Gå til innhold

Må pumpe med gasspedal for å få start på audi a4 når den er kald

Ranger emnet


paaljoachim

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har problemer med starten på audi a4 b5 2001. I dag så må jeg pumpe gasspedalen flere ganger og etter 3 forsøk med å starte bilen så starter den. Når den først er startet, og jeg stanser den, så er det mulig å starte den på tenningen på normal måte. Har latt den stå noen timer og den starter fortsattt uten problemer. Men om morgenen når jeg prøver så får jeg ikke liv i den uten å pumpe. Er det noen som har vært borti noe lignende? Batteriet er ladet opp og jeg har også sjekket luftmassemåleren. Jeg vet at jeg har et problem med lambdasondene og de skal byttes, men skulle gjerne hatt noe pekepinn på hva som skjer med bilen før jeg tar den til verksted. Er det mulig at lambdasondene hindrer den i å starte når den er kald? Bensinpumpen ble byttet i begynnelsen av august, verkstedet insisterer på at dette ikke har noe med den å gjøre, men jeg ser bensinmålern danse innimellom...Så jeg vet ikke...? Bruker ikke bilen nå, iom at jeg ikke vet hva som feiler den.

 

 

Her følger skritt for skritt hva som har skjedd med bilen, en Audi A4 B5 2001 modell siden den stoppet i Smedstadkrysset.

 

31 Juli 

Motorelektronikk lampen slo seg på. (Den hadde slått seg på pga av bakre lambda sonde.)

Motoren slo seg av slik at vi kom så vidt igjennom Smedstad krysset. Vi fikk ikke startet bilen igjen og ringte Viking som kjørte oss til et verksted.

 

1 august

De fortalte at bensinpumpen trengtes å skiftes og gjorde så det.

Jeg hentet bilen og merket at det var en ekstra treghet/sluring med å starte bilen som ikke hadde vært der fra før. Sa ifra til mekanikerne, men de visste ikke hva det var for noe. De resatte diagnostikken slik at motoreletronikk lampen ble slått av. 

 

3 august - 7 august

Vi kjørte til Stavern på ferie. Bensinmåleren hoppet opp og ned i ny og ne.

Bilen fortsette med sine trege oppstart.

 

16 august

Dro tilbake til verkstedet pga av den trege starten, det viste seg at de ikke hadde byttet bensinfilter da de byttet pumpen. Filteret ble byttet. 

 

18 - 30 august

Vi kjørte Oslo - Bergen og tilbake igjen. Bensinmåleren fortsatte i ny og ne å bevege seg. Bilen var fortsatt veldig treg med å starte.

 

8 september

Verksted foreslo å skifte tennplugger og tok en titt på bensinpumpen igjen. Bilen fortsatte å starte tregt. Bensinmåleren fortsatte å bevege seg.

 

10 september

2 dager etter verkstedbesøket mister bilen motorkraft på motorveien. Det var mulig å starte bilen å kjøre noen metre, på skulderen, før den stanset igjen.  Ble tauet til en bensinstasjon i nærheten der den ble stående noen dager fordi jeg hadde ærend i en annen by.

 

13 september

Bilen ble fraktet av Viking tilbake til verkstedet vi hadde vært hos tidligere. Ble fortalt av verkstedet at to ledninger var i klem rundt bensinpumpen som gjorde at bilen stoppet. Tar bilen hjem.

 

14 september

Får ikke startet bilen om morgenen. Verkstedet insisterer på at det er batteriet. Finner en "lufteprosedyre" på nett, - pumping med gasspedal 3-5 pump, vri om tenning, og får startet bilen på tredje forsøk. Hadde da også åpnet bensinlokket, men vet ikke om det hadde noen betydning fordi jeg får "pumpestartet" den nå uten å åpne opp lokket. Etter at bilen er pumpestartet, så kan jeg stanse den og starte den på normal måte. Har et viktig ærend og bilen virker som normalt. Setter på batterilader for sikkerhetsskyld over natten.

 

15 september

Ikke mulig å starte bilen normalt, får startet den med å pumpe gasspedalen. Jeg fant ut at når bilen blir varm og står på tomgang så kan jeg høre en ekstra vibrasjon i motorrommet.  Motor elektronikk varsel lyset hadde noen dager før slått seg på igjen. Diagnose melding nederst. (Igjen bakre lambda sonde)

 

19 september - 20 oktober

Jeg er reist bort og bilen står.

 

23 oktober

Jeg ringer verkstedet som har hatt bilen inne tidligere, de er ikke hjelpsomme og foreslår igjen at det er batteriet eller noe annet, mulig elektronisk. Leser opp et svar på mail for dem som jeg  har fått fra Møller (sendte møller mail da jeg var bortreist for å be om tips til hva det kunne være som foregikk) Møller foreslår feil ved bensinpumpeinnsetting eller ledninger i tilknyttning til bensinfilteret. Iom at verkstedet avslår at det kan ha noe med det arbeidet de har utført å gjøre, så må jeg ta bilen til et annet verksted for å undersøke dette. Har ikke fått gjort det ennå.

 

Motor elektronikklampen har slått seg på og viser:

17584 Lambdakorrigering etter katalysator, rekke 1: Reguleringsgrense nådd.

Permanent

 

17522 Lambdaføler 2 rekke 1: Intern mostand for høy

Periodisk

 

16523 O2 følerkrets: reaksjon langsom (rekke 1 føler 2)

Permanent

 

Det er også et fjerde punkt ser jeg utifra bildet, men det vet jeg desverre ikke hva er.

Jeg fikk også sjekket med en annen bil diagnostics device og der står det en kode: P0136 02 Sensor Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)

 

Kjempe takknemlig for forslag til hva som kan være årsaken! Og tar gjerne imot forslag om "gammel audi" vennlige verksteder som er hyggelige på pris her eller på pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første som slår meg er en defekt temperatursensor, men det regner jeg med verkstedene har sjekket.

 

Når du vrir om tenninga, hører du bensinpumpa går 1-2sek før du starter motor?

 

Ja jeg hører bensinpumpen i 1-2 sekunder før motoren slår seg på.

Jeg kan ta med forslaget om defekt temperatursensor når jeg skal til et nytt verksted på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei

 

10 november

 

Jeg hadde med bilen på verkstedet og de fant en hull i Veihusventilasjonsslangen som de da skiftet. Når bilen først starter så er turtelleren noe høyere en før pga av at den får nok trykk. Den er noe treg med å starte opp enda.

 

 

 

En oppdatering 8 desember.

 

Vi er å passer 15 Grønnlandshunder og en nabo av de som eier hundene har peiling på bil. Han kom og tok en titt og skrudde av top ledningene som ligger ovenpå besinpumpen og så skrudde han dem på plass igjen. Tanken var at han skulle komme tilbake dagen etter og ta ut hele bensinpumpen.

Neste dag startet jeg bilen på formiddagen på første forsøk! Wow noe hadde skjedd. Bilen bare startet. Det var en deilig følelse. Dagen etter dette så var den treg igjen. To dager etter det så startet den helt fint igjen. Så det er noe merkelig det som skjer. Men noe godt har ihvertfall skjedd og det var godt å ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår