Gå til innhold

Xenon Mazda 6

Ranger emnet


ladsar

Anbefalte innlegg

Må skaffe meg ny xenonpære til en Mazda 6, 2006 modell. Ringte et verksted for å høre hva det ville koste meg, og ble litt overrasket over hvor mye totalsummen ble for bare å skifte på den ene sida. Så har søkt litt på nettet etter andre og forhåpentligvis like gode løsninger. Fant rett og slett så mye forskjellig at jeg ble veldig usikker på hva jeg skal bestemme meg for. Skal jeg la verkstedet ordne alt sammen til en ganske høy pris? Regner med de skaffer orginale pærer slik at resultatet blir optimalt. Eller kan det være like lurt å bestille selv på nettet for å spare penger. 

 

Kan dette være noe? Kom over dette på et Mazdaforum: http://www.ebay.com/itm/MAZDA-6-GG-02-07-LOW-BEAM-HID-BULBS-D2S-OSRAM-NIGHT-BREAKER-UNLIMITED-XENARC-/191513369405?hash=item2c97161b3d:g:Ic4AAOSwNSxU4gop

 

Hvis noen vet om andre pærer som funker fint så er det bare å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ha 2300 kr, synes det er litt for dyrt. Har akkurat betalt 12000 + for å få bilen EU-godkjent, så nå sparer jeg på bilen der det er mulig. Hvis det finnes løsninger som gir bedre lys enn orginalt, så er det helt supert. Kan være tilbøyelig til å strekke meg litt i pris for bedre lys. Kjørte fra Danmark til Norge i sommer, da det ble nattmørkt var jeg ikke imponert over sikten frontlyktene ga meg. Basert på Mazdaforumene jeg har søkt på er det flere som ikke er helt fornøyd med belysningen. Vet du om pærene jeg linket til vil gi dårligere, samme eller bedre lys enn de orginale?

 

Edit: Det må selvsagt være innenfor regelverket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at night breaker skal lyse litt bedre, men aldri testet selv.

 

Du vil ikke få noen "wow" effekt ut av de org. hovedlysene lovlig.

 

2300,- er faktisk ikke så fryktelig ille pris. Gjetter på at pæra alene koster +/- 1'500,-

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe svar :) Er ikke ute etter "wow" effekt heller, men bare litt bedre lys er ikke å forakte. Kjøper jeg night breaker pærene kommer jeg litt billigere unna. Må jo sannsynligvis få hjelp til å bytte pærene, men da får jeg byttet på begge sidene. Disse pærene er merket slik: 

 

"Road Legal: Yes! ECE R99 (E-Marked)"

 

Så siden de er E-merket regner jeg med de er lovlige i Norge. Vet du om andre pærer som er aktuelle med tanke på pris? Eneste kravet er at det ikke blir dårligere lys enn de orginale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brent meg på slike billige ebay pærer før. Jeg sier ikke at alle er like dårlige, men vær forsiktig og obs på hva du kjøper. 

 

Jeg kjøpte et sett med xenon D3S pærer til min Audi A4. De lyste utrolig svakt. Var det regn så kunne jeg bare glemme å kjøre. Da så jeg ingenting. Så ha det i bakhodet da du handler billige pærer. 

 

PS: De pærene jeg kjøpte på ebay var osram night breaker.. dårlig kopi 

 

Nå idag kjører jeg med biltemas D3S pærer og er veldig fornøyd. De var kun nødløsning i førsten, men jeg ble så positivt overasket over mengde lys og pent lysbilde at jeg har beholdt de. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, skal sjekke litt mer før jeg evt. bestiller fra ebay. Er jo klar over at ebay kan by på mange overraskelser. Da mener jeg både positive og negative overraskelser. Er bare ute etter pærer til en rimelig pris som fungerer like greit som de orginale. Om det må bestilles fra ebay eller biltema spiller ingen rolle. Håper bare noen kan anbefale en løsning slik at jeg kan bestemme meg, har ikke lyst å kjøre uten et hovedlys for lenge. Som sagt, etter bare litt googling hadde jeg over 10 alternativer som for meg virket bra. Er ingen bilekspert som automatisk vet hva som lønner seg dessverre. Verksted er trygt og forutsigbart (som regel), og har alltid gått for det. Men er det penger å spare er jeg jo selvsagt interessert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver at du ikke har peiling så går jeg også utifra at du heller ikke kommer til å bytte pæra selv? 

Isåfall ville jeg ihvertfall går for å få det utført hos et verksted, men det er ikke noe hokus pokus å bytte en pære selv, men det kan hende du må skru ut lykta - det er ikke unormalt idag, og ihvertfall ikke på en bil med xenon.

 

Jeg har også brukt Biltema sine xenonpærer tidligere for en 4-6 år siden, og pris tatt i betraktning den gang (249,-) var de absolutt verdt det selv om de måtte byttes forholdsvis tidlig (50-60'000km på en pendlerbil).

 

Si jeg måtte byttet begge to pærene 3 ganger på 150'000km så er prisen 1500,- og det er samme pris som én Osram pære.. 

De ble ikke rosa når jeg byttet de, men vil tippe at styrken på lyset hadde droppet rundt 30% på ét år/45'000km.

 

E-merket = Godkjent på vei i Norge.

Jallapærer vil aldri lyse like godt eller like lenge som org. 

Er du kun ute etter virkelig god kvalitet er det Phillips eller Osram (ikke "ekte" fra eBay) som er veien å gå, men mange norske nettbutikker forhandler xenonpærer av relativt god kvalitet (omtrent det samme som Biltema tenker jeg), bl.a disse: http://www.ekstralys.no/products/d2s-xenonpaerer

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt og utfyllende svar :)

 

Litt peiling har jeg jo, men er langt fra ekspert ;) Vet at det er meget vanskelig å komme til mtp bytte av pære på denne Mazda modellen. Stemmer helt sikkert det du skriver at det er blitt mer styr med dette. På gamlebilen var det greit å bytte pærer, men måtte gi tapt når jeg forsøkte meg på nybilen gitt. Måtte bytte pære da jeg kjøpte den. Da fikk jeg selger til å ordne det, så ante faktisk ikke at dette var såpass dyrt. Blir nok å kontakte et verksted for bytte ja. Jeg tenker muligens å kjøpe pærene som du linker til. Greit å unngå gambling på ebay hvis man risikerer dårlige kopier. Det blir vel billigere å skaffe pærene selv slik at verkstedet kun tar betalt for arbeidet. Da får jeg jo byttet på begge sidene også. Ble litt usikker på tlfsamtalen med verkstedet, men forstod det slik at 2300 var for bytte på en side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg får du garanti på pærene, det får du ikke fra eBay ;) 

Stemmer nok det at 2300,- er bytte av en side, men hadde du byttet begge samtidig hadde ikke prisen økt stort mer enn bare pæreprisen.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fant mange beskrivelser av 4300k vs 6000k, men din var ny smile.gif

 

Går nok for 4300k ja. Jo høyere verdi jo dårligere sikt slik jeg skjønner det. Kom over en side med denne beskrivelsen:

 

3000K = gult, populært å ha i tåkelyset.
4300K = kremhvit, mest lyssterk, egnet for vinterbruk samt for eldre (+40 år) sjåfører.
5000K = helhvit, antydning til blått stikk, lyssterk, bra kompromis.
6000K = helhvit med blått stikk, egnet for sommeren og yngre (-40 år) sjåfører.
8000K = lyseblå, sommerlampe for den som liker styling.

 

Så hvis du bytter ut 19 år med 40 år så er du "spot on" 1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår