Gå til innhold

ulyd/durelyd ved svinging

Ranger emnet


zangief11

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nettopp skiftet til (piggfri) vinterdekk ( grunnet slitte sommerdekk). Etter jeg skifta så hører jeg en durelyd når jeg kommer litt opp i fart og svinger til høyre. Kan såvidt høre den også når jeg kjører rett frem, men ikke om jeg svinger litt til venstre. Jeg har nå skifta alle 4 hjul tilbake til sommerdekka for å prøve å finne ut hva som var feil, men det er samme durelyden nå.. kan noe ha skjedd ved skifte av dekk? Evt, hva kan være feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny bil, eller har du hatt den lenge?

 

Vdr. symptomene så er det typisk for hjullager. Siden du hører lyden ved høyre sving og ikke venstre er det med 99% sannsynlighet et hjullager på venstre side som har gått. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ment som om du nylig hadde ervervet den eller om du har eid den lenge.

 

Sommerdekkene har sikkert generert mer dekkstøy og når du hiver på vinterdekkene som er mer støysvake har du blitt var av lyden og dermed hører du den også med sommerdekkene.

 

Btw: Utslitte sommerdekk er bedre på sommerføre enn nye vinterdekk.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ment som om du nylig hadde ervervet den eller om du har eid den lenge.

 

Sommerdekkene har sikkert generert mer dekkstøy og når du hiver på vinterdekkene som er mer støysvake har du blitt var av lyden og dermed hører du den også med sommerdekkene.

 

Btw: Utslitte sommerdekk er bedre på sommerføre enn nye vinterdekk.

 

eid den i noen år.

Kanskje det er grunnen men.. hørte den godt når jeg tok på sommerdekkene igjen også. Men da var jeg kanskje mere klar over lyden, så kan være.

 

Dessverre er de såpass slitte at blir jeg stoppet av politiet blir det bot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske naturlig det. 

For å finne ut hvilket hjul det er må du jekke opp bilen, siden da symptomene sier at det er på venstre side kan du starte der, snurr hjulet rundt, og gjerne så fort du klarer og lytt etter ulyd. Kjenn etter slakk også, hold kl. 12 og kl. 6 på dekket, er det slakk når du vipper/drar i det da er det defekt hjullager.

 

Var ikke ment som noe negativt, men tenkte det var greit å opplyse om det, mange er nemlig ikke klar over hvor dårlig vinterdekk faktisk er på sommerføre før de får seg en skikkelig overraskelse den gangen de må foreta en nødbrems.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår