Jump to content

Muligens problemer med motor og girkasse

Rate this topic

EsbenG
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Peugeot 308 som jeg har et par problemer med, problemet er at jeg aner ikke hva det kan være, heller ikke hvor alvorlig problemene er. Har nemlig tenkt til å selge den pga. dårlig råd, men er absolutt ikke komfortabel med å selge den dersom dette skulle vise seg å være alvorlig. Da jeg har dårlig råd så er jeg litt redd for at dette vil koste langt mer enn jeg har råd til  hmm2.gif

Problem 1:

Dere vet hvordan det er om du har for høyt gir og motoren holder på å kveles, bilen rister litt og man hører at det er tungt for motoren. Dette er det som skjer ca. hvert 20 sekund når bilen står på tomgang, det skjer kun på tomgang, og når det skjer så pleier det å skje 2-3 ganger i minuttet (varer et par sekunder hver gang). Det skjer imidlertid ikke alltid, det virker som at dersom jeg har kjørt en stund og motoren er varm så skjer det ikke. Dette skjer heller aldri når jeg ruser motoren eller når jeg kjører, som sagt kun på tomgang.

Er det noen som har en anelse om hva dette kan skyldes? Er det noe jeg burde bekymre meg over? Er det noe jeg kan prøve selv for å finne ut av dette? Dersom jeg drar til verksted for å få en "diagnose", tror dere dette vil være kostbart?

Problem 2:

De siste månedene så har jeg merket at det har blitt litt hardere å få satt bilen i de laveste girene, hovedsaklig andre gir. Det har ikke noe å si om motoren er i gang eller om jeg er i fart, dette skjer selv om jeg ikke har startet bilen. Jeg må rett og slett ta i litt, eller "lirke" den inn i gir. Jeg har prøvd å åpne plastdekselet ved girspaken og smøre på med litt olje, men dette har ikke hjulpet.

Igjen, er det noen som vet hva dette kan skyldes og hva jeg kan prøve? Og enda en gang, er dette typisk en kostbar affære?

Hadde satt sinnsykt stor pris på tips, da dette stresser meg utrolig mye da jeg er rimelig raka for penger nå  dontgetit.gif

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By Sandesk9
      Bilen har fått en del små feil i det siste. Cruise control vil ikke gå i "set" modus, bilen rister veldig svakt i perioder ved jevn kjøring, bilen nøkker litt i det jeg slipper gasspedalen for å gire opp. Bilen har sluttet å gi "gir opp eller ned" anbefalinger i dashbordet, og blinklys på det ene speilet må byttes (var nevner det i tilfelle det kan ha en sammenheng). Akkurat byttet bremse skiver og klosser forran da den ene bremse skiven ble ganske varm. 
      Bilen er en hyundai ix35 2011 versjon. Gått 172 000 km.
      Noen som har noen tanker om hva som kan være problemet?
      Mvh fattig student.
    • By Marius T
      Jeg har en Renault Laguna 2003 modell Bensin. Gått 186476 km
      I det siste har bilen min begynt å tikke, usikker på om det er ventilene som må byttes. Toppakningen er fin, det er ingen tegn til lekkasje fra ventilene. Men har noe oljelekkasje.

Jeg legger ut en liten video så det et enklere for folk om de vet vet hva som er problemet. Men hadde også vært fint med en guide hvordan dette kan fikses?
      Høres ut som en Dieselmotor.

https://files.fm/u/9e6wfjhmb
    • By iedvard
      Hei, har en 2013 modell 308 der det er LED parklys/kjørelys ved siden av tåkelys foran. Alt annet av lys fram og bak på fungerer (også parklys bak), kun disse LED-lysene fram som er "ute". 

Finner ingen egen sikring for disse lysene, kun for hovedlyktene. 
      Noen som har vært borti det samme, og som evt har funnet en løsning her?
      Enten om det er noen "bortgjemte" sikringer eller relé som det er mulig å få sjekket.
      Hvor er i såfall disse plassert?

Kan legge til at lykta på førersiden har skrantet en stund i forkant av dette (hurtig og uregelmessig blinking).

Greit å sjekke det som er mulig før demontering av lykter, og bestilling av nye  :-)

• By Andrestaal
      Jeg har støtt på ett problem med min 2005 toyota corolla verso 2.0 D4D. Bilen er kjørt 300 tusen km. Alle girene fungerer helt normalt, men fjerde gir fungerer ikke. Tredje gir hadde en liten periode der det spratt ut av gir mens jeg kjørte, men nå fungerer det helt fint igjen. Noen som vet hvor problemet kan ligge? Setter pris på alt av informasjon som kan komme til nytte. 

• By Rune Hystad
      Noen som vet om det er utetemperatur sensoren som styrer de viftene? Viftene går til tider selv om motor temperaturen ikke er kommet opp til normal. Og det er kaldt ute.
      Er det denne sensoren som styrer gløde tiden også? glødetiden er ustabil og den gløder ikke alltid skikkelig. Har nye glødeplugger. har også byttet gløderele.
      Motortemperaturen oppfører seg normalt i dashbordet, så regner med den fungerer som den skal.  
  • Populære emner nylig

• Recent Achievements

• martinlol went up a rank
      Korporal
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy