Jump to content

Henger lavere i rompa

Rate this topic

honning57
 Share

Recommended Posts

Jeg har en helt standard Golf C fra 81, og har nylig byttet fjærer og dempere på alle fire. Jeg håpet dette ville føre til at hekken kom mer i vater ift fronten på bilen, men jeg synes fortsatt den er litt lavere bak enn foran (visuelt uansett, har ikke målt bakkeklaring foran og bak). Jeg ser at de fleste Golf 1 har dette utseendet, og har tenkt at bakfjærene er litt for myke over tid, så jeg bestilte for sikkerhets skyld de litt stivere fjærene bak, i håp om at den ikke ville bli for lav, men synes ikke det fungerte. 
Er ikke moden for coilovers siden jeg prøver å bevare bilen så original som mulig, men syntes heller ikke det er noen idé å skru camping kit på bilen. 
Noen som har vært oppe i det samme?

Var redd for det. Bilen oppfører seg uansett mye bedre med nye fjærer og dempere. Men mye lyd forfra, som jeg innbiller meg er hjullagrene. Den har gått 120' men stått mye stille i senere år, og sitter med en følelse av at det ikke var heldig for hjullagrene. Nye lagre er billig, men å få byttet dem koster mer enn jeg forestilte meg. 
Ellers virker det som om forgasseren ville hatt godt av ett eller annet. På tomgang er den grei, men i motbakker trekker motoren veldig dårlig ift hvordan jeg husker disse bilene som nye. Jeg ser Weber er en anbefalt conversion, men håpet det fantes god billigfix på den originale (Pierburg 1B3 ?). 

Nja, er ikke noe hokus pokus å bytte hjullager, jeg vet ikke hva du har fått i pris, men det er fort gjort for en som har skrudd litt bil før.

Når sjekket/justerte du tenning sist? Stifteavstand? At det trekker dårlig i motbakker er ikke synonymt med forgasser, med mindre den er i ekstremt dårlig forfatning. 

Start med å få tenning på banen, er den fortsatt slapp så kan en overhaling av gasseren være lurt. 

To doble Webere gir deg den spruten du trenger, og med på kjøpet før du tøff lyd ;) 

Til sammenligning, på en org. 1600 boblemotor så får man mellom 10-15hk bare av å oppgradere fra Solex 34PICT gasser til to doble 40mm IDF gassere.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Motoren fikk hikke i fjor høst, og omtrent umulig å holde i gang. Jeg hadde eid den et års tid, og frem til da hadde jeg byttet registerreim, plugger m. kabler, luftfilter og bensinfilter. I tillegg oppga tidligere eier å ha byttet coil og fordeler, og ledningen mellom disse forholdsvis nylig. 
Lenge trodde jeg det var dårlig bensin/ kondens, men fikk ingen skikk på problemet og leverte den inn til Møller, som endte med å bruke mye feilsøking og tid på å få liv i den. De byttet blant annet coil (igjen) samt "pulldown unit" til choke, og justerte stifter, tenning, forgasser og CO. Den gikk fortsatt ikke bra da jeg hentet den, og måtte inn på ny. Etter dette starter og går den brukbart, men som sagt, uten å trekke spesielt godt i mellomregisteret på turtall (nøler og gir seg litt ved gasspådrag). Møller oppga at forgasseren var "slitt" og at de derfor ikke greide å tune den bedre. Det er mulig dette er forklaringen, men samtidig strevet de egentlig mer enn forventet med old school teknologi. 
Jeg hadde nylig bilen på EU-kontroll på et annet verksted, og fikk en read-out på CO derfra på 1,25. Det er mulig Møller justerte forgasseren for magert, men jeg har egentlig ikke mye kjennskap til slikt. 
Jeg har rettet en henvendelse på mail til Forgasserservice i Drøbak, og venter på svar derfra mht om han har en overhalt originalforgasser eller kan overhale min. Deler/pakninger er overkommelig priset på eBay  Det virker ellers som om Forgasserservice er i ferd med å selge virksomheten. 
Mer sprut lyder jo besnærende, samtidig høres doble webere tørst og kostbart ut. Jeg ser på eBay at en 36/36 koster fra omtrent 5000, i tillegg kreves vel en adapter/overgang og en god del jobb. Jeg hadde tidligere en gammel Triumph TR6 (sekssylindret) som var konvertert til tre doble webere. God lyd, men tror ikke de ga noe mer effekt ift originale Solex. Med mindre man samtidig skiftet kamaksel og jobbet en del med innsug/utblåsning (men da var det til gjengjeld mye å hente).  
Hvor mange hk får du for resten ut av en 1600 boxer med moderate grep?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By Adirem
      Hei!
      På PKK fikk jeg beskjed om brudd i 3 av 4 fjærer. Jeg tenkte derfor å bytte både dempere og fjærer, alle 4. Utfordringen er at bilen min har forsterket (forhøyet) understell originalt, 24 mm høyere enn standard. Derfor ble det litt vanskelig å finne delene jeg trenger.
      Må jeg virkelig gå til merkeforhandleren og betale 16.500,- for originale deler, eller finnes det en annen måte å løse dette på? Jeg har vært i kontakt med www.autodoc.co.no men er usikker på om delene de anbefaler vil være korrekt i forhold til mitt understell. Noen erfaringer?
      Merkeforhandler mener jeg kan miste typegodkjenningen, og dermed bli avskiltet dersom jeg ikke bruker fjærer/dempere beregnet for forsterket understell.
    • By Ducklink
      Hei jeg har en 2001 modell Audi A6 1.8TQ avant stasjonsvogn.

Denne ble handlet for ingenting og er sliten rundt om. Støtdemperene er gåene, hjula er søppel og litt elektrisk kos.
      Bilen står nå med 16" felger og er litt sigen bak.

Det jeg trenger hjelp til er valg av deler, jeg er ute etter å sette opp bilen slik at jeg kan kjøre i europa i 130-180(220)km/t Men med mest mulig komfort. Med piggfrie vinterdekk. Bilen er ikke god på motorvei nå.

Hvilke støtdempere bør jeg velge? -Har sett på sachs og AL-KO på bildeler.no.  De eneste som leverer bakdempere er sachs men AL-KO er mye rimeligere foran. Er det stor forskjell på disse?

For å hindre at bilen er sigen bak og ser forferdelig ut, kan jeg bare kjøpe nye fjærer bak?

Hvilke dekk og dimensjoner bør jeg velge? -Har nå de orginale 16" vurderer å fortsette med de og Goodyear Ultra Grip Ice2  dekk.

Har også et forstillingsett fra bildeler.no som nok blir byttet. Eller er det ikke  bra nok, har prøvd fra ebay tidligere, men det holdt bare 3mnd.

Noen andre ting?
      Gode steder for firehjulskontroll i oslo området?
    • By myrcmouse
      Hei, jeg lurer på om fjærene fra a6 passer på 100? 
      Ser på et senkesett jeg vurderer å kjøpe, men det står a6 c4 quattro 110-213kw i tuv papirene der.
      Min bil er en 100 2,3 quattro.
      Om det skulle passe, får man det da godkjent?
    • By janpg
      Hei forumet

Jeg har et spørsmål som det pleier å være til forumet.

Er det plundrete (dvs mer plundrete enn vanlig) å bytte fjærer på en 207 CC? Skal bytte alle 4 + ei kule på bærebrua. Dette er en bil jeg har liten erfaring me, så derfor spørsmålet.

:thumb
    • By Sørlending
      Jeg har en Ford Mondeo 2002 modell som i den siste måneden har begynt å få en god del uforklarlige ulyder. De minner litt om en del ulyder jeg har hørt før, og da var det fjærene som gikk på han. Og jeg er redd for at det er det samme igjen, men før jeg tar han inn til ett verksted, så ville jeg høre her inne om noen vet hva det kan være:

Når jeg kjører over humper ( i 20 km/t) så knepper det og smeller det (ikke høye smell) på venstre side fremme ved venstre fremhjul. Jeg har venstre fot (jeg kjører automatgir) der clutch pedalen vanligvis står og jeg kan kjenne i foten vibrasjoner/smell fra under bilen på venstre fremhjul. Om jeg bremser i humpene, så kjenner jeg det også i bremsepadelen.
      hva kan dette være?

Jeg krøp litt under bilen og så at spiralfjæren på venstre side, den som går ned til venstre forhjul, er nesten fri for foring. Det henger litt igjen av den sorte plastikken helt øverst, ellers er det bare brun fjær. Ellers kan jeg ikke se noe konkret under der ved visuell inspeksjon som kan være kilde til ulydene.

Når jeg kjører over humper på høyre bakhjul, så kommer det en slik merkelig suselyd i bilen som blir borte etter en kort tid. Lyden kommer fra høyre bakhjul. Vanskelig å beskrive den suselyden, men har du hørt hvordan det høres ut fra en gulvvaskemaskin? Eller en poleringsmaskin? Alså en slik maskin som har en slik stiv kost under som går fort rundt for å vaske gulvet? Slik høres det ut, som stive koster som går fort rundt på hardt underlag. Ikke som metall mot metall.

Ellers er det en god bil, hva kan dette være? Noen som har noen ide?
  • Populære emner nylig

• Recent Achievements

• Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy