Gå til innhold

106 med bremseproblem

Ranger emnet


Nafarstad

Anbefalte innlegg

Det har oppstått et problem med bremsene på bilen min. 

Nå skal det sies at jeg er en student med relativt lite budsjett og tilgangen min på verktøy er nesten ikke tilstedeværende.

Bilen ble kjøpt for litt under ett år siden av en eldre dame, hvor bilen det siste året før salg ikke hadde blitt brukt. Bilen ble kjøpt for skarve 4000 kr (vil fortsatt påstå at det var et godt kjøp).

 

Alt på bilen fungerte fint da den gjennomgikk PKK etter nyttår 2015/2016 for å få skiltene på.

Da jeg en dag skulle fylle drivstoff gjorde jeg som vanlig å satte parkeringsbremsen på før jeg gikk ut av bilen. Da jeg skulle forlate bensinstasjonen opplevde jeg at bakhjulet/bakhjulene hang. 

Disse slapp etterhvert, men parkeringsbremsen kunne nå trekkes helt til øverste hakk uten noe særlig merkbar effekt. Det neste som skjedde var at det under retardering (nedbremsing) oppstå en slags rytmisk slaglyd og humping i takt med farten på bilen.

Grunnet økonomi så lot dette ikke seg gjøre noe med for øyeblikket. Jeg ble fortalt at det mest sannsynlig ville være løse bremsebånd som forårsaket disse problemene, og at det er på grunn av at bilen har stått stille såpass lenge som den har gjort.

 

For en stund siden så sluttet disse problemene. Bilen bremset fint uten noen form for ulyd eller humping. Bilen dro seg heller ikke merkbart til siden under bremsing.

Mange lengre turer har blitt gjennomført uten problem etter dette.

Helt til forrige uke da jeg på en tur med noen venner opplevde at det kom en lyd fra bak i bilen under kjøring. Lyden kan best beskrives som en skrapelyd i takt med hastigheten på bilen. Denne lyden forsvinner når bremsene trykkes inn eller når det trekkes i parkeringsbremsen under fart. 

 

Har tenkt nå tenkt å bytte både bremsebånd og bremsetrommel. 

Vil parkeringsbremsen fungere normalt etter bytting av disse, eller kan jeg regne med ekstra påkostninger for å få fikset den?

 

Vær snill og ikke døm meg for at jeg ikke har tatt tak i disse problemene tidligere. Jeg er som nevnt student med trang økonomi og er delvis avhengig av at bilen tar meg fra A til B og ikke mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder nok å bare bytte bremsebånd, skal litt til før tromlene ryker. Sjekk/få tilstanden på de sjekket og bytt hvis de er dårlige.

Det kan være at håndbremswirene trenger bytte, få dette sjekket samtidig. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår