normalt bruk. 

De fleste slangene i motorrommet holder en varm temperatur, men merker en forskjell på slangene mot torpedoveggen til klima. De er desidert kaldere, etter en rask titt. Jeg skal se nærmere på det i kveld, men kjente i mørket her når jeg kom hjem i dag, virket kaldere på klimaslangene enn de andre i motorrommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår