Gå til innhold

For høy CO på EU kontroll

Ranger emnet


erho81

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har en Renault Grand Espace 2.0 T 2004 Bensin DK80653. Denne fikk 0,5% CO ved tomgang, og 0,7% CO ved forhøyet tomgang.

Har skiftet plugger, olje, filter. Har tatt dieselrens i motor. Uten hell.

La merke til at Koplingne fra veivhusventilasjonen til innsuget er knekt, og at den derfor har fått inn falskluft denne veien.
Fikk tette hullet, men slangen fra veivhusventilasjonen henger fortsatt i løse lufta. Har dette noe å si?

 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal feilsøke dette, og har heller ikke råd til å bytte deler på måfå, så fint om noen har innspill her.

 

Den ryker forresten noe blått, og lukter bensin, så den får litt olje i ferbrenningen. Men slik jeg har forstått det, vil ikke oljen gi noe utsalg på CO.

 

Forslag mottas med takk biggrin.gif

 

Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for svar.

Men om jeg forstår deg rett, så vil det bli falsk luft helt til både ventilasjonen er tett, og innsuget? Pr idag, så henger jo slangen fra ventilasjonen i strips i motorrommet, noe jeg forøvrig ikke fikk anmerket på første kontroll.

Denne slangen vil kunne trekke inn luft på samme måte som innsuget?

 

Jeg har ikke peiling på dette, og vandrer derfor i ukjent terreng, men alltid kjekt å lære noe nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis produsenten har spesifisert et avgassutslipp gjelder ikke det nedenfor.

Bilen skal tilfredstille EURO 3 og det er 0,3 v/tomgang og 0,2 v/forhøyet tomgang. Begge skal være innenfor. 

Hvis den ikke er EURO 3 er det 0,5 v/tomgang og 0,3 v/forhøyet tomgang. Begge skal være innenfor.

 

---

 

Hvis det er helt tett ved veivhusventilasjonen så er det ikke der problemet er, men har du tatt etterkontroll etter at du har fått tettet den?

Veivhusventilasjon i friluft er 2'er feil.

Kommer veivhusventilasjonen inn i innsuget før eller etter LMM? Kommer den inn før er det ikke noe problem, da er feilen et annet sted.

 

Er tennpluggene av riktig type og etter produsenten sin anbefaling? For varm/kald plugg kan gi problemer.

Kan være katalysator eller lambdasonde som er på vei til/eller har tatt kvelden. LMM er også en potensiell synder, men det kreves feilsøking for å være helt sikker. En diagnose kan kanskje lede på rett vei.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, var på etterkontroll idag. Resultatet på avgass er akkurat likt som før jeg tettet ventilasjonshullet. Litt usikker på plassering, men tror den kommer inn i selve lmm.

Plugger er kjøpt utifra regnr på bilen, så vil anta at disse oppfyller kravene.

Lambda var det første jeg tenkte på, men har ingen feilkoder eller lignende, så var ikke sikker.

Eller så sviver bilen jevnt og fint, både på tomgang og under belastning. Merker ingenting på ytelse heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambda kan være på vei til å gå istykker, og da vil det ikke dukke opp noen feilkode - enda. 

Siden det lukter bensin så får den tydeligvis nok, så jeg ville startet med lambdasonde hvis det ikke kommer frem noen verdens ting ved diagnose.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brukt trenger nødvendigvis ikke fungere. Man kan få original lambda til fine priser på ebay. Enig med Jesper, lambdabytte er 1. punkt på listen ved for høy CO, katalysator nummer 2. Blårøyk fra eksos er tegn på at motor forbrenner olje.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, men ble lovet at disse var testet, og at de fungerte. Trenger 2 på denne bilen, så fikk 2 for 1000,- inkl frakt. Nye koster de 2000,- pr stykk.

Regner jo selvsagt med at jeg har garanti på 2 uker som normalt ved kjøp fra bilopphugger.

 

Uansett, jeg krysser fingrene, og skifter i morgen, etterkontroll blir på Fredag, så får vi se da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.... da er begge lambda byttet. Ikke OK.....

 

CO var nå høyere enn tidligere 1,9 , og var fortsatt stigende.

 

Kan katten være på vei til å tette seg? evt blitt ødelagt av sot osv? Har hatt bilen i 1,5 år nå, og eksosen har hele tiden vert blålig+ mye på tomgang.

 

Lambdasondene var kålsvarte.

 

Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår