Gå til innhold

Turbo overhaling

Ranger emnet


_waldemar

Anbefalte innlegg

Har en Sharan tdi som det nylig ble påkostet ny toppaknin/sliping på og deler og arbeid ble rimelig da mesteparten kunne gjøres selv og alt dette er bra nå...men nå er turboen iferd med å ta kvelden,kommer mye røyk/gråsvart når den startes og forsvinner etter ettpar km og mistenker at oljen i turbo lekker inn og blåses rett i innsuget nå den startes igjen.

 

Dette er en bil som jeg anser har ca 2år levetid igjen.

 

Jeg har googlet litt og sett endel youtube av overhaling på turbo og det er jo ikke spesielt mye deler inni der... Jeg har lyst til å ta utfordringen med å prøve ett pakningsett til ca 500kr da det er dette en lærer nye ting på,alternativet er å feile men er jo lærdom det også.

post-139406-0-17256800-1477591297_thumb.png

post-139406-0-84763600-1477591307_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demonterte turbo og fant ut at den var full av sot og koks inni så staget ikke klarer vri på skiven med disse "vridbare bladene"

Tok ut alt og rengjort på undersiden og nå glir alt glatt,

 

Bare å få montert igjen,turbo var ellers helt tørr og fri fra oljesøl og heller ikke slark på turbinhjul verken inn eller ut eller sideveis,det må jo være ett godt tegn

post-139406-0-84785600-1477915403_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdatering på røykproblemene.....

Snakket med flere turboverksted,gjengangeren var om det var olje rundt turbo,noe det ikke var.

Det var heller ikke mer slakk en det skulle være,både sideveis og inn og ut på turbinhjulet.

Utelukket turbo som synder da dette virket å være ok.

Tilfeldigvis så peilet jeg oljen og luktet på den,kjente lukt av diesel og mistanken gikk i retning av injektorene som står inni i toppen lekket diesel og "blandet" ut motoroljen til en tynn suppe som lett forbrennes i motoren.

Kjøpte nytt pakningsett til dysene og justerte inn alt så godt det lar seg gjøre "mm presisjon" her er det ikke mye rom for slingring 0.08mm er max +- sier manualen sideveis på dysene for å være nøyaktig,justerte også dysene på lukketider med settskruen.

 

Tappet av oljen og skiftet filter,startet opp og det røykte i ca 2min til alle rester var brent opp og er nå helt røykfri,håper det forblir slikt.

 

Tips til andre som må ta opp injektorene er å lage ett ørlite kjørnemerke så du vet nøyaktig hvor den skal stå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår