Gå til innhold

VAG diesel motor + kulde. Finnes det en løsning?

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Ny runde, standard vinter spørsmål. Finnes det en løsning for å få litt mer varme i en diesel motor? :) (A4 B8 2.0TDI) 

 

Temperaturen holder ikke 90 grader på bykjøring. Tomgang synker den fort. Motorvei (80kmt+) klarer den 90 grader. Ja, oppfører seg som en standard diesel motor på vinteren. 

 

Men finnes det noe løsning på problemet? :) plate foran radiatoren? 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg heller blåse av 1-2 tusen på super undertøy da det blir for ille :) 

 

For det er jo varmt i bilen. Blåser varmt, er bare drifts temperaturen jeg skulle ønske ble 90 grader :)

Men er jo normalt på en VAG diesel det jeg opplever :)  

 

Er det kun VAG som "sliter" med dette eller er det et standard diesel motor problem? 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min egen Vectra så har ikke sjans til å oppnå 90 grader. Kjørte et par uker med deffekt Eberspächer og den ble bare lunken. 

Er alt for lite overskuddsvarme på nyere dieselmotorer. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papplate el. som dekker hele radiatoren + generell luftstrøm hjelper noe, men motorromstemperaturen har en tendens til å bli noe høy, slik at viftene står å går litt etter du stopper motor.

Selvopplevd da jeg har hatt 2stk. B8 2.0TDI :)

Eber eller Webasto er det eneste som gir deg driftstemperatur på motor, men hvis din B8 er norsk har du elektrisk tilleggsvarmer som hjelper deg å få temp i kupéen, selv i -20.

 

Har selv en 2015 VW nå med 2.0TDI, her synker kjølevæsketemperaturen fort, selv i +5 grader ved tomgang eller kø-kjøring.

Jeg har Webasto så er ikke noe problem ellers, men dagens motorer er blitt så effektive at de produserer ekstremt lite overskuddsvarme.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har kjørevarmer (Eber, webasto) av typen som kun starter når bilen starter. Som regel virker den ikke på bruktbiler, da folk ikke vet hva de har og da er den som regel sota igjen. Det eneste som er forskjell fra det og parkeringsvarmer er at det må ettermonteres egen vannpumpe, viftestyring og tidsur så har du parkeringsvarmer. Har selv bygget om min egen til parkeringsvarmer. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, TKarlsen, det er den jeg tenker på. Det sitter noen varmeelementer (keramiske hvis jeg ikke husker heeelt feil..) i luftkanalene som hjelper til med å varme opp lufta litt (samme prinsipp som hårføner). 

De slår seg automatisk av/på ved +10 grader og er aktive helt til motor holder 75 grader.

Det klikker i 3 rele'er ganske kjapt etter at du har startet motor og satt bil i bevegelse. 

 

Tilbake til hovedproblemet så er det meget lite å få gjort dessverre, utenom montering av Webasto/Eber.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår