Gå til innhold

Audi 100 2.3 e AAR starter ikke

Ranger emnet


janberil

Anbefalte innlegg

hei 1-winking.gif

kjøpte bilen i slutten av mai, og har brukt den daglig siden da. har byttet litt forskjellig siden jeg kjøpte den, som f.eks. bensinpumpe, bensinfilter, tennplugger og olje+filter. helt siden jeg kjøpte den har den av og til vert litt ruskete når jeg starter den på kald motor, men går over etter 2-3 sekunder. etter 2 måneder ble den værre å få start på av og til, og når jeg fikk start kunne den gå på 3-400 omdreininger i 5-10 sekunder før jeg ga litt gass for å få den opp på normal tomgang. tenkte ikke så mye over dette siden det skjedde kanskje 2 ganger i uken. ellers gikk bilen helt fint.

så for ca 4 uker siden når jeg var påvei til en kompis så stoppet den, som om jeg skrudde av tenninga. ventet da i ca 20 min før jeg prøvde å starte den igjen å det da uten problem. kjørte bilen hjem å parkerte for kvelden. bilen var som før i en uke før den stoppet igjen. kom meg inn i oppkjørselen til huse der jeg bor, og motoren stoppet da rett framfor garasjen. ventet da litt før prøvde å starte den igjen å det gjorde den. kjørte senere inn i sentrum for å hente min kjæreste kl 2 på natta, og mens jeg ventet utenfor ett utested stoppet bilen, og siden har den ikke startet.

 

har veldig lite peiling på denne motoren, så spurte litt rundt om råd. først hørte jeg att det kunne ha noe med kjøletemp sensor til ecu å gjøre, så fikk tak i en ny. det skulle jo såklart ikke løse probleme, siden jeg ikke hadde sjekket om jeg i det heletatt fikk tenning, noe jeg skulle kanskje ha startet med :P ingen gnist på plugger. byttet da coil og tenningsmodul og coil i håp om att dette var problemet, men hjalp lite. da var det over til hall sensor. fikk tak i en brukt fordeler og byttet over, men fortsatt ingen gnist.

 

noen som har peiling på hva som er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tenning på, mål om du har 5-12V mellom de to ytterste ledningene i plugg på fordeler (mål selvsagt med plugg på og gummibeskyttelse brettet tilbake for tilkomst).

Fortsatt med tenning på, mål om du har 12V mellom de to ytterste pinnene i plugg inn på tenningsforsterker. Også her måler du med plugg i, brett tilbake gummibeskyttelse og mål fra bakside av plugg.

 

http://www.bilforumet.no/topic/262947-problem-med-tenning-23-5e/

 

Når motor står i ØD skal rotor peke som på bildet under.

fordelerNGAAR-1.jpg

 

http://www.bilforumet.no/topic/264800-audi-80-23-ng-92-modell-tenningsproblemer/

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du av plugg på fordeler og setter den på den gamle fordeleren. Ta av en pluggledning fra fordeler og sett den direkte i coilen, i andre enden setter du en tennplugg som du lar ligge med god kontakt til jord/gods/motor. Kople et måleinstrument mellom pinne 1 og 2 i plugg til fordeler, sett på tenning og roter fordeler for hånd. Spenningen skal da veksle mellom 0 og 11V - og i såfall er fordeler og hallgiver OK.

Kople så måleinstrumentet mellom grønn og svart/grønn ledning inn på tenningsforsterker (ved coil) og roter fordeler for hånd. Spenningen skal da veksle mellom 0 og 12V, i såfall er krets mellom fordeler og coil OK, og coil defekt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var meg og min bror som byttet fordeleren, og vi tenkte oss ikke om akkurat da vi bare nappa av den gamle å stappa inni den nye :P har mekka litt på biler før, så jeg burde jo ha skjønt att motor burde stå i ØD å så sjekke hvordan ting står før jeg napper av noe som helst, men det gikk i glemmeboka den dagen :P husker da sånn ca hvor fordeler sto på den forrige, så nå tok jeg ut den nye fordeleren, satt rotor sånn att den ville vise sånn som på bilde når fordeler er satt inn.

 

da startet bilen med en gang :D

 

går litt ruskete, men det er vell ikke så vanskelig å stille inn med en tenningslampe?

har stilt inn tenning en gang før på en gammel opel kadett c, å lurer på om det er det samme man må gjøre på denne motoren.

bare att man lyser med tenningslampa på hullet i girkassa istede for framme på motoren?

 

må bare takke å bukke for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det du sier nå, er at du justerte fordeler slik som på bildet mitt, og da startet motor?

 

På svinghjulet har du noen grademerkinger, samt et 0-merke for ØD. Er greit å i forkant ha merket opp disse merkene slik at de viser bedre under justering. Se bilde under, merke for 12, 15 og 18 grader før ØD.

 

SvinghulAARmanuell.jpg

 

Merke for ØD på bilde under.

 

DSC00259.jpg

 

 

 

VIKTIG! For å justere tenning må motor være driftsvarm og alt som trekker strøm må være skrudd av.

 

Kjør motor varm og stopp motor. Kople til tenningslampe, tang rundt pluggledning til sylinder 1, samt pluss og minus som vanlig.

Ta av lokket over reléboksen under panseret, du vil da se to plugger der, som på bildet under.

 

Diagnosestikk.jpg

 

Start motor, kople sammen MINUS og DIAGNOSEUTTAK i ca 5 sekunder, du vil da høre at motor går annerledes. IKKE KOPLE FEIL HER!!!!! Da går det til H11TE.

 

Nå justerer du tenningslampen på 15 grader og vrir fordeler til 0-merke ligger plant med nedre flate i inspeksjonshull. Har du ikke tenningslampe med gradejustering så vri fordeler til streken for 15 grader ligger plant med nedre flate i inspeksjonshull.

 

Fest fordeler og sjekk igjen at innstilling er ok.

 

Stopp motor. Ferdig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satt motor sånn at merke for ØD vistes i vinduet ved svinghjulet. sjekket så om rotor pekte mot merket på fordeler, å den sto da ca 30 grader feil xP

tok så ut fordeler og satte den på plass sånn att alt sto ca rett å da startet den opp. som sagt veldig ruskete, men skal ut å stille nå etter en kjapp tur innom biltema for å kjøpe tenningslampe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledning mellom MINUS og DIAGNOSE skal du ha på i ca 5 sekunder, så ta den bort. Tenningsjustering via ECU er da deaktivert helt til tenning slås av igjen.

 

Sjekk også at det ikke er sprekker på gummibelg mellom bensinmengdefordeler og gasspjeld, samt alle slanger i tilknytning til innsug, dette gir startproblemer og rufsete tomgang. Det samme gir defekt lambdasonde. Motoren din er skuddsikker og feiler sjelden eller aldri.

 

Bilde av slangene du kan sjekke.

VAC1AAR.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall er det mer galt. Peker rotor ca mot merke i fordelerhuset? Er registerreim timet korrekt? Suger motor falskluft? Er lambda defekt?

 

En annen omvei. Kjør motor varm og still tenningen til ca 25 grader FØR ØD - uten å putte ledning i diagnoseuttak. Du har da noenlunde timet tenning. Så kan du lete etter hva som er galt, før tenning justeres korrekt etterpå.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en siste gang å starte bilen å koble til kabeln og da hørte jeg litt mer forandring i gange en tidligere forsøk, og den stoppet heller ikke. Så nå er tenning stilt til 15 grader å den høres veldig friskmeldt ut :D skal gå over alle slanger å sjekke etter lekasje , men det blir nok ikke idag :p

Så har jeg ett lite spm til :)

Når jeg nå fikk start på bilen, så kom det en stor mengde røyk ut eksosen, å den luktet litt søtt :p tenkte de da var kjøleveske som kom inn til sylinder, men det er ikke trykk i kjøleveskebeholderen å mengden har ikke rørt seg siden jeg kjøpte bilen. Vet at termostaten er gåen, å har nylig kjøpt ny, men har hatt andre ting å tenke på enn å bytte den :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår